Annons:
Etikettdiagnos
Läst 1313 ggr
AnonymBert
11/11/14, 11:20 PM

Emotionellt instabil personlighetsstörning!

Idag avslutades min utredning och jag har nu fått veta att jag har

Emotionellt Instabil Personlighetsstörning. Har läst lite kort på en hemsida om den och känner igen allt i texten… Nu förstår jag varför jag mår så dåligt hela tiden, och förstår mig själv så mycket bättre.

Någon annan som har det här som kanske har tips om hur man "överlever" vanliga dagsrutiner?

Annons:
Lia
11/11/14, 11:26 PM
#1

Välkommen hit! 🌺

Ja, vad är det i diagnosen som plågar dig och ställer till det för dig mest? För det är lättare att komma med tips på vad som går att göra om vi vet vad du har problem med mest 🙂

AnonymBert
11/11/14, 11:29 PM
#2

Tack!

Min ångest, humörsvängningar, självmordstankar, känslan att jag är ensam. Ja, osv.

Lia
11/11/14, 11:40 PM
#3

#2 Själv har jag mycket problem nu av just ångest och självmordstankar, samt kronisk depression. Förut åt jag stämningstabiliserande läkemedel, alltså tabletter som jämnar ut humöret och känslorna, negativa som positiva, så att man ska kunna fungera normalt. Jag åt litium. Dessa skiljer sig från vanliga "anti-depressiva", (SSRI), som istället fyller på dosen av lyckosubstanser i hjärnan, serotonin och många dämpar också ångest. 

Kanske skulle det vara en god idé att få prova någon medicin mot ångesten? Jag önskar att sån medicin fungerade på mig, men tyvärr. Vad är din inställning till tabletter?

Är det planerat att du ska få någon speciell hjälp för din diagnos? Jag har erfarenhet av att KBT är bra för snabba humörsvängningar. Det funkar för mig i alla fall!

Angående att känna sig ensam, brukar du umgås med andra? Har du någon rolig aktivitet? Eller finns det något du vill göra, som du kanske kan börja med? Man brukar må mycket bättre om hjärnan är lite upptagen och får tillräckligt med yttre stimulans från omgivningen.

Så mina tips är att fundera på medicin och behandling om det inte redan är igång, samt hålla igång och göra roliga saker. Och inte heller sätta för stor press på sig själv. Du är den du är, och du är bra som du är, det ska man aldrig glömma bort! 🙂

Upp till toppen
Annons: