Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 1164 ggr
Lia
2015-01-13 01:27

KBT

KBT, Kognitiv beteendeterapi, är en behandlingsmetod som där man behandlar till exempel ångest och depression genom att använda sig av bland annat hemuppgifter, Psykoedukation och Exponering. Detta för att förändra patientens tankar och handlingar som leder till den psykiska ohälsan. Hemuppgifterna gör det även möjligt för patienten att träna på sina färdigheter i det verkliga livet. I denna behandlingsform träffar man sin behandlare mellan 5-20 gånger, och varje Session är under en timme lång.

Annons:
bettan1967
2015-01-22 08:06
#1

Jag har gått på KBT sen hösten 2007  har hjälpt mig så mycket men så svårt när man sen upptäcker en massa i sig själv men den bästa terapin någonsin


Elisabeth

Lindb
2015-01-22 13:53
#2

Är det någon annan här som upplevt att KBT inte funkat? Jag har gått i KBT för både depression och ätstörningar, vilket inte har fastnat på mig. Jag är skeptisk i den här slags terapimetoden. Det känns som att den fokuserar väldigt mycket på beteende än något annat. När man är en tänkare och kännare fungerar det inte (för mig) att "agera annorlunda för att aktivera andra tankar och känslor".

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

bettan1967
2015-01-23 08:38
#3

Hej #2

Det fungerar, Jag har inte hört någon som sagt annat men jag tror man måste vara mogen och motiverad annars fungerar det inte.

Jag hade gått innan i många år på olika samtalsformer men när jag blev erbjuden detta då mådde jag så dåligt att jag förstod att det fanns inget annat och ge detta en chans.

Gått många år men gud vad jag har lärt mig mycket om mig själv.


Elisabeth

Lindb
2015-01-23 12:25
#4

#3 Det har nog inte med mognad att göra, en del passar inte för den slags behandlingen. Det vore konstigt om det fungerade på alla. Jag föredrar psykoterapi, där man tittar tillbaka och försöker förstå varför man agerar som man gör, för att sedan förändra det. Sedan tycker jag att DBT som är speciellt utformat för Emotionellt Instabil Personlighetsstörning är bättre än KBT.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Miox
2015-03-01 14:13
#5

Jag gick KBT men kände inte att det var något för mig, och hjälpte inte alls, till jag fick börja på DBT som har förändrat mitt liv. Så DBT rekommenderar jag starkt!

bettan1967
2015-03-02 07:13
#6

Det är klart att det inte passar alla. Det finns många terapi former och till sist finner man det som passar


Elisabeth

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: