Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 1149 ggr
punkmusic
8/16/15, 5:36 PM

Medicin som inte har viktökning?

Har ni hört om det finns någon medicin som inte har biverkning viktökning?

Annons:
IaMiaMaria
8/19/15, 9:10 AM
#1

Finns massa medicin som inte ger viktökning, men antar att du syftar på psykmedicin, men tänker du på sömnmedicin, antidepp, antipsykotiska?

Lite svårt att svara på din fråga.

Sen kan man alltid läsa på fass.se för att se enskilda preparats biverkningar.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

punkmusic
8/19/15, 10:02 AM
#2

Jag äter seroguel/quetiapin just nu 100mg så psykmed. stämingsstabiliserande osv

IaMiaMaria
8/19/15, 11:56 AM
#3

Ok, jag har också ätit Quetiapin 100 mg och gick inte upp i vikt, så det är ju väldig individuellt.

När jag fick Abilify förut sa läkaren att den inte skulle ge viktuppgång.

Litium har jag inte heller gått upp i vikt utav.

Lamotrigin tror jag inte ger viktuppgång.

Zyprexa gick jag upp i vikt utav, det var jag ständigt hungrig på och även Mirtazapin.

Voxra kan man gå ner i vikt av även Topimax som man kan få som stämningsstabiliserare.

Flera ssri-preparat kan bidra till viktökning.

Som sagt det är väldigt individuellt, vissa går upp i vikt av ett läkemedel som en annan går ner i vikt på. Sen kan det ju vara så att sjukdomen har gjort att aptiten är sämre och får man då en medicin som gör att man mår bättre så kanske man äter mer och då går upp i vikt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

punkmusic
8/19/15, 1:31 PM
#4

#Okej så bra, tack

Zadeira
8/22/15, 10:16 AM
#5

Anti-depp jag går på är Fluoxetin just pga att den är viktneutral vilket är ett måste för mig som är överviktig med ätstörningar.

Hade Quetiapin ett tag med och den var enligt läkaren i lägre doser inte viktpåverkande (för de flesta), men högre doser kunde ge viktökning enligt honom.

[Tuulikki]
10/16/15, 8:49 AM
#6

Mirtazapin är det värsta jag varit med om. Jösses vad jag åt, jag var hungrig konstant.

Jag har haft Lamotrigin i ungefär ett år och det har funkat jättebra, det har inte påverkat min vikt alls :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: