Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 2726 ggr
Annielle
2017-08-16 21:14

Behandling av separationsångest.

Hej hej! 

Jag brukar inte vara här inne särskilt ofta trots att jag har Emotionellt Instabil Personlighetsstörning diagnosticerad sedan lång tid tillbaka.

Något som min nuvarande psykkontakt frågade mig idag var om jag fått någon hjälp/behandling för min separationsångest, det har jag aldrig fått och har ärligt talat konstigt nog aldrig ens tänkt på att det skulle finnas någon sådan behandling…

Känns ärligt talat för j-ligt att inte ha fått hjälp med det med tanke på hur separationsångesten har gått som en röd tråd genom hela mitt liv och förstört så mycket och fortfarande gör det.

Så, till min fråga har ni fått någon särskild behandling för er separationsångest? Hur har den i så fall gått till?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Annielle
2017-08-17 08:40
#1

Ingen???

Var dig själv, det finns redan så många andra.

91Marran
2017-08-17 14:53
#2

Jag har inte fått någon hjälp alls, fast jag skulle behöva det. Kommer inte att få heller då jag kan "hantera" det enligt läkaren. Så länge jag inte skadar mig pga. det så är det inget som behövs tycker läkaren.

Mvh
Mig

Annielle
2017-08-17 16:18
#3

91Marran Usch vad tråkigt att höra! 😕 Så lidandet räknas inte hur j-ligt det än må vara enligt din läkare?!? Vad innebär förresten att kunna "hantera" det?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

91Marran
2017-08-21 17:50
#4

Härda ut, lida igenom det. Jag skadar ju inte mig själv. Trycker bara med en gaffel i handen och det är inte skadligt för det blir inga men av det. Berättade att jag känner mig förföljd och att någon är ute efter mig. Då frågade hon hur jag löser det? Jag sa att jag gömmer mig livrädd under täcket. Vad bra att du har en lösning svarade hon.

Mvh
Mig

Lindb
2017-09-18 16:11
#5

Finns nog ingen behandling specifikt inriktat på det problemet, men i en DBT-behandling så berör man ju ämnet, och lägger upp behandlingen rätt individuellt och efter behov. Har du gått en sådan behandling?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

graleh
2017-10-09 12:20
#6

Jag har samma.

Jag gick igenom en ganska jobbig separation med mitt ex för +1 år sedan. Vi var tillsammans i nio år och han hade sociopatiska tendenser och var mer som en förälder än en partner. Vi bestämde separationen tillsammans och bestämde att vi skulle fortsätta ha kontakt och stötta varandra livet ut. I början av separationen pratade vi tom om att fortsätta bo ihop. Men detta kom att ändras då han jäkligt omgående hittade en ny, flyttade in till henne, började bete sig illa mot mig och sade sedan upp kontakten rakt av. 

Jag träffade också en ny då ganska omgående men separationen har gjort min borderline svårare. Jag har fått tillbaka mycket av mina gamla beteenden som jag via DBT arbetade bort. 

Jag går nu i DBT Booster. Ville egentligen gå om ett helt år men det fick jag inte. Min nuvarande relation skaver lite den också och det finns risk att han blir utvisad och en massa annat. Laddat med mycket stress. 

Jag försöker använda mig av DBT-färdigheterna och ständigt påminna mig att jag inte är ensam.  Jag tittar mycket på YouTube och personer där som pratar om separationer och borderline. En kille jag kan rekommendera heter Infinite Waters. Han kan verka lite för mycket ibland men ignorera när han 'tramsar' sig. 

Sedan, vänner har jag inte många av, men jag försöker ha kontakt med mina vänner. Och aktivera mig.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Annielle
2017-10-09 14:51
#7

#4 Kan du byta läkare så skulle jag verkligen rekommendera dig det, den du har bryr sig ju uppebarligen inte om att du lider och behöver hjälp, hon verkar ju enbart se det som ett problem att må väldigt dåligt om man självskadar sig 😕😡

#5  Jag har tidigare  gått hos en terapeut under många år och hoppat runt mellan lite olika metoder, bland annat DBT, men det var länge sedan nu och troligtvis höll vi på med det en för kort period, kommer inte i håg mycket alls hur som helst.

#6 Oj 9 år!! Jag beklagar verkligen din separation, kan inte ens tänka mig med hur  hemsk separationsångesten måste vara om man har varit ihop så länge ! 😮 Tackar för tipset om Youtubekillen, ska definitivt kolla in honom! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Lindb
2017-10-10 00:13
#8

#6 Usch.. du har faktiskt helt rätt om det du försöker påminna dig själv om, du är verkligen inte ensam! Ingen av oss är det. Det känns snarare som att man är en DBT-familj som kan påminna varandra om exakt alla färdigheter man kan glömma. Jag använder DBT-språk i mitt vanliga liv, det ska fan aldrig lämna mitt vokabulär.. Finner själv rätt mycket styrka i metaforer eller liknelser som man skapar inom ramarna för DBT. Suicidtankar finns, de hänger i ett moln till höger om mig, kan inte putta bort det. Men jag behöver inte sträcka mig in i bubblan och ta till mig det, även om det existerar. Wisemind, bullshit-mind och invalidering är viktiga ord. Vart går du DBT-booster?? #7 Det bästa du kan göra på egen hand är att beskriva och analysera separationsångesten. Varför den dyker upp, vilken funktion har den, vilka är dina impulser, känslor, vad betyder dom, vad kan du i stunden göra för att hantera det, kan du på något vis göra det logiskt? Ett bra sätt att börja på är att starta sina meningar med "det är inte konstigt att…." Och fylla i resten. Skapa förståelse för dig själv, det kan distansera en lite från känslan och dömanden. T ex "Det är inte konstigt att jag upplever separationsångest därför att den här personen betydde mycket för mig", och fortsätta därifrån. I slutändan kan man komma fram till att det handlar om något annat, att personen hade en viss funktion i ens liv istället. <3

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Upp till toppen
Annons: