Annons:
Etikettdiagnos
Läst 4074 ggr
Malyna
7/19/15, 5:00 PM

Borderline/ADHD, bli polis?

Jag ligger i kö för utredning om ADHD och Borderline. Samtidigt vill jag bli polis och har sökt för läsa upp några ämnen för sedan till våren kunna söka till Polishögskolan. Enligt informationen på högskolans hemsida får man inte vara psykiskt sjuk. Jag funkar oerhört bra på jobbet och inga problem där. Det är hemma jag kan må dåligt och bli förbannad, aldrig på jobbet. Jobbar för tillfället på sjukhuset inom en stressig akutavdelning. Tycker ni jag ska utredas? Min dröm är att bli polis och jag vägrar "vara sjuk" när jag inte känner mig sjuk.. Bara i obalans hemma då och då.

Sajtvärd på Polen

  • Redigerat 12/18/20, 3:35 AM av Lia
Annons:
Kyllan56
7/19/15, 5:03 PM
#1

Du är inte psykiskt sjuk! Borderline är en personlighetsstörning och ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

IceTee
7/19/15, 5:23 PM
#2

Du kan ju fråga vad de menar med "psykiskt sjuk", ibland uttrycker sig folk korkat och menar faktiskt funktionshinder! De kan faktiskt vara lite kinkiga trots att du inte har aggressionsproblem på jobbet nu eftersom det inte är bra för en polis att vara mentalt instabil på jobbet och du inte kan veta hur du reagerar på ett annat jobb trots att det går bra just nu! Däremot tycker jag att du ska fullfölja din utredning, då kan du få mediciner och förhoppningsvis bli av med dina problem helt. Då tror jag inte det blir några problem faktiskt Kom ihåg att de kommer göra en utredning på Polishögskolan också, så det kommer att komma fram ändå ifall du har funktionshinder

Medarbetare på Skor iFokus

Malyna
7/19/15, 5:33 PM
#3

#2 jag är inte rädd för att göra polisens utredning för ingen kommer se mina problem då jag lätt gömmer dom.

Sajtvärd på Polen

IceTee
7/19/15, 5:59 PM
#4

#3 att ljuga är en väldigt dålig idé…

Medarbetare på Skor iFokus

Malyna
7/19/15, 6:01 PM
#5

Skrev inte ljuga, det är stor skillnad. Läs vad jag skriver, tänker inte förklara allting.

Sajtvärd på Polen

Zadeira
7/19/15, 8:27 PM
#6

Det är aldrig en bra ide att gömma, dölja eller på annat sätt undanhålla sina diagnoser/sjukdomar/funktionsnedsättningar eller vad du lider av. Särskilt inte när det trots allt handlar om ett sådant jobb som polis. Jag vet inte hur det går till men jag misstänker att de kan kräva ut dina journaler eller göra en egen utredning om din både fysiska och psykiska hälsa ifall du skulle bli antagen. Jag säger inte att du ska berätta precis allt, men du bör vara helt och fullt ärlig vid en sån utredning oavsett om det kan göra det svårare för dig att få jobba som polis.

Borderline är dessutom en personlighetsstörning som du kan bli fri ifrån med mediciner och terapi, så att fullfölja utredning och eventuellt då jobba på den biten kan mycket väl göra att du friskförklaras.

Annons:
IceTee
7/19/15, 9:01 PM
#7

#5 om du ska dölja det från utredningen måste du ljuga på vissa frågor

Medarbetare på Skor iFokus

Malyna
7/19/15, 9:06 PM
#8

Ljuga och gömma är olika saker. Kan Admin låsa tråden?

Sajtvärd på Polen

eirwen
7/19/15, 11:05 PM
#9

Jag läste det du skrev i din andra tråd och jag tycker nog du ska ta hand om dig själv i första hand. Du är inte redo för att bli polis oavsett om du har dessa diagnoser eller inte just nu.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Malyna
7/19/15, 11:33 PM
#10

Jag är redo, det vet inte ni? Hejdå

Sajtvärd på Polen

IceTee
7/19/15, 11:59 PM
#11

#8 absolut, men att inte svara sanningsenligt är, oavsett anledning, alltid en lögn

Medarbetare på Skor iFokus

Calcifer
7/21/15, 5:30 PM
#12

Det är EXTREMT viktigt att man är 100% ärlig kring sin hälsa, mental/fysisk, det spelar ingen roll. Speciellt inom en så viktig bransch som poliskåren. Risken finns annars att man försätter sig själv, kollegor, eller helt oskyldiga människor för livsfara. Det är otroligt oansvarigt att undanhålla så pass viktig information. Och jo, det blir en lögn eftersom du förmodligen kommer få frågor där det ärliga svaret vore att säga som det är och beskriva dina problem. Gör du inte det så måste du ljuga.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Torpedtass]
8/14/15, 12:00 PM
#13

Jag har en kompis som är polis och har Borderline samt OCD. Han går in i en roll när han är polis och på så sätt syns inte hans "sjukdomar". Innan polishögskolan gjorde han lumpen och han klarar allt galant.

Men alla är ju olika förstås.

Annons:
Upp till toppen
Annons: