Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 840 ggr
wingren
2015-10-20 21:49

vilka mediciner?

Skulle vilja veta vilka mediciner ni har, hur det fungerar och vad ni haft tidigare? Ska börja utredning snart o skulle vilja ha lite underlag o mediciner jag kan kolla upp så inte läkaren ger mig någon placebo eller något med extrema biverkningar. Ge gärna "recensioner" (i brist på bättre ordval ;)) på mediciner ni haft :) . Jag är fullt medveten om att mediciner har olika effekt på olika människor och det är läkaren som bestämmer och "vet bäst". Men vill kunna argumentera lite o har smått kontrollbehov så vill ha lite underlag. Tack för svar :)

Annons:
Zadeira
2015-10-22 13:22
#1

Det beror ju på vad din läkare vill medicinera för, vilka diagnoser och symtom du ska medicinera mot. Borderline i sig kan du inte medicinera mot men det finns mängder av olika mediciner mot symtomen som borderline ger, bland annat antidepp, ångestlindrande och Stämningsstabiliserande. Vilka mediciner man behöver och får prova styrs av vilka symtom du uppvisar och behöver hjälp med.

Vid borderline är det dessutom bättre att satsa på terapi som BDT, KBT osv.

Jag själv tar mediciner som Fluoxetin (ssri), atarax (ångestdämpande), stilnoct (sömntablett) pga mina psykiska problem. Har även gått på Quetiapin (stämningsstabiliserande) med gott reslutat men kunnat slussa ut den. Mediciner som inte alls funkade för mig mot mina borderline-drag har varit Cymbalta, Voxra och Imovane. Annat har jag inte provat.

wingren
2015-10-24 20:01
#2

Tack så mycket för ditt svar Zadeira. Jag tar nu quetiapin 300 mg men främst för sömnens skull. Svårt att säga om den gör någon mer skillnad. Har provat massor av olika tabletter för både måendet och sömnen. (Cymbalta, Theralen, Propavan, Attarax, Sertralin och Citalopram kommer jag på på rak arm.) Dock har jag aldrig haft en fast läkare då det var usel bemanning och ingen ville jobba kvar. Bland det första jag ska be om när jag är på mötet är att jag vill ha en fast läkare så både jag och mediciner blir ordentligt utrett. Har läst en del om DBT och hoppas verkligen det finns i den kommunen annars får det väll bli KBT, så länge jag får en bra läkare. Är väll egentligen mest nervös över det då jag träffat allt för många personer inom vården som antingen inte tagit mig på allvar eller mer eller mindre dumförklarat mig. Hur ska man egentligen göra för att bli tagen på allvar? Vill aldrig mer höra "du mår inte dåligt" från någon läkare/terapeut/psykmänniska igen.. bara för att jag är bra på att hålla skenet uppe i en timme betyder det inte att jag inte går hem och gör kaos, men det är tydligen svårt att förstå. Önskar bara att denna kommunen sköter det bättre.

Upp till toppen
Annons: