Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 7771 ggr
punkmusic
5/12/15, 8:39 AM

Seroquel/Quetiapin

Jag började på Quetiapin igår efter att ha varit och pratat med en psykiatriker om utredning av en scint2 som jag skulle börjat för 5 månader sedan. Ni som har tagit Seroquel hur har ni upplevt det? Jag är mest rädd för viktökningen då jag tidigare har en ätstörning och redan har gått upp den 50-58kg nu på senaste månaderna… Jag blev trött och aningen groggy men det var lite av den effekten vi ville att den skulle ha med.

Annons:
punkmusic
5/12/15, 5:31 PM
#1

Ingen av er 48 personer som har en kommentar på detta?

Sagolikt
5/13/15, 3:52 PM
#2

Jag har ätit den i typ tio år. De senaste två åren får man Quetiapin istället, de är likvärdiga. Under alla e här åren har jag gått upp mycket i vikt, men om det är Seroquels fel eller om det har med andra faktorer att göra kan ju ingen svara på. Ibland får saker vara värda sina bieffekter, jag vet ärligt talat inte om jag hade levt utan Seroquel och det är väl antagligen bättre att var tjock och levande än alternativet.

Jag blir också trött och seg av den men den gör också att jag somnar lättare (hade svårt för det innan). Därför tar jag den alltid på kvällen, kl 20 är det ultimata för mig men du får prova dig fram till vad som passar dig. Jag har läst att en del tar den på morgonen, eller både och. Det skulle inte funka för mig.

Jag vet inte vad jag ska skriva mer, fråga om det är något särskilt du undrar.

Zadeira
5/13/15, 4:46 PM
#3

Jag tar Quetiapin på kvällen just för att den ska hjälpa mig att sova bra (bland annat).

Jag har gått upp mycket i vikt sen jag började med den, men det har inte med medicinen att göra utan andra omständigheter (ätstörning). Som med de flesta mediciner så finns en risk att få biverkningar, men det är inte säkert och inte heller alla som får samma biverkningar. Man får utvärdera med sin läkare om det är värt att prova medicinen och om man sen väljer att göra det så får man utvärdera den tillsammans med sin läkare efter en tid.

punkmusic
5/13/15, 4:46 PM
#4

#2 Åh vilket utförligt och bra svar. Tack så mycket och skönt att den har hjälp dig så pass :) Ja levande är mycket bättre! Jag tycker efter dessa två dagar att 21 verkar vara en bra tid, jag blir trött väldigt fort, blir du det fortfarande eller går den "akuta" tröttheten över? Jag tänkte med viktökningen om det fanns någon rapport om det är vätska som gör att man gå upp i vikt eller ökat näringsintag pga sötsug och liknande, jag har inte hittat det på fass…. Men kan ju säkert fråga psykiatrikern annars!

punkmusic
5/13/15, 4:49 PM
#5

#3 Okej tack! Ja absolut, jag har telefon tid med psykiatrikern nästa torsdag och vad jag förstår det, om den fungerar, även regelbundna telefontider med ssk i sommar när läkaren är på ledighet. Jag äter förresten 25mg krka, så det är den lägsta dosen :)

[Raubtier]
7/27/15, 6:04 PM
#6

Jag åt seroquel depot innan tills jag bytte till lamotrigin. Jag åt 600mg om dagen tog också mina tabletter vid 20tiden. Hjälpte kanon mot sömnen och gjorde dunder för min sjukdom och mina utbrott samt självskadebeteende. Jag gick upp ca 10-15kg på fyra månader. Slutade dock för att medicinen kostade för mycket för mig då depot tabletterna är enormt mycket dyrare. Men jag tycker det är den medicinen som hjälpt bäst.

Annons:
punkmusic
7/29/15, 9:41 AM
#7

#6 Tack så mycket!
 Nu äter jag 75mg / dag .. Får myrkrypningar i lederna vid  50 mg på kvällen annars inga biverkningar ännu :)

wingren
8/8/15, 3:53 PM
#8

Jag tar också quetiapin på kvällen för o kunna sova, har inte märkt av någon biverkning vare sig viktökning eller annat :) haft dem i några år nu och tar 300 mg

IaMiaMaria
8/13/15, 12:10 AM
#9

Jag har ätit den i över ett år och har inte gått upp i vikt, till och med lyckats går ner lite i vikt, är kraftigt överviktig. Har precis slutat med tabletterna.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

semenius95
9/8/15, 12:20 AM
#10

Har precis slutat med quetiapin.. Eller precis och precis.. 1-2 v slutade jag med dem. Hade tagit i några veckor. Första nätterna var kanon. Sen fick jag mardrömmar. Hela natten. Var natt. Var tvungen att ta dem. Våga knappt somna och kändes som mina päron skulle lägga in mig på psyk. Men sen ringde jag min läkare som sa att jag skulle sluta med dem direkt.. Såå. Nu kan jag inte alls somna.

[Raubtier]
9/8/15, 4:51 PM
#11

#10 Du kan inte få sömntabletter alt insomningstabletter då? Jag har imovane och nozinan. Får mardrömmar av imovane men inte av nozinan.

punkmusic
9/11/15, 12:38 PM
#12

Jag har lite mer mardrömar men kan leva med det synd #10 att det blev så illa

DarkGayLord
11/27/15, 2:15 PM
#13

Jag har bara ätit en vecka och äter bara 150mg men de första dagarna hade jag så mkt kryp i benen att jag inte kunde vara still. Det har redan avtagit och tröttheten som var på gränsen till "hög" har också blivit mindre. Ska iofs höja dosen nästa vecka men kvällspromenad känns överkomliga. Har dock svårt att komma upp på morgonen… Har det lättat för er? Är bara sjukskriven 2 veckor och börjar oroa mig för det då jag tycker att det inte räcker… Får ju fortfarande hypomana skov som är rätt påfrestande och kan känna mig väldigt osäker när jag är ute utan sällskap…

Annons:
[Raubtier]
12/15/15, 11:59 AM
#14

#13 För mig tog det kanske 2 månader innan jag kände att jag fungerade normalt som människa dvs tröttheten var inte överdriven men fortfarande där. Jag började dock med en rätt hög dos och slutade med 600mg innan jag avbröt den pga 30kg viktuppgång. Men gällande tröttheten varade den utöver hela min period men som sagt efter 2 månader försvann överdrivenheten hos mig.

Upp till toppen
Annons: