Annons:
Etikettsymtom
Läst 965 ggr
Lia
2014-10-22 00:08

9. Paranoia

"Kortvariga paranoida tankegångar eller förställningar"

Människan är i sin natur misstänksam och kritisk till saker som sker i livet. Men kan du ibland finna dig i situationer där det känns som att någon är ute efter att skada dig? Kan du känna dig förföljd? Är du kanske helt säker på att din partner är otrogen, även om du inte kan bevisa det? Eller känns det som att någon levt ditt liv istället för du själv?

Det finns många olika former av paranoida tankegångar. Känner du igen dig? Hur påverkas din verklighetsuppfattning av detta? Har du några tips?

Annons:
Evelina!
2014-10-22 06:34
#1

Ja, men så har jag en psykosdiagnos också.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Lia
2014-10-22 15:36
#2

#1 Ja, då är det svårt att avgöra var det kommer från. Har man flera diagnoser brukar de blanda ihop sig.

Lia
2015-01-10 17:02
#3

Jag har svårt att gå på samma trottoar som andra, så jag ibland får känslan av att de ska döda mig. Och då kommer självkänsloproblematiken in, där jag känner att jag är en självisk människa som tror att någon skulle döda mig av alla människor. Liksom, vad gör mig speciell, egentligen? Väldigt förvirrande. Förut har jag också haft lite problematik med att känna mig förföljd, men det är bättre nu.

Ett problem som gjort sig lite större genom åren är att jag inte alltid känner igen mig själv eller andra. Plötsligt känns det som att det är någon annan, obehaglig person i spegeln, och många gånger känner jag inte igen varken mamma eller killen. Som om de aldrig funnits i mitt liv. Men jag vet inte om det hör till borderline just.

Upp till toppen
Annons: