Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 2614 ggr
Malyna
2015-07-19 17:04

Får inte Stesolid

Jag är 23 år och har antagligen ADHD/Borderline enligt läkaren. Det finns inga diagnoser på mig, ligger i kö för utredning. Lång väntan… Jag får utbrott då och då och behöver lugnande vid det tillfället. Under en fotoperation fick jag Stesolid 10mg som funkade jättebra för mig. När jag bokade en tid på akutpsyk för få medicinen utskriven vägrade läkaren göra detta. Anledning? För jag tydligen enligt henne inte hade ångestsymtom eller panik, vilket jag har och berättade. Det står även att jag har det i mina journaler. Hur gör jag för få Stesolid? Det är något jag verkligen behöver omgående. Min man orkar inte ta alla mina slag och utbrott längre. Just nu får jag Stesolid 5mg av en nära vän, men detta kan inte fortsätta så plus att det är för låg dos.

Sajtvärd på Polen

Annons:
Lia
2015-07-19 17:10
#1

Tycker du ska försöka få en ny läkare som lyssnar på dig. Men det verkar tyvärr vara svårt att få en bra en :-/

Maria
2015-07-19 17:13
#2

Din fråga borde egentligen vara hur du ska göra för att dämpa dina utbrott. Medicin är bara en tillfällig lösning så kom du till akuten bara för att få Stesolid så förstår jag att man backar för det är en medicin som kan ge beroende.

Du kanske ska försöka någon annan väg som samtal eller liknande?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2015-07-19 17:14
#3

Min tanke är främst att Stesolid är ett benzo-preparat med risk för tillvänjning och beroende. De väljer främst att hellre ge andra ångestdämpande/lugnande med mindre risk för beroende. Akut-psyk ger heller sällan (i mina erfareneheter) något sådant preparat utan det får du vända dig till din ordinarie läkare/psykiater för att få.

Du fick stesolid för en fotoperation och har alltså inte fått det pga dina ångestsymtom?

Att du självmedicinerar är inte alls en bra lösning! All medicinering ska gå genom läkare så att de vet vad du har i kroppen om något händer dig! Dessutom så kan det bidra till att du inte får det utskrivet, då du visar på beorende-beteende.

Mitt tips är att söka dig till din ordinarie läkare, diskutera att du behöver någon form av hjälp med din ångest i väntan på att få en utredning om du har diagnos.

Malyna
2015-07-19 17:36
#4

1. Jag har ingen egen läkare på psykiatriska mottagningen. 2. Jag blir aldrig beroende av mediciner eller får abstinens. 3. Åkte INTE enbart till akutpsyk för Stesolid, dum är jag inte. 4. Jag har testat alla typer av lugnande så Benso-preparat är näst på tur. 5. Har gått hos psykolog och alla dessa pratare, inget som funkar. Medicin måste jag ha enligt psykiatriker.

Sajtvärd på Polen

Maria
2015-07-19 18:08
#5

#4 Varför skriver då inte din psykiatriker ut medicin till dig?

Du skrev ju att du åkte till akutpsyk för att få  medicinen utskriven så det blir ju lite motsägelsefullt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Malyna
2015-07-19 18:23
#6

Jag HADE en psykiatriker, inte nu längre. Jag åkte till vuxenpsyk för jag mådde inte bra och det andra är privat. Sen jag bad om stesolid för vet själv vad som är bra för mig.

Sajtvärd på Polen

Annons:
Maria
2015-07-19 18:52
#7

Då får du väl gå tillbaka till din privatpsykiatriker.

Du har ju bara testat Stesolid vid en fotoperation och de piller du fått av en vän så varför skrev inte din gamla psykiatriker ut Stesolid till dig om han nu ansåg att du behövde det som du skriver.

Det blir lite rörigt. Eller så fattar jag fel….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Malyna
2015-07-19 19:03
#8

Jag hade en läkare en annan gång på akutpsyk (inte min egna) och han ville ge mig detta. Nu kan man inte välja läkare på akutpsyk därför får jag inte samma läkare

Sajtvärd på Polen

Maria
2015-07-19 19:47
#9

Men varför fick du inget recept då? Det låter ju jättekonstigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Malyna
2015-07-19 20:09
#10

Var tvungen testa en medicin innan jag fick Stesolid. Den funka ej så här står jag. Omöjligt att få den läkaren om jag inte går dit när han jobbar men inget man vet. Problemet är deras "bakjour" som säger saker när de inte ens ser patientens psykiska tillstånd. Suck..

Sajtvärd på Polen

Zadeira
2015-07-19 20:20
#11

Fast du kan inte säga att du aldrig blir beroende av mediciner… Möjligt att du inte upplevt det och kanske aldrig kommer att göra det, men risken finns och det är just det som gör att vissa mediciner är svårare att få utskrivet när man dessutom går till en ny läkare eller psykakuten.

Du skrev att du var tvungen att testa en annan medicin först som inte funkade. Har du talat med läkaren om det? Testat under den tiden som läkaren sagt och sen varit på uppföljningssamtal om det? För då har du rätt att du ska få prova en annan medicin. Däremot är det upp till läkaren om hen skriver ut Stesolid då eller om hen vill att du provar någon annan medicin.

Malyna
2015-07-19 20:26
#12

Fanns ingen uppföljning då jag fick medicinen på akutpsyk. Hela psyk-verksamheten är katastrof runt om där jag bor. Planerar åka till en privat klinik och sätta näven i bordet. Jag är misstänkt för bland annat misshandel och det pågår ärendet inom polisen. Finns anledning till den medicinen jag ber om. Jag är ingen missbrukare eller knarkare. Jag har för fan barn och familj, funkar helt normalt bara jag får hemska ångest attacker.

Sajtvärd på Polen

Malyna
2015-07-19 20:26
#13

Fanns ingen uppföljning då jag fick medicinen på akutpsyk. Hela psyk-verksamheten är katastrof runt om där jag bor. Planerar åka till en privat klinik och sätta näven i bordet. Jag är misstänkt för bland annat misshandel och det pågår ärendet inom polisen. Finns anledning till den medicinen jag ber om. Jag är ingen missbrukare eller knarkare. Jag har för fan barn och familj, funkar helt normalt bara jag får hemska ångest attacker.

Sajtvärd på Polen

Annons:
Zadeira
2015-07-19 20:31
#14

Men akut-psyk måste ha remitterat dig till en psykiatri-avdelning om du inte redan har en kontakt inom psykiatrin? Annars kan du kräva det.

Jag säger inte att du är missbrukare eller knarkare. Jag säger inte att du är beroende av någon medicin eller att du kommer att bli det. Jag säger inte att de tror att du vill ha den medicinen för att missbruka den eller för att du inte har provat annat. MEN det finns faktiskt en anledning till att de är reserverade att skriva ut en del mediciner där det finns en risk. Har man då en fast psykiater som känner en är det lättare att få utskrivet sådant man ber om, just för att en sådan kan avgöra hur din medicinering påverkar dig.

Calcifer
2015-07-21 17:33
#15

Stesolid är en sista utväg. För att den är beroendeframkallande. Och nej, det går inte att påstå att du inte blir beroende av läkemedel för det blir man om de är av den typen. För övrigt:

"Just nu får jag Stesolid 5mg av en nära vän, men detta kan inte fortsätta så plus att det är för låg dos."

Du vill väl bli polis? Då borde du ha koll på att man inte får ge bort receptbelagd medicin till andra människor…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: