Annons:
Etikettsymtom
Läst 1277 ggr
eirwen
2015-02-14 17:16

Hypokondri

Hej! Jag har alltid varit lite nojig för sjukdomar. Men för två år sedan så blev det mycket mycket värre. Plötsligt en dag fick jag för mig att jag hade analcancer. Natten innan jag skulle till läkaren hade jag dödsångest. Jag grät och skakade av ångest för att jag trodde att jag skulle få reda på att jag hade cancer. Det visade sig att jag hade en liten hemorrojd och hon försäkrade mig om att analcancer eller cancer generellt hos personer i min ålder är extremt låg. 

Det tog några månader innan hypokondrin la sig lite. Men i julas så blev den sådär extrem igen, nästan värre. Och nu har den börjat ta över mitt liv. Jag vågar inte göra något, jag har konstant ångest, stressar och oroar mig hela tiden, problem med sömn osv. Även fast jag tror att jag har sjukdomar och symptom så går jag inte till läkaren, för jag är så himla rädd att få mina rädslor bekräftade. Jag vill inte veta om jag har cancer - fast jag vill ju veta också. På tisdag måste jag gå på drop in hos läkaren för att jag har eksem i örat som inte bli bättre och jag är livrädd att hen ska säga att jag har någon farlig, dödlig sjukdom, typ tumör i örat. 

Är det någon annan här med Borderline (eller utan för den delen) som har problem med hypokondri? Går ni någon behandling för det? Har ni några tips?

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

  • Redigerat 2020-12-18 23:31 av Lia
Annons:
Lia
2015-02-15 18:15
#1

Jag hade nog haft hypokondri om det inte vore för att jag faktiskt drabbas av det mesta hela tiden. Allt jag misstänker brukar stämma. Men jag har haft andra stora rädslor som skapat den ångesten du beskriver, och för mig har KBT hjälpt där :-)

Zadeira
2015-02-15 21:12
#2

Jag har ingen diagnosticerad hypokondri och inte särskillt allvarlig, men om jag upplever någon form av smärta, ömhet, svullnad eller liknande som jag aldrig upplevt förr så blir jag säker på att jag har något allvarligt eller farligt.

Blir ibland kallad "den lilla hypokondriken" av pojkvännen för att jag då och då är säker på att jag har hjärtinfarkt, cancer, är gravid, har hudcancer osv. Det är dock inget som hindrar mig i vardagen eller så, utan väldigt hanterbart.

Jag har märkt att mina ideer blir värre om jag läser på eller kollar runt på internet på sjukdomssidor osv. Då kan plötsligt en "normal" smärta i magen kanske vara ett symtom på att jag har tarmcancer eller blindtarmsinflammation. Jag försöker alltså att inte kolla upp mina symtom och vad de kan betyda, för oftast är det ju inte alls så farligt. Å andra sidan är jag inte rädd att kolla upp mina symtom hos läkare, jag resonerar som så att jag hellre vill veta det så fort som möjligt för annars kanske det blir för sent.

eirwen
2015-02-15 21:42
#3

#1 Jo, jag har funderat ett tag på att gå KBT. Blev avskräckt dock när min psykolog sa att det är bra att jag inte har gått någon behandling tidigare för det ger mig större chans att komma in på en MBT behandling för min Borderline. Men nu känner jag att jag inte har något annat val än att gå KBT, för jag kan inte gå runt med denna enorma ångesten längre. Jag vet att man ofta får läxor och så när man går KBT, men vad pratar man om under själva samtalen?

#2 Jag har i stort sätt förbjudit mig själv att kolla upp symptom och sjukdomar på google. För där är alla symptom cancer eller andra allvarliga sjukdomar. Om jag verkligen verkligen måste googla något så ber jag min pojkvän göra det och läsa det mest nödvändiga. Klarar inte av att titta på en av mina favorit sjukhus serier längre för att jag tar till mig allting som händer där :(

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Miox
2015-03-01 14:10
#4

Jag är konstant orolig, och sitter och söker på saker för att se vad jag har för symptomet m.m och det är så extremt jobbigt och tar så mycket energi. Men senaste tiden har mycket av det jag trott stämt, men har inte varit något extremt, men är orolig på lilla minsta så känner igen mig…

Upp till toppen
Annons: