Annons:
Etikettdiagnos
Läst 1513 ggr
nohoe
2016-04-28 11:47

Feldiagnostiserad, vad göra?

Hej, jag är en man som hela livet haft problem med humör, impuls mm, tuff traumatisk uppväxt, har fått adhd diagnos för 3 år sen, men misstänker annat och fick en riktig chock när jag läste om borderline, det ÄR ju jag!! Har aldrig kunnat sova, hyperaktiv i veckor, det är som att vara hög, minnesluckor mm när jag har dom skoven. Började dricka kraftigt i tidig tonår, drack alltid hejdlöst tills jag blev medvetslös, upptäckte cannabis i 17års ålder och det blev kärlek direkt.

Men… har ju varit en inventarie på beroendekliniken sen 90talet, de fokuserar enbart på mitt cannabisbruk, och när jag inte kan eller får röka går hjärnan igång och jag hamnar i hyperaktivitet, i veckor, orkar inte med att skallen går så fort så länge dygnet runt och tar till vad som helst för att få stopp och alkohol resulterar alltid i total katastrof. Allt elände jag gjort (och det är inte lite) har varit alkoholrelaterat så jag försöker akta mej för det. Men även min lillasyster hade samma bekymmer. ingen medicin fungerar och i mitt fall slår även milda sk lyckopiller helt fel, blir väldigt aggressiv när min hjärna blir bedövad, så concerta och metylfenidat fungerar ganska bra.

Men, det finns inget som fungerar lika bra som cannabis, och efter alla mediciner de testat på mej vet jag att det inte funkar, så jag vägrar låta dom trycka i mej nåt nytt.

Men till problemet hör att jag måste vara helt drogfri i 3 månader innan det kan bli tal om medicin eller kolla om jag faktiskt har borderline och det fungerar bara inte. Antingen kommer den stora tomheten eller så blir jag hyperaktiv och sen slutar det med alkohol och katastrof, i korta ordalag har mitt liv sett ut så här och jag är nu 50 och orkar verkligen inte mer, kör mitt eget race, röker cannabis och fixar livet ändå, men man är ju alltid kriminell och utstött från vården.. är förtvivlad, trött och less och undrar om det inte finns nåt annat sätt att få psykvården att lyssna på mej?

  • Redigerat 2020-12-18 22:58 av Lia
Annons:
Honestyisdead
2016-04-28 11:55
#1

Så länge du brukar har du ingen chans att få någon diagnos eller medicin nej. Vilket ju är självklart.

Lia
2016-04-28 11:56
#2

Hyperaktivitet hör ju inte riktigt till borderline, och vad gäller resterande måste man ju gå till läkare för att veta vad det är. Många diagnoser är så lika och svåra att skilja åt. Det ger ingen rättvis bild i utredningar om man är påverkad av droger under tiden, så tyvärr finns det nog inget annat att göra än att lyckas vara drogfri i 3 månader.

Honestyisdead
2016-04-28 12:00
#3

Jag skulle vilja veta vad som får dig att tro att du har borderline?

vallhund
2016-04-28 12:26
#4

Låter inte som borderline, snarare en hel del bokstavsdiagnoser. Självklart får man inte utskrivet narkotiska preparat när man är missbrukare.

Dessutom så är man inte sin diagnos, man är en människa med en ev diagnos.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zadeira
2016-04-28 12:27
#5

Det du beskriver tycker inte jag heller låter som borderline, det där med hyperaktivitet osv.

Har du försökt få hjälp med ditt behov av droger? Alltså du kanske ska börja i den änden med läkarhjälp osv för att kunna vara drogfri så länge att du kan få en korrekt utredning och hjälp därefter.

nohoe
2016-04-28 13:03
#6

Att jag misstänker borderline är ju mina känslostormar, relationsproblem, självskadebeteende mm mm, tomhetskänsla, alltid. Jag har provat drogfrihet också, efter 5 år var allt bara ett enda mörker, ville inget, Gjrde 12 stegsbehandling och gick på möten men det funkar inte. Hade det funnits en enda medicin som fungerar hade jag ju behållet den men jag vill ju inte får MER bekymmer när jag petar i mej kemikalier?? Är nån så dum? Har gjort alla snabbtester mm och allt stämmer, men visst, jag har värsta sortens adhd också vilket inte direkt gör livet så hanterbart heller, dessutom just nu obehandlad. Blir ingen vidare snäll människa eller ens uthärdlig för mina nära,  vägrar andra droger och alkohol, jag känner ju min kropp vid de här laget så jag vet ju vad jag tål och inte tål. Vad eller vem ska ta hand om mej i 3 månader då? Klarar aldrig av det själv och ingen vågar i stort sett vara i närheten är mina aggressioner kommer, eller skiftningar, orkar inte ens med min egen hjärna.. äh, skitsamma, får klara mej själv som vanligt.

Annons:
nohoe
2016-04-28 13:03
#7

Btw… när jag ÄR drogfri tror folk jag är påtänd, annars ligger jag bara.

Niklas
2016-04-28 13:06
#8

#0: Har du provat med träning för att minska tankeaktiviteten? Eller har du något intresse du kan fokusera på?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[emds123]
2016-04-28 15:54
#9

Kolla upp bipolär sjukdom

Niklas
2016-04-28 16:00
#10

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Agafia
2016-07-13 22:05
#11

Lägg in dig för avgiftning och behandling är mitt råd .

IaMiaMaria
2016-07-14 11:49
#12

Det kan vara väldigt svårt att veta om man har ADHD, Borderline eller Bipolär då det är tre diagnos som går in i varandra och har många liknande symtom. Men veckor med hyperaktivitet tillhör mer ADHD och Bipolär än Borderline.

Ditt första steg är att bli drogfri och det kan du få hjälp med, du behöver inte vara hemma under tiden utan det finns olika hem som kan hjälpa dig med det.

Men om Concerta och metylfenidat hjälper dig bra så är ju diagnosen ADHD förmodligen korrekt, dessa mediciner hjälper inte personer med Borderline.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Upp till toppen
Annons: