Annons:
Etikettskriver-av-mig
Läst 899 ggr
Scpree
2/16/15, 1:00 PM

Humörsvängningar from hell!

Blir inte klok på mig själv längre. Diagnostiserad med Borderline, Social Fobi med paranoida inslag. Fick diagnosen i höstas. Den senaste tiden har jag kunnat kontrollera mina känslor någorlunda och nu känns det som jag helt tappat kontrollen över mig själv. Från normal till arg till gråtande till ångestfylld till zombie (avtrubbad). Provade sertralin som gjorde mig totalt känslokall, bytte sedan till Fluoxetin som gjorde att jag kraschade totalt så att det blev en tur till psykakuten. Fick prova olika icke-beroende framkallande ångestdämpande ex. Atarax, Lergigan, Theralen etc. Till slut gav dom mig Stesolid 2mg som jag åt vid behov fram till för en vecka sedan eftersom att dom inte fungerade. Nu har jag provat Lamotrigin och är på min tredje dag, 25mg och ökar varannan vecka samt 1st 5mg + 1st 2mg Stesolid kl 08:00 samt 14:00. Nu ska dom även ta upp om jag eventuellt ska göra en ADHD utredning. Har fortfarande inte fått någon terapi utan bara en psykolog bedömning då jag tydligen är "svår" för att hitta rätt sorts hjälp. Läkaren tycker att jag ska försöka stå ut med mina humörsvängningar och avvakta. Jag vet bara inte hur jag ska klara av det, jag har två barn på 2 och 5 år, samtidigt som jag studerar på heltid. Försöker komma överens med mina lärare om en lite mer anpassad skolgång ett tag fram över i hopp om att jag ska börja må bättre. Finns det någon strategi som fungerar mot mina labila känslor? Orkar inte med mig själv och mitt huvud längre, känner mig totalt misslyckad som mamma och flickvän. Närstående tycker att jag ska lägga mig in ett tag, men vägrar. Vem mår bättre av att bli inlåst liksom? Önskar jag var "normal".. 😟

Annons:
Lindb
2/19/15, 10:58 PM
#1

Så synd att det inte är fler som svarar på sånna här inlägg.. Jag vet själv hur desperat man behöver få svar från människor som kan ha varit i samma situation. Labila känslor är fan bland det värsta.. frågan är vad som hjälper dig personligen. Jag kör ett mantra vid namn SOAL. Stop - Observe - Accept - Let go. Det upprepar jag flera gånger per dag, i början cirka 100 ggr. Inläggning kan vara en lösning om du är så pass dålig att det till exempel går ut över dina barn eller studier/jobb. Då är väl sjukskrivning mer lämpligt. Det är ju fruktansvärt att vara så labil ihop med att man har ansvar över mycket. 

Hur går det för dig nu?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Upp till toppen
Annons: