Annons:
Etikettsymtom
Läst 1688 ggr
[Torpedtass]
2015-06-02 20:20

Hur hanterar ni ilskan?

Hur gör ni när ni känner att ilskan inom er kommer? Har ni hittat något som får er att inte bli utåtagerande?

Personligen går jag in i ett annat rum och tar gitarren med mig, när vi har hus har min man lovat installera en boxningssäck åt mig men just nu funkar det att gå undan och spela på gitarren så länge jag är hemma. Utomhus blir jag oftast tyst och försvinner i mig själv.

Annons:
Zadeira
2015-06-03 14:10
#1

Jag har aldrig varit utåtagerande, utan har haft den introverta varianten av borderline och istället vänt allting inåt mot mig själv, vilket givetvis varit destruktivt på många andra sätt.

Jag tror att man kan bli väldigt hjälpt av att inte agera så fort impulsen kommer utan att ge sig själv ett litet break först, kanske ta ett par djupa andetag och ha fullt fokus på det, samt att man faktiskt ger sig själv nån minut att tänka efter på vad konsekvenserna av ens handlande blir. För man har ju rätt att bli arg och riktigt förbannad om det är befogat, men man ska inte agera på impulsen att slå nån på käften för det utan man kanske kan nöja sig med att säga några utvalda ord för att visa att man blev arg.

vemina
2015-06-26 14:25
#2

Jag brukar ta på mig hörlurarna, sätta på musik och ta en cigarett på balkongen. Eller så spelar jag gitarr, sätter mig på golvet och myser med min hund eller skriver privat. Oftast hinner ilskan gå över för att jag fokuserar på saker som normalt gör mig glad :)

JohannaN
2015-06-29 22:55
#3

Zadeira jag är precis som du, inåtagerande som inte är så roligt alla gånger😕men tack vare DBT:n samt hund under större delen av mitt liv i familjen har jag gått ut och gått mycket men har också lyssnat på musik, har också valt när jag känner ilskan att gå ifrån det som gör mig arg eller ursäkta mig att få gå på toa för när det gäller toaletter kan ingen människa neka till att få gå på.
På toan kan man börja hantera känslan man känner, djupandas och tänka igenom vad som får en arg, då är man bättre förberedd så att säga när man går ut där ifrån samt att man kan om man behöver det avreagera sig där inne på toan😛lite tankar från mig🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Allt oviktigt
2015-07-01 08:25
#4

Brukar mest försöka lugna ner mig bara eller så blir det en promenad

Marvel-lous
2015-09-10 23:33
#5

Jag försöker bita mig i tungan och har en tendens att mumla/muttra för mig själv allt det där fula som bubblar inom mig då det inte hjälper någon att jag får ett utbrott. Därmed inte sagt att det inte händer. 🤦‍♂️

Everlyn
2015-09-12 17:55
#6

Jag har dessvärre inte hittat något sätt som funkar än! Är väldigt utåtagerande och har en tendens att slå/kasta iväg saker så att dom går sönder.. ibland funkar det att bryta sönder pennor och skrika högt samtidigt, men det kanske också räknas som utåtagerande..? jag vet inte 😇



Annons:
Lia
2015-09-12 23:37
#7

#6 Min psykolog menar att tex att skrika i kudden är ett sätt att avreagera och därmed minska ilskan. Alltså det är ju mycket bättre att skrika på en kudde än någon annan människa, och det är ju samma princip vad gäller pennorna. Så i min mening är det ett bra sätt att lösa problemet för stunden :-) Sen får man ju vid sidan av jobba på reaktionsförmågan och hinna stoppa sig själv mitt i elden. Men det är så svårt! Så det är ju bra om man hittat ett sätt som fungerar för stunden, som du gjort! :-)

Everlyn
2015-09-14 12:11
#8

#7 Ahaaa, ja men dåså! Då kör jag jag vidare på den! ;)



cmfftw
2015-09-16 20:05
#9

Jag tar fram min krislåda och drar första bästa lapp i den! Där kan det ex stå "Ta ett bad" så då lägger jag mig i badet. Allt för o distrahera 😎 Men är ilskan sådär att den verkligen bubblar över när jag väl ligger där i badet eller något så brukar jag skrika i vattnet. Ingen hör men det tär fortf på stämbanden 🤪

 Regnbåge    /C   Regnbåge

[Diddit]
2015-10-02 18:20
#10

Tyckte faktiskt texten var bra också, man brukar ju läsa en massa skräp där det igentligen handlar om folk som inte förstår sig på borderline personer.

[Tuulikki]
2015-10-16 08:35
#11

Jag har ju problemet att jag aldrig blir arg. Har på riktigt aldrig varit sådär skitförbannad som jag förstått att vissa blir. Jag är en gråt-människa :P Blir ledsen för allting istället.

MEN! Nu kom jag på att för ett tag sen var jag väldigt arg för första gången (det var definitivt extremt jättebefogat). Då gick jag och duschade. Länge. Funkade för mig men jag är också den introverta borderlinetypen. Fast tanken på att kasta grejer i ren frustration låter rätt skön om jag ska vara helt ärlig.

Zadeira
2015-10-16 12:18
#12

#11. Jag är som du. Fram till jag började min DBT-terapi hade jag aldrig varit arg annat än på så sätt att jag vände det inåt mot mig själv. Nu har jag fått lära mig att bli arg! Det har inte varit lätt men fy vad skönt det är att få lov att vara arg på någon annan än sig själv!

Jag hanterar det genom att bara låta känslan vara där och helt enkelt bara observera, beskriva och delta i den. Jag agerar inte på den utan jag försöker istället identifiera hur den känns i både kropp och sinne. Givetvis krävs det att jag exempelvis lämnat personen och gått därifrån, för just i stunden kan ajg fortfarande inte visa min illska utåt.

[Tuulikki]
2015-10-17 15:18
#13

#12 DBT har fått mig att förstå att jag faktiskt KAN och FÅR vara arg. Men jag tror inte hjärnan har hängt med i den biten för jag blir det sällan även om det skulle vara befogat :P Blir jag "arg" så är det långt ifrån så starka känslor andra kopplar ihop med ordet. Min ilska ser nog i andras ögon ut mer som frustration. Men sån är jag, haha :) Nu kanske det blev luddigt förklarat :P Men jag hänger helt med på det du säger!

Annons:
DarkGayLord
2015-11-27 14:33
#14

Hanterar min ilska väldigt dåligt.. Kan bli utagerande och har hamnat i trubbel pga det, jag har inte skadat ngn men jag kan konfrontera okända och bli mkt aggressiv har dock själv åkt på stryk pga det och även blivit häktad.. När jag försöker kontrollera mig så blir jag antingen självskadande eller får stark ångest… Medicin hjälper icke längre som den ibland gjorde när jag var yngre..

Upp till toppen
Annons: