Annons:
Etikettsymtom
Läst 1123 ggr
Vale
2014-09-29 21:29

Hur rymmer du från ångest?

Är ni som jag.. och har ångest varje dag, hela veckan och (trots kontakt med psyk) fått hjälpa er själva till största delen kanske ni också kommit på en hel del saker att sysselsätta sig med när ångesten tar över? Tänkte vi kunde dela med oss dessa tips här, om inte för att hjälpa andra så kan man själv få mer tips!

Jag brukar har olika ångestattacker och ångestkänslor som ni säkert också har, när den slår till brukar jag meditera, rita, måla, illustrera, pyssla, spela WoW 😛 ha händerna under rinnande ljummet vatten och fokusera på känslan, promenera i skogen, röka(vilket är ett dumt alternativ, jag vet). Vid de jobbigaste paniktillfällerna när man inte är hemma brukar jag blunda och sätta på min spellista högt på min spotify och bara rymma från tid och rum.

Vad brukar du/ni göra?

Medarbetare på Borderline iFokus

  • Redigerat 2020-12-18 23:03 av Lia
Annons:
thenewbreed
2014-09-29 21:34
#1

Jag fungerar mest med sinnena som lindring. Så jag brukar göra en kopp te och hålla i den varma muggen. Sen får jag ju också smaka på något gott. Och lukta. Så då blir det tre sinnen på en gång. Så jag dricker en massa te haha med olika smaker. Ibland kan jag bita i citron eller suga på en isbit. Hålla i mina djur och lukta på dem gör jag med. Funkar superbra. Lyssna på musik, prata med någon eller mysa med någon funkar med. Allt som involverar stimulering av sinnena :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Evelina!
2014-09-29 21:40
#2

Innan jag blev riktigt sjuk och fick massa medicin som jag gick upp massor i vikt utav, sprang jag jättemycket för att lindra ångesten. Nu har jag massa kilon att bli av med innan jag vågar springa igen, men det är mitt mål eftersom det är sjukligt effektivt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Lia
2014-09-29 22:15
#3

Jag börjar varje morgon med dödsångest och sen kommer det lite här och var under dagens gång. Värst är när jag drabbas på lektionerna. Det känns skämmigt att sitta med vätskande ögon och kippa efter andan. Men mina lärare vet om det här, så jag brukar bara gå ut och sätta mig på toa en stund. Det känns bra att dricka lite svalkande vatten. På morgonen blir det bara att jag ligger och väntar på att det ska ta slut. Så jag har inga direkta tips på att dämpa ångest, därför är det jättebra för mig med en sån här tråd! 👍

Vale
2014-09-30 01:00
#4

Kom ju på att jag även har en ångestbok/dagbok som jag skriver ner känslor och tankar i för att släppa ut dem när de virvlar runt där uppe under ångesten. Även om jag sitter och gråter ihjäl mig och bara vill dö kan man skriva ner all hat, sorg och ilska eller rädslor. Detta får faktiskt mig att känna mig bättre efter en stund! 👍🌈

Medarbetare på Borderline iFokus

rymdman
2014-09-30 12:34
#5

Åh vilken bra tråd! 

Jag har tyvärr inga bra råd, förutom typ mediciner eller idiotiska destruktiva metoder (inget att rekommendera…) Men följer gärna tråden för att få bra tips.

Lia
2015-01-10 15:00
#6

Nu har jag ångest i princip varje dag, minst två gånger om dagen. Det börjar med morgonångest där jag vägrar gå upp och sover till 14 istället. Sen har jag ångest lite till och från under dagen. Och på kvällen kommer kvällsångesten där jag vägrar gå och lägga mig och istället sitter och försöker distrahera mig själv med TV och internet tills 4. 

Men jag har också börjat skriva upp allt i en sjukjournal. Jag har ju så mycket annat med kronisk huvudvärk och fibro och reuma  och diarré och allt vad det nu kan vara, så det är bra att samla allt som händer under dagen, så har jag svart på vitt sen när jag ska försöka förklara för läkarna. Så jag skriver upp vad som hänt och så använder jag mig av färgkoder för att lättare hitta i boken sen :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: