Annons:
Etikettsymtom
Läst 1119 ggr
Lia
2014-10-22 00:12

4. Impulsivitet

"Impulsivitet i minst två olika avseenden som oftast visar sig i missbruk av till exempel droger, mat, sex eller pengar. Detta kan leda till bland annat ätstörningar, oplanerade graviditeter, könssjukdomar eller kontakt med kronofogde"

Att impulsivt gå på en fest eller köpa ett fint linne är ingen som helst fara. Det är ju en del av livet. Men en överkonsumtion av kläder eller andra saker kan leda till höga skulder. Kanske har du redan tagit ett eller flera sms-lån? Eller byter du alldeles för ofta sexpartner? Hoppade du över skyddet det här gången också? Börjar du snabbt med en diet, för att lika snabbt avsluta? Eller svälter du dig själv i omgångar?

Det är ett stort ämne. Men också ett väldigt viktigt sådant. Känner du igen dig? Hur påverkas din framtid av detta? Har du några tips?

Annons:
Evelina!
2014-10-22 06:51
#1

Ja! Är en fullfjädrad shopaholic där mitt shoppande fått väldiga konsekvenser för min ekonomi, mina relationer och mitt eget självförtroende/självtillit. Detta är något jag kämpar dagligen med och har så smått börjat inse att detta ör något jag kommer få jobba länge med.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

vaniljkaka
2014-10-22 10:03
#2

Vilka bra trådar du skapat som förklarar bra. 
Jag känner igen mig i alla punkter utom den med aggression. 

Jag har ju skrivit lite om hur jag är när det gäller att köpa djur.
Jag köpte ett dyrt löshår på delbetalning, när jag upptäckte de här med delbetalning så började jag beställa mer på nätet sen ta de på klarna delbetalning. Tyvärr har jag inte så mycket pengar så jag kan inte shoppa så mkt, men det blir mest att jag köper grejer på delbetalningen som blir högre hela tiden. Fast jag har börjat säga nej mer till mig själv, mest för att min kille blir arg + att vi mst ha pengarna till mat. Förra vintern och våren drack jag alkohol varannan dag,tror inte de har med borderline att göra, alkoholberoende kan ju drabba den ''bäste'' sägs det. 
och ja det med oskyddat sex har jag också. Fast varför skulle de ha med borderline att göra? oskyddat sex har väll nästan alla människor haft.

Lia
2014-10-22 15:33
#3

#2 Tack! Jag tänkte att det kunde vara bra att klargöra lite :)

Jo visst har nästan alla haft oskyddat sex. Men skillnaden mellan att ha det någon gång och ha ett problem med att impulsivt inte skydda sig är att man kanske gjort flera aborter, eller fått könssjukdomar men ändå fortsätter trots att man vet att det ställer till det för en väldigt mycket. Precis som med shoppandet. Man vet att man verkligen inte borde köpa mer, som #1, men man gör det ändå.

Lia
2015-01-10 17:08
#4

Min impulsivitet visar sig på två olika områden. Den ena handlar om ätstörning. Jag har ofta perioder då jag självsvälter mig i någon vecka här och där utan större anledning egentligen. Ibland handlar det om självkänsla, ibland någon form av psykiskt illamående och ibland "bara för att" - för att jag mår väldigt dåligt. Då går det in på självskadande, och det är alltså inte det jag syftar på. Utan det impulsiva i det hela är att jag plötsligt bara slutar äta, precis som när jag slutar ta mina mediciner utan direkt förvarning.

Upp till toppen
Annons: