Annons:
Etikettskriver-av-mig
Läst 2001 ggr
Ihima
11/25/14, 1:54 PM

Personlighetsstörning/Borderline

Asså nu kommer jag vräka av mig!

Om du har en nära anhörig som mamma/pappa som inte fattar att personlighets störning/Borderline är något "botbart" Så som huvudvärk.

De ända du hör är att du ska skärpa dig. Du är inte så sjuk som du göra dig. Man är dum i huvudet om man använder sin sjukdom som ett hinder i sin vardag. Borderline är ett [svordom borttagen] trams. Den sjukdomen finns inte mm. 

Ja allt för att trycka ner en och sen förvänta sig att man ska "Sneppa sig ur de" Som om de vore någon j trans. 

Vad i H gör man? 
Jag snackar med KBT-Terapeut och de hjälper inte. Hon ger mig inte verktyg alls om min vardag eller liknande. Folk fattar uppenbart inte att den minst lilla jä motgång. Får ens hela liv att falla!

Annons:
[Yllhilda]
11/25/14, 2:38 PM
#1

Jag själv ser det inte som någon struntsak man kan botas ifrån då jag känner flera med diagnosen, varav en tagit livet av sig.

Ihima
11/25/14, 3:20 PM
#2

Jag har gått med stämpeln PS "Personlighetsstörning!" Nu misstänker dom Borderline. Dom Medicinerna mm som finns som ska hjälpa funkar inte. Och man säger inte till en person som mår skit att de är trams

[Yllhilda]
11/25/14, 3:31 PM
#3

#2 Det finns en massa inom psykologin vi fortfarande inte förstår. Kanske att dem hittar rätt till slut, men tills dess får man göra det bästa av det som finns till buds.

Tycker det är en konstig inställning faktiskt, att säga till folk som mår dåligt att dem inbillar sig. Man har ju inte precis som livsmål att bli diagnosticerad och medicinerad för en allvarlig sjukdom.

Ihima
11/25/14, 3:49 PM
#4

De är som att säga till en Kvinna som ska föda att de inte gör ont men du är man! Asså om du varigt där själv kan du inte förstå hur någon mår! Eller hur? 

Men vad i hel….. gör man om personen/personerna säga hela tiden att man bara inbillar sig och man bestämmer själv hur man ska må

[Yllhilda]
11/25/14, 6:47 PM
#5

#4 Om man känner att man inte får den hjälp man behöver så kan man be om någon annans omdöme. Jag vet flera som känt att man inte tar dem på allvar eller förstått dem och som gått till annan läkare. En fick gå till 3 olika innan hon hittade en som förstod henne.

Alternativt kan du skriva ner dina tankar och upplevelser så objektivt och tydligt du kan och sen låta dem läsa det. Ibland kan man nämligen ha svårt att uttrycka sig med ord om tankarna kommer och far, och ibland glömmer man viktiga detaljer man skulle velat säga efteråt.

Lia
11/25/14, 7:32 PM
#6

Usch vad jobbigt. Jag tycker att du ska be om att få en annan psykolog. Själv fick jag en i början som jag inte riktigt hade någon kemi med, så då fick jag byta. Det var jättebra, annars hade jag kanske inte fått den hjälp jag får nu. Läkare har jag haft många av, minst 5, och bara en har varit bra. Och hon var tvungen att sluta.

Självklart kan man bli fri från borderline. Det är ju inte så bipolär sjukdom, som man måste lära sig att leva med resten av livet. Borderline är ju ingen sjukdom, alltså kan man bli frisk.

Annons:
Ihima
11/25/14, 7:50 PM
#7

Okej! Vad jag har hört från folk med Borderline och även psyk och läkaren så kan man inte blir frisk av de. Utan man lär sig leva med de.

De finns även misstanke av PTSD. Då jag är inne i mitt 8 år med Ps/Borderline. Och dom har inte hittat bot för de än! Så vågar nog inte ens hoppas på de.

Hon KBT-Terapeut är ingen psykolog. Utan en kärring på VC

Ihima
11/25/14, 7:51 PM
#8

Rättelse. De är min föräldrar som är ner klankande

Lia
11/25/14, 7:58 PM
#9

Hur gammal är du? För då kanske du kan få remiss till vuxenpsyk, eller börja på BUP eller UMO istället.

Man kan bli frisk. Det som utgör störningen är ju 9 kriterier. Kanske uppfyller man 5 av dem. Med hjälp av terapi, tex KBT eller liknande, kan man kanske bli av med ett kriterium (tex självmordstankar/självskadebeteende) och då uppfyller man endast 4. Med endast 4 kriterier har man inte längre borderline, då man måste uppfylla 5 för att få diagnosen. Och på så vis blir man frisk från det.

Sen kanske man har problem med resten hela livet. Eller allt. Det beror ju på. Men stämpeln och den värsta problematiken kan man absolut arbeta bort!

Ihima
11/25/14, 8:05 PM
#10

Jag har 9/10! Jag är 25 och bor 30 mil från mina föräldrar. Men att hela tiden höra att allt man gör är fel mm. Man blir ganska F up då!

Lia
11/25/14, 8:14 PM
#11

Det finns bara 9 kriterier :) Titta i kategorin Symtom så kan du hitta trådar med alla kriterier. Nej usch, jag förstår att det inte är roligt!

Ihima
11/25/14, 8:18 PM
#12

#11

Din tråd
http://borderline.ifokus.se/discussions/5458fc67ce12c41f35001186-kriterietradar?5374f80f8e0e741b04000d99-1

Men enligt VC och Psyk finns de 10 Och 8/9 då! Jag är inte behov av att skada mig själv

Lia
11/25/14, 8:21 PM
#13

Ja, många verkar tro det har jag märkt. Vilket extrasymtom anser de finns med? (om du tittar och jämför med tråden du länkade till)

Här har du en lista från 1177, och det finns fler på nätet :)

Annons:
Ihima
11/25/14, 8:25 PM
#14

Kanske något nytt! Jag vet inte. Orkar inte bry mig.

Jag vet vad jag passar in på och jag har bet om hjälp men inget funkar

Lia
11/25/14, 8:28 PM
#15

Nej, det är inte så viktigt. Men som sagt, tycker att du ska söka dig till någon annan för att få bättre hjälp.

Ihima
11/25/14, 8:29 PM
#16

Ska till Psyk den 2 dec

Lia
11/25/14, 8:30 PM
#17

Hoppas verkligen det går bra :) Lycka till!

Ihima
11/25/14, 10:28 PM
#18

KBT-Terapeut måste jag gå till henne? Har en tid på fredag men på tisdag ska jag till psyk. Känns så konstigt att gå till henne när hon inte ger mig något. Om jag ska veta vad som utlöst allt så måste jag prata om dåtid inte nu tid och framtid som hon verkar vilja.

Jag känner mig helt vilse i denna djungeln och vet verken ut eller in. Är så piss förbannad på min föräldrar och nu ekonomi mm. F hur orkar man?

Lia
11/25/14, 10:33 PM
#19

#18 Nej, ring och säg att du inte vill komma mer. Säg att du fått hjälp på psyk och att det räcker så. Så slipper du gå dit.

Ihima
11/25/14, 10:35 PM
#20

#19 tack

Annons:
Ihima
12/2/14, 3:19 PM
#21

#19 Var på psyk idag :)

[Yllhilda]
12/2/14, 3:41 PM
#22

#21 Vad sa dem? 🙂

Ihima
12/2/14, 9:29 PM
#23

Att dom ska snacka om Utredning

[Yllhilda]
12/2/14, 11:02 PM
#24

#23 Vad bra. 😃 Det kommer igång!

Ihima
12/3/14, 12:24 PM
#25

Japp! Men de är efter Jul och Nyår!

Sen PTDS och Borderline är inte på samma våning eller team! Utan 2 olika team och 2 olika människor som jag ska träffa! SUCK

Ihima
12/3/14, 4:21 PM
#26

Asså jag är så [svordom borttagen] trött på min biologiska mamma

[Yllhilda]
12/3/14, 5:12 PM
#27

#25 Men det är i rullning, det är det vitkigaste. 🙂

Din mamma?

Annons:
Ihima
12/3/14, 7:35 PM
#28

Japp min mamma! Hon är …………………………

Ihima
12/4/14, 8:56 AM
#29

När jag var hos läkaren i Tisdags så berättar han att man kan blir "frisk" från borderline med hjälp av medicin. Men då jag inte får ta tabletter så kan jag inte blir medicinerad

Lia
12/4/14, 2:22 PM
#30

#29 Varför får du inte ta tabletter? Man kan bli frisk med ihärdig terapi också :)

Ihima
12/4/14, 6:10 PM
#31

#30 har gjort dumma saker i min ungdom. Då när föräldrar ska finnas där som mest!

[Yllhilda]
12/4/14, 7:26 PM
#32

#31 Dem fanns inte där när du behövde det?

Ihima
12/4/14, 8:11 PM
#33

Typ

eirwen
12/7/14, 2:09 AM
#34

Man kan inte bli frisk ifrån Borderline med hjälp av medicin. Medicinerna som finns hjälper mot symptom som man har, ångest oftast. Det finns ingen medicin just mot Borderline. Har man Borderline så har man problem med tex Mentalisering och självskadeproblem. Man har oftast svårigheter med telationer av olika slag. Då hjälper olika sorters terapi. Efter man har gått i terqpi i några år så lär man sig hantera sina svårigheter och därmed så fyller man inte upp vissa kriterier längre och har man mindre än fem av kriterierna så anses man frisk.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Annons:
Ihima
12/7/14, 9:51 AM
#35

Av 9 fuller jag 8 och som han gubben sa. Jag är så långt gången så jag kommer inte bli "frisk" då de sitter psykist nu. Självskadeproblemen kan man "knäcka" Med hjälpa av terapi mm. Men när dom andra går så djupt att du gör de mer eller mindre helt i din vardag! Så blir de ett svårare och kan även bli farlig att ändra de. Då om du ändra och mixtrar din vardag kan du få tex självskadeproblemen tillbaka! Just för att du kommer i obalans och du hamnar i en otrygg stadie! 

Jag slutade då jag "tog kontroll" Över min vardag och skapade min trygghet. När de rivs ner så är jag ett asplöv och ligger oerhört nära kniven som exempel. 

När man är gift och har x antal barn så är de inte så lämpligt

eirwen
12/7/14, 3:30 PM
#36

#35 Nej, jag vet inte vart du fått detta ifrån, men det stämmer inte alls. Det är inte farligt att ändra på det. Jag har Borderline själv och ja, det är min vardag. Men det betyder inte att jag inte kan bli fri ifrån det? Ja, ens självskadeproblem kan komma tillbaka under jobbigare perioder, men om du lär dig hantera dom, går i tex DBT där man riktar in sig mycket på just självskadeproblematik så nej, du kommer att kunna bli av med det.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Geru
12/7/14, 3:32 PM
#37

#35 Alltså, det fungerar inte så med personlighetsstörningar. Du kan bli av med en personlighetsstörning helt, i och med att det inte är en sjukdom utan din egen personlighet som är lite trasig/sne. Det går alltså att rätta till med hjälp av terapi och helt enkelt utveckla sin person åt rätt håll, medvetet.

I ditt fall verkar det handla mer om att du inte vill förändras mer än att det handlar om man kan förändras.

Överdriven kontroll är inte direkt heller någonting som är bra i och med att för mycket kontroll skapar stora mängder ångest i många situationer. 

Förändring tar tid och är jobbigt, men det är fullt möjligt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: