Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 1066 ggr
eirwen
2015-04-13 15:43

Nedlåtande samtalskontakt

Blev ganska nyligen remitterad till en ny psykiatri då jag flyttat.
Har träffat min nya samtalskontakt 2 gånger nu. Första gången var jag i sådant stort behov att få prata av mig, och hon verkade ganska okej, jag menar, jag har ju precis träffat människan.

Sist jag träffade henne så sa hon en hel del saker som gjorde mig ledsen och arg. Hon sa tex att om man äter mindre socker så "försvinner" ADHD/ADD symptomen (man misstänker att jag har någon av dessa diagnoserna). Jag har läst massor om detta och alla studier visar på att detta inte stämmer. Hon sa en hel del saker om Borderline också. Att det är som att vara tonåring, och hon verkade allmänt bagatellisera det hela. Jag avskyr sådant och som samtalskontakt på en psykiatri gör man inte sådant anser jag. 

Har ni varit med om något liknande? Vad tycker ni om detta? Och vad gjorde ni åt det?

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

  • Redigerat 2020-12-18 03:04 av Lia
Annons:
VildaVittra
2015-04-13 15:54
#1

Det finns en läkare som jobbar på både KS och Ackis i Uppsala som är fullständigt vidrig. Det är ingen idé att svara på hans frågor för han har redan bestämt sig för innan vad han tycker att man ska svara och slutar inte tjata om att han svar är "rätt" fastän de är helt uppåt väggarna. Hade med mig diakonen in en gång och till och med hon ville "dänga till" honom. Hans intyg som han skriver går inte igenom på någon instans för en social fobi beskriver han som "lite svårt för folk" och rejäla ångestattacker med självskadebeteenden som "blir lite ledsen". 😕

Min lösning? Sjukanmäler mig när de bokat mig hos honom och hamnar då hos en annan. Har gjort klart för dom vad jag tycker om den läkaren, så nu har jag inte fått fler tider hos honom på ett tag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
2015-04-13 15:56
#2

Usch sånt beteende är hemskt. De borde efter all sin utbildning lärt sig hur man hanterar patienter. Jag har haft många liknande läkare, och då har jag bett att få byta. Hoppas du får en bättre!

OlgaMaria
2015-04-13 15:57
#3

Det finns dock studier som visar att förändring av kost kan HJÄLPA, men de trollar inte bort alla symptom. Dessutom tjänar ju alla på att äta mindre socker. 

Du kan ju lyssna på det hon säger och säga att du tänker på det. Hon ville nog bara förmedla tipset. Kanske kan ni ha många vettiga samtal framöver. Det behöver inte vara så att hon bagatelliserar diagnoserna och dina problem. Hon kanske bara ville ge ett tips som kan hjälpa en liten bit på vägen. Om du visar att du hör henne kan hon nog släppa det och gå vidare till att prata om alla andra aspekter. Ge inte upp på en gång! :)

Jag var ju dock inte med, och jag hade kanske sagt något annat om jag hörde vad hon sa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Geru
2015-04-13 17:09
#4

#3 Du menar att en sockerfri diet skulle hjälpa mot ADHD? På vilket vis då? Hur är det tänkt? Du måste ju ha ett tankesätt kring det. 

Din relation med din behandlare måste ju vara bra och fungerande för att någonting ska komma ut från det, eller hur?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

OlgaMaria
2015-04-14 08:00
#5

#4 På sistone har det kommit en hel del nya teorier och tankebanor, t ex att depression kan vara en inflammation i hjärnan, och socker är starkt inflammationsbildande.

Sen har vi den här studien som visar att socker påverkar minnet och andra kognitiva funktioner negativt hos friska (har ej diabetes) individer.

Sen skapar ju socker blodsockersvängar och kan skapa irritation hos vem som helst. Det blir en faktor som gör oss mer känsliga även psykologiskt. Livet blir helt enkelt lättare att hantera om man slipper tampas med sockerberoende och blodsockersvängar. Det gäller både om man har ADHD eller om man inte har det. 

Men jag tror absolut inte att problemen försvinner ifall man äter en perfekt kost, men det vore dumt att strunta i att se om man kan må bättre ifall man också äter bättre.

Och jag håller så klart med om att en samtalskontakt måste vara bra och bygga på förtroende!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Geru
2015-04-14 13:23
#6

#5 Det där kan också förklaras av att kroppen är mer stressad när den är deprimerad. Har du en studie som säger att socker är mer inflammationsbildande?

Det där är friska äldre individer. Alltså över 60, dom flesta av dom.

Det är någonting som du kan jobba bort oavsett om du har en diagnos eller inte. Det är inte heller någonting som säger att ens livskvalité skulle gå upp om jag väljer att skära av kolhydrater, kanske då extremt snabbt socker som i godis. Fast jag antar att det inte är det som du menar med en sockerfri diet, utan att det egentligen är en kolhydratsfri diet du pratar om?

Okej. Visst, det kan vara någonting att titta in på då, men det är ju förutsatt att man har problem med just socker eller kolhydrater i dieten.

Så då betyder det att samtalskontakten just nu inte känns så bra, och därav inte är bra. Psykologer/samtalskontakter ska ge en känsla av att ens problem faktiskt är ett problem och inte någonting som en annan inte känner existerar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
OlgaMaria
2015-04-14 14:48
#7

#6 Jag äter själv lågkolhydratkost, bland annat för att det minskar min värk (socker och kolhydrater = inflammation, vilket märks rätt tydligt i min egen kropp). Men här i tråden har jag endast talat om socker, då jag tror att det är en förbättring för alla att minska ner något på det raffinerade sockret, även om man inte vill börja utesluta kolhydrater i en större omfattning.

Att socker gynnar inflammation får ni googla över själva. Googla "socker inflammation", eller "insulin inflammation". Det finns mycket information på nätet som man själv kan ta ställning till. Jag vill inte skapa en debatt kring kost här. Mitt tips var egentligen mest syftat till att komma runt kostfrågan och kunna komma vidare i samtalen och se om det kan leda till något positivt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Geru
2015-04-14 15:55
#8

#7 Starkt skeptisk på att det har någon effekt alls. I så fall vill jag se en studie på det. Jag har aldrig hittat en från en bra källa, där i mot flera från dåliga källor. Jag har ingen lust att sitta och sortera information hela dagarna kring det heller, det finns liksom lite bättre saker att göra med tiden än att försöka bevisa för en random människa på nätet att denne antagligen har fel.

Samtalen lär inte leda någon annan stans än till sämre platser, i och med att tilliten är förstörd, stämningen är förstörd och den ena parten förminskar problemen som den andra har.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2015-04-14 16:18
#9

#8 Jag vet att det finns studier som tyder på att LCHF har en positiv inverkan på bipolaritet, det kanske är det som fått folk att tro att de kommer ha inverkan på andra störningar och sjukdomar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Geru
2015-04-14 18:12
#10

#9 Kan vara så. Jag vet inte, och därför jag frågar liksom… Men jag menar, om du verkligen tror att någonting kommer göra att du mår bättre, speciellt med saker som personlighetsstörningar, så kommer det antagligen hjälpa av ren placebo.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Lindb
2015-04-15 12:55
#11

#0 Vägra träffa henne igen, och byt. Jag träffade en läkare som ifrågasatte hela min sjukskrivning pga att jag mår bra av djur. Ingen logik. Jag fortsatte få kallelser till henne, men avbokade hela tiden och när jag ringde till receptionen sa jag att jag inte vill ha fler tider hos henne.  Våga vägra är mitt tips!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

[Torpedtass]
2015-05-10 21:33
#12

Jag har varit med om betydligt värre saker vad gäller samtalskontakter på psykiatrin bla "sådana som dig borde medicineras kraftigt för att samexistera med andra i samhället". Allt blev anmält till enhetschefen men till sist anmälde jag även enhetschefen när han en dag skicka ett mail till mig med bla texten "Du har ju allvarliga problem, du blir aldrig nöjd med dina samtalskontakter och nu tänker jag inte ge dig fler. Du får nöja dig med den du har.", det var efter att jag bytt fyra gånger då samtliga kontakter minimerat mig där den sista var den värsta.

Hoppa och studsa av glädje den dagen de remittera mig till en privat psykolog och avskrev mig från deras vård. Tog sen upp detta med den privata och hon bara gapa och sa "vad fan håller de på med".

Mitt råd, byt om du inte är nöjd eller be att få ansöka om psykoterapibehandling. Vet inte om alla landsting har det men här kan man beviljas ex antal samtalsträffar på landstingets bekostnad.

Upp till toppen
Annons: