Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 1578 ggr
Tillvaroturist
11/21/14, 1:00 PM

Stämningsstabiliserande läkemedel

Jag fick Lamotrigin utskrivet i somras men reagerade med allergiska utslag på detta, så det var jag då tvungen att sluta med omgående. Jag undrar om det finns någon annan variant av Stämningsstabiliserande som inte har samma verksamma ämne?

Annons:
Lia
11/22/14, 5:26 PM
#1

Jag fick också allergiska utslag av detta förra våren. Så istället fick jag börja med litium. Det var jättebra för mig, som är väldigt känslig mot läkemedel. Dock kan man bli av med mättnadskänslan och gå upp i vikt, men det drabbade inte mig i alla fall :) Jag gick snarare ner i vikt och var lika mätt som vanligt! Har du provat detta?

Zadeira
11/23/14, 4:52 PM
#2

Jag har Quetiapin som stämnings-stabiliserande, just för att min läkare var rädd att jag skulle få allergi av Lamotrigin.

Tillvaroturist
11/23/14, 11:16 PM
#3

Tack för svar!

Efter att jag fick sluta med Lamotrigin har man  bara hoppat runt till alla tänkbara antidepressiva medel. Än så länge har jag testat fem olika och jag känner mig fortfarande väldigt funktionshindrad i vardagen. Ingen märkbar skillnad alltså. Orkar inte "fjanta" med det här längre, Lamotrigin är det enda hittills som har fungerat…

eirwen
11/24/14, 3:43 PM
#4

Jag har gått på Fluanxol och det hjälpte mig. Det är av de äldre neuroleptikum som ger få biverkningar. Har du testat den?

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Tillvaroturist
11/26/14, 7:14 PM
#5

Nej, den har jag inte testat. Vet inte om jag vill ge mig in på antipsykotiska läkemedel dock.

eirwen
11/28/14, 12:39 AM
#6

#5 Så kände jag också. Men det verkar som att den knappt används för psykoser längre utan idag används den som Stämningsstabiliserande och då behöver man inte höga doser alls utan väldigt små doser. Jag tog som mest 1mg om dagen. Min läkare sa att de med psykoser får upp mot 10mg om dagen.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Annons:
Tillvaroturist
11/30/14, 12:17 AM
#7

Jag fick Abilify. Vet inte vad jag ska tänka om det. Läste om Fluanxol och det låter ju inte helt åt skogen. Frågan är vilken som är bäst mot ångesten. Det är nästan den som är värst. Men jag vet inte vad som är hönan eller ägget heller liksom…🤔

Tillvaroturist
12/1/14, 1:29 PM
#8

Jeeez, Abilify är ju snordyrt. Inte en chans att jag hämtar ut dem. Ska fråga om Fluanxol istället, eller hoppa över det här med mediciner helt och hållet…

molbojse
12/2/14, 8:26 AM
#9

#8 Kan du inte ansöka om att få ersättning för medicinerna istället? Bättre att må bra :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Tillvaroturist
12/2/14, 7:20 PM
#10

Vart kan man ansöka om det? Har inte mått bra på medicin hittills och är skeptisk. Funderar på att testa med vitaminer och sånt istället.

Upp till toppen
Annons: