Annons:
Etikettskriver-av-mig
Läst 1223 ggr
molbojse
2016-07-22 16:55

Kräkas av mig

Hej alla.

Inga direkta frågor, utan bara behöver få verbalkräkas lite.
Jag har ADHD utrett och remitterats till AS-utredning. Ovanpå allt är jag HSP, harOCD och BPD. Jag är väldigt beroende av rutiner och att allt fortsätter vara som det ska. Dvs, lägga mig ungefär samma tid varje dag, gå upp ungefär samma tid varje dag, osv. När det rubbas minsta lilla blir jag hemskt stressad och det slår alltid över till ångest som i sin tur rör runt i BPD:n och till slut kraschar jag fullkomligt. Det är väl ungefär det som hänt just nu. Sambon har fått andra tider så han behöver lägga sig tidigare än vanligt (kring 20) och sen går han upp vid 04. Det stör min vardag rätt rejält och nu är jag så färdig psykiskt av detta att jag börjar gråta het utan anledning. Jag är normalt inte en person som börjar gråta bara så där, utan det krävs en hel del innan jag ens snyftar lite. Jag hatar att det är så här. Det värsta är även att min psykoterapeut nu har semester och har ingen tid med henne förrän i slutet av augusti. Jag äter inga mediciner, då jag inte kan hantera dom samt att de inte ger mig någon effekt på rekommenderad nivå. Jag kan inte sova utan min sambo för då sover jag inte alls, och jag hatar att det är så. Jag sover visserligen inte nu heller, eller åtminstone inte som jag ska. Blir väl kanske 1-2 timmar och då vaknar jag för minsta lilla. Det enda som fungerar på mig hittills är olagligt och inget vi har hemma nu ändå.

Vet varken ut eller in just nu och det var bra länge sen jag kände så. Förmodligen ska även sambon jobba dessa tider i tre veckor till, vilket kan bli stöten för mig och jag går under totalt. Med det kommer vårt förhållande bli lidande för jag kommer inte orka med och därför lämna honom. Känns lite som jag sitter och väljer mellan pest eller kolera. Antingen blir jag utan sömn pga hans arbetstider och mår förjävligt på det, eller så bli jag utan sömn för att jag sover utan honom och mår förjävligt i alla fall. Och jag vet inte ens om jag gör det hela värre än vad det egentligen är. BPD: jag hatar dig från botten av mitt hjärta.

Om någon har något tips eller så, så är det välkommet. Förvarnar dock att jag kan vara pessimistisk och anti det mesta, men det lägger sig om det bara får sjunka in.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
IaMiaMaria
2016-07-22 20:35
#1

Det finns inte nån medicin som du sover riktigt djupt utav och inte vaknar när din sambo ska kliva upp. Då tänker jag inte på vanliga Imovane och Propavan, utan de lite starkare som kanske Quetiapin, Nosinan , Truxal? Du kanske provat dessa redan, men de kan ju även fungera lite stämningsstabilserande så att du inte känner dig så sårbar.

Jag har Borderline och Bipolär och får inte jag sova regelbundet så blir går allt åt pipan, jag kan bli psykotisk och få en massa jobbiga problem. Så har man dessa sjukdomar så är ju sömnen bland det viktigaste.

Jag själv är inne i en period då jag ligger vaken till fem och vaknar 8-9, mitt liv funkar inte alls.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

molbojse
2016-07-29 07:58
#2

#1 Nej. Förutom att lagliga preparat inte funkar överhuvudtaget på mig så medicinvägrar jag ändå. Jag tänker inte sätta i mig massa kemikalier som bara kommer förstöra mig i längden.  Och är inte dessa argument nog för att neka medicin så har jag ett pillermissbruk eftersom medicinerna aldrig fungerat som de ska och jag därför behövt mixtra själv med doserna för att få någon som helst effekt. Stämningsstabiliserande ska jag verkligen inte äta, blir helt efter. De mediciner som antagligen bör fungera får jag ingen effekt av, och de mediciner som är halvdana blir jag helt knäpp av istället.
Theralen och stilnoct och/eller stesolid kan däcka mer eller mindre vem som helst. Efter fem stilnoct inom en timme är jag fortfarande vaken och lika pigg som innan. 6 ml theralen får mig bara att hallucinera men inte blir jag varken trött eller får mindre ångest.
Dessutom, eftersom jag är väldigt verbal kan jag lätt sätta ord på vad jag känner och vad som är fel. Har dessutom en väldigt bra sjukdomsinsikt. Allt detta i kombination så föredrar psykvården här att skriva ut femtioelva olika sorters knark istället för att ge mig vård. Nu när jag blåvägrar medicin (jag äter inte ens paracetamol) har de inget val och jag har äntligen fått en superbra terapeut.

Jag funderar på bipolär blandepisod. Men återigen, den typiska BPD:n hävdar att jag bara är hypokondrisk så aldrig gjort något åt någon utredning.
Sambon har nu fått lite bättre tider. Kan lägga oss vid 22 nu, då han går upp 5 istället. Det fungerar lite bättre, men är fortfarande inte bra.
Sen tror jag att allting runtomkring mig påverkar med. Fått avslag på min ansökan från FK men tack vare svärmor kunde vi ordna det igår. FK får mig att bara må ännu sämre men att jobba eller ens praktisera är inte aktuellt.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Rebornlady
2016-08-04 19:56
#3

Vad betyder förkortningarna?

molbojse
2016-08-06 13:06
#4

#3 HSP = High Sensitive Personality, dvs högsensitiv person. Man är överkänslig mot mer eller mindre allt.
OCD = Obsessive Compulsive Disorder, dvs tvångtankar/tvångssyndrom
BPD = Borderline Personality Disorder, dvs känslomässigt instabil personlighetsstörning
AS = Asperger Syndrom :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lia
Lia Skrivet av sajtvärd eller medarbetare
2016-08-08 08:32
#16

Tråd rensad, tänk på att hålla god ton! /Sajtvärd

Upp till toppen
Annons: