Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 725 ggr
youandyou
2014-09-16 23:25

Flouxetin

Alltså ja.. Fick utskrivit detta igår… Skulle igentligen börjat med den idag men vaknade för sen för jag tog insomningstablett igår.. 

jag har läst runt lite på nätet.. Jag blir jätterädd. Faktiskt. 
Någon som blivit hjälpt av denna medicinen? Hur många mg tog du och hur länge, och för vadå?? 

Jag ska ta 10mg i 6 dagar sen öka t 20mg. Tar de för min depression. Blir nog utredd om ett tag.. De tror jag har ADHD eller borderline… 

Tacksam för svar!

Annons:
Vale
2014-09-16 23:41
#1

Jag har ätit det ett tag för länge sedan, minns inte hur många mg men tyckte det var en för svag medicin och gjorde väl ingen höjdare direkt (för mina diagnoser). Minns att jag fick huvudvärk i början och lite yrsel under dagen (efter)..

Medarbetare på Borderline iFokus

Lia
2014-09-16 23:42
#2

Jag provade det, men fick mest bara biverkningar. Men för mig har inga SSRI fungerat. Oftast behöver man något mer Stämningsstabiliserande när man är diagnosticerad med borderline, därför brukar det inte riktigt fungera har jag fått höra. Så till och från kör jag istället på litium, fast det sätter de väl mest in när inget annat fungerar.

Jag skulle prova om jag var du. Det är liten risk att något skulle gå snett egentligen. Du kan få några biverkningar, och du kan ju även må bättre. Annars är det bara att prata med din behandlare/kontaktperson och berätta att det inte känns bra :)

Vale
2014-09-17 00:04
#3

Svarar här i stället :)

Har borderline bl. a. och som Julbli säger så tror jag inte heller att chansen är så stor att du kommer få större biverkningar eller något skulle gå snett, snarare att du känner av de där vanliga som torrhet i munnen, huvudvärk, minskad sexlust (tror jag är en del av biverkningarna om jag minns rätt). Prata med din behandlare, ofta får man prova sig fram bland flera olika som passar bäst för just dig och ibland är det en längre process, jag har te.x fortf. konversationer med min läkare om medicinbyten..

Men det finns säkert fler här som har mer tankar och erfarenheter ang. detta ämne!

Medarbetare på Borderline iFokus

youandyou
2014-09-17 00:09
#4

Del biverkningar är ochså att gå upp eller ned i vikt (helt inte mer upp men ner hade varit bra, men förväntar mig inte de) och börja tänka på självmord och skadebeteende. Och jag är rädd för att jag inte ska kunna kontrollera mig själv.

Vale
2014-09-17 00:15
#5

Upp i vikt har jag definitivt gått utav flera olika mediciner, men inget drastiskt, sen är jag jävligt lat med.

Risken finns ju att man kanske känner sig värre p.g.a. att man faktiskt blivit bekräftad från en läkare att man kan behöva medicinen, det hände mig i början när jag var liten. Som att det triggade mitt självskadebeteende för att det "var så synd om mig" men jag tycker verkligen du ska ta upp dessa känslorna och rädslorna med din läkare. Har du inte fått en kontaktperson så fråga om detta så du kan ringa denne dygnet runt om du känner dig rädd, osäker eller bara undrar över något! Det är viktigast att ha stöd nu för dig och någon att bolla med så du inte stänger in dig med alla dina tankar och känslor (även ifall detta känns lättast och skönast ibland).

Medarbetare på Borderline iFokus

youandyou
2014-09-17 00:20
#6

Hon sa ochså att jag kan få mer ångest och oro i början.. Jaha.. jag vill må bättre, inte sämra.. Men antar de kommer med tiden. Hoppas jag iaf.. 
jag har ingen kontakt person.. Hur får man en sådan ? 

personer jag pratat med säger bara att jag bara gnäller. lättare att hålla de inne istället.. Känns ju som folk bara tror att jag säger jag mår dåligt för de ska tycka synd om mig.

Annons:
Lia
2014-09-17 00:24
#7

#6 Vem gav dig medicinen?

youandyou
2014-09-17 00:37
#8

#7 Läkaren på allmän psykiatriskakliniken (& ätstörningsenheten) i malmö.. 

Vi hann inte prata om alla mina "problem" ska träffa henne på måndag igen.. 

Ska jag börja med de 10mg, och sen ta upp min oro och min paranoida grej med henne på måndag? 

Förlåt, har problem med att hitta rätt ord.

Lia
2014-09-17 00:55
#9

Då borde det vara din kontaktperson tills du får en behandlare. Jag tycker du ska prova, men om det känns för oroligt så skadar det inte heller att vänta tills du träffar henne igen, innan du påbörjar medicinering. Det ska ju kännas tryggt och säkert, annars motverkas hela poängen med det. Men som sagt så tycker inte jag att det är någon fara att ta dem. men det är ju du som ska känna dig bekväm med det :)

Vale
2014-09-17 01:47
#10

Man kan alltid få biverkningar och märka av en dal innan medicinen börjar verka, vilket tar några veckor eller minst 1-2 iaf. 10 mg är inte en jättestor dos att börja med, vilket minskar chansen till biverkningar också. Men alla är annorlunda och det är helt och hållet från person till person vilka/hur många biverkningar man känner av. Be läkaren på psyk om en kontaktperson direkt, det behöver inte vara en psykolog - då detta tar tid med kösystem och allt, utan en kontaktperson är väl "oftast" en sjuksköterska om jag inte har helt fel. Detta ska gå att fixa snabbt och med denne person ska man kunna ventilera allt som har med vardagen att göra, vilket tid på dygnet som helst.

Prata med henne på måndag om detta och var tydlig med dina känslor och rädslor som sagt, de är där för att hjälpa oss men berättar vi inte för dem vad som måste göras brukar det ofta vara så att psyk glömmer bort oss tyvärr eller att vi hamnar mellan stolarna.

Som Julbli säger kan du vänta med att börja ta din medicin tills du pratat mer med henne, man vill ju inte knapra piller som gör en rädd eller nervös för att må sämre. De finns ju där också för att de ska hjälpa dig och är du inte helt bekväm med att äta dem så behöver du prata om det med din läkare.

Håll ut och hoppas du känner att du får någon sorts klarhet här på forumet! ❤️

Medarbetare på Borderline iFokus

Vale
2014-09-17 01:53
#11

Och förresten.. Du ska verkligen inte hålla dina känslor inom dig! Säger dina vänner eller bekanta att du bara gnäller är de inte värda mycket. Ofta tycker utomstående att vi bara är lite deppiga och borde växa upp och skärpa oss (säger oss när jag menar människor som har en diagnos av t.ex. borderline eller bipolär typ2). De tänker inte på att vi har en psykisk sjukdom som vi oftast inte kan styra över så lätt på egen hand. Du behöver stöd för att bli bättre, vare sig det är en vän, läkare, kontaktperson, någon på detta forum eller en mamma. Klart att man kan bli bättre på egen hand, men ingen ska behöva gå igenom en sådan här period själv!

Vi finns här :)

Medarbetare på Borderline iFokus

youandyou
2014-09-17 02:07
#12

Jag vet ju inte heller iaf jag har borderline ännu.. Så känns som folk här inne kanske inte vill att jag skriver då..

tack så jätte mycket för dina svar, betyder verlligen :)

Lia
2014-09-17 02:26
#13

#12 Du är mer än välkommen att skriva här inne oavsett diagnos! 🌺

Annons:
Lia
2014-09-17 02:33
#14

En del av borderline är att man kan må just väldigt dåligt. Då är det bra att ha någon att prata med eller bara skriva av sig. Att diskutera hur man känner sig här på forumet för att utbyta erfarenheter och råd kan vara mycket nyttigt. Men man måste ju inte ha borderline för att må dåligt, få råd om måendet eller utbyta erfarenheter :)

Zadeira
2014-09-17 08:45
#15

Fluoxetin är en mild SSRI. Jag har ätit den i ett år pga depression och varit uppe på 60 mg som mest, har nu 30 mg. Insättningssymtom jag fick var lite huvudvärk, men börjar man med en så pass låg dos som du skrev att du ska ta så tror jag inte att det är risk för jättestora biverkningar. Det är ju individuellt. De flesta anti-depp har någon form av varning för att man kan må sämre den första tiden, men när man är medveten om att det är medicinens som gör det och att det blir bättre så klarar man av att bita ihop den veckan eller två.

Fluoxetin är nog den enda SSRI-medicinen som är VIKTNEUTRAL, dvs du märker ingen större skillnad på apiten eller vikten pga medicinen. Jag fick just Fluoxetin pga min bulimi och de ansåg att det var den säkraste anti-depp jag kunde få för att inte påverka vikten, något som jag var livrädd för. Fluoxetin är dessutom känt för att kunna hjälpa mot hetsätning, dock har det inte påverkat min ÄS alls.

Tänk också på att det oftast tar 1-2 månader innan man märker hur stor effekt medicinen har och om man behöver justera dosen. Det kan under den tiden kännas meningslöst att fortsätta om man inte märker någon skillnad, men man måste ge den tid.

Jag fick Fluoxetin insatt på psykakuten och hade ingen behandlande läkare eller kontakperson fören 2 veckor senare. Om du ska träffa henne igen på måndag så ta upp det då och fråga hur det är tänkt att ni ska gå vidare med samtalskontakt, psykolog, psykiatriker eller liknande för du måste ju veta vem du ska vända dig till med ex frågor om medicineringen.

Vad är det du är rädd för med att ta Fluoxetin?

youandyou
2014-09-17 11:30
#16

#15 Är rädd för att inte ha kontroll typ. Känns som jag ska bli en helt annan människa. Alltså, må mer dåligt än vad jag gör nu. Men de är ju så man kan må i början i guess.

Zadeira
2014-09-17 12:28
#17

#16 Det är väldigt osannolikt att du tappar kontrollen och blir annorlunda. Som sagt, i början, de första veckorna kan man uppleva att både kroppen och psyket känns lite annorlunda, kanske mer irriterad och lätt att bli ledsen, men det är övergående. Det är värt att testa!

Upp till toppen
Annons: