Om Borderline

Borderline och bipolär

2017-11-10 20:44 #0 av: nikkaluokta

Vad är skillnaden eller är det samma sak?

Anmäl
2017-11-10 22:15 #1 av: 2Sirius

La just detta inlägget i en annan tråd:

"https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lamotrigin

Lamotrigin är ett antiepileptikum som används vid epilepsi samt som stämningsstabiliserande vid vissa psykiska sjukdomar,
bland annat Bi-POLÄR sjukdom.

Lamotrigin har även visat sig fungera bra som stämningsbalanserande vid behandling för Emotionellt Instabil Personlighetstörning (BORDERLINE).

Läkemedlet framställdes ursprungligen av GlaxoSmithKline under varunamnet Lamictal men är numera tillgängligt i generisk form i och med utgånget patent. I lägre doser, mellan 50-75 mg, har läkemedlet visat sig kunna lindra klåda i djupa ärr där nerver skadats."

Är inte jätte påläst på Borderline, men Bi-polära drag anses vara mer schematisk, så som 3 veckor då man är Mer manisk, för att efterföljas av 3 veckor med en mer nerstämd sinnesstämning, för att sedan bli mer Manisk igen... Osv.

Det är en av punkterna de pekat på, varför jag inte skulle vara Bi-polär, att jag har så pass ojämna och olika långa Skov med nedstämdhet, och mer uppåt perioder.

Anmäl
2017-11-10 23:40 #2 av: 2Sirius

https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Manodepressiv-sjukdom---bipolar-sjukdom/

"Snabb pendling mellan mani och depression Sjukdomen kan ibland förändras så att man snabbt pendlar mellan depression och mani. Om man har fyra eller fler episoder av mani eller depression under ett år kallas tillståndet rapid cycling. Det betyder just snabb pendling. Ibland är svängningarna ännu snabbare, och kallas då ultrarapid cycling.

Det kan ibland vara svårt att skilja från andra tillstånd som BORDERLINE eller ADHD. För att diagnosen och behandlingen ska bli rätt bör tillståndet undersökas noga."

Samtidigt så kan "Autismspektrum störning och ADHD", ha mycket gemensamt och lätt blandas ihop.
Dessutom kan man ha flera av dessa, som ibland motverkar varandra.
Som att behöva en strikt inrutad, schematisk livsstil, utan större variationer, om det inte är väl planerat i förväg -/- mot att vara impulsiv, i behov av variation och förändring, där man har stora svårigheter att skapa och hålla rutiner.

Det kan i dessa fall vara svårt att sätta diagnostiseringen, för kanske har man även dragit på sig en extra deppretion, som inte tillhör diagnoserna, de kan då bli svårbehandlade, då problembilden kan bli väldigt otydlig.

Man kan då feldiagnostiseras med
Tex. " Osjälvständig Personlighetsstörning", som är lite utav en Mix-diagnos, då man inte riktigt uppfyller kriterierna för någon av de andra mer konkreta diagnoserna.

Man anses då också ha en låg tilltro på sig själv, och ens förmågor att klara av saker, jämtemot vad denne egentligen klarar av...

En Diagnos kan vara bra, för att man kan förstå varför man har problem med vissa saker...

Samtidigt som man ska vara kritisk och uppmärksam, så att man får rätt...
Var på en klinik först där samtliga 10-15 olika, Läkare terapeuter och Psykologer jag träffade där, var överens om att jag hade denna,
"Osjälvständig personlighetsstörning".
Jag ifrågasatte, och efter 5 år där, bytte jag Stad och Klinik, där den Läkaren sopade det av bordet, och vill ha det till att jag har ADD och Autismspektrumstörning.
Så nu går jag i en grupp för de med ADHD, på den första Kliniken jag var på, det är även där de har Habiliteringen, dit man går om man har Autism.

Med 10 år i Psykiatrin, så hade jag kunnat undvika 5 av dem, om jag hade fått en grundligare utredning ifrån början, och kommit längre..

Det känns rimligare att jag har dessa, men jag är inte helt 100, då jag
Bla. Blivigt mest hjälpt av medicin för Bi-polär...

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.