Annons:
Etikettskriver-av-mig
Läst 480 ggr
jossa5
8/18/14, 4:07 PM

Kul när man får hjälp...

Ringde ju till psyk för två veckor sen, men min tant som jag hade för några år sen var fortfarande på semester. Hon hade ju lovat att jag kunde ringa henne om jag behövde komma in i systemet igen. Jaja, det är bara att vänta. Kände mig nöjd att jag hade tagit kontakt med psyk igen iaf.

Så idag ringde jag igen, och tjejen i jag pratade med skulle mejla min tant och berätta att jag sökt henne så att hon kunde ta kontakt med mig när hon hade tid. Och så ringer hon idag! :o Blev jätteförvånad. Hade tagit kanske en halvtimme-40 minuter från att jag pratade med första tjejen tills att min tant ringde! 
Iaf, berättade hur det låg till som, och hon lät inte alls förvånad att det har blivit sämre sen jag såg henne.
Dock har det gått för många år så hon kunde inte bara ta upp mig som patient igen, utan jag skulle ringa vårdcentralen och be om remiss till Bedömningscentralen.
Dock sa min tant att om det krisar så får jag ringa henne, antingen på hennes jobbnummer, eller på hennes mobil. Superschysst är hon! :D

Iaf, ringer VC som ringer upp och får prata med en kvinna där. Talar om mitt ärende, och hon börjar ifrågasätta om jag mår dåligt osv. Sen säger hon att jag kan få komma och träffa deras kurator. "Ibland hjälper det att prata lite med en kurator" fortsätter hon. 
Hade ingen lust att tala om för hennes vad mitt problem (mest troligt) är, då det hördes på henne att hon inte förstod varför jag ville ha en remiss. 
Så nästa måndag ska jag in till kuratorn, och hoppas på att hon/han är bättre så att denne kan skriva en remiss åt mig. 

Blev bara så less. Vart jättepepp av att prata med min tant på telefonen, och hon tyckte att det lät som jag hade ett stabilare liv nu, och att DBT skulle vara jättebra att börja med.
Och sen kommer en tant som inte förstår nånting och tror att livet ordnar sig bara för man pratar lite med en kurator. Detta trots att jag talade om att det är mycket humörsvängningar och aggression. -.-

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
IaMiaMaria
8/18/14, 5:24 PM
#1

Vad synd att du inte fick komma till rätt hjälp på en gång. Det svenska vårdsystemet är bra konstigt.

Hoppas att du snabbt får komma till kuratorn och att denne kan skriva remiss.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

jossa5
8/18/14, 5:27 PM
#2

#1 Mycket! Men ja, försöka se positivt på saken och hoppas på det bästa. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Allt oviktigt
8/18/14, 5:51 PM
#3

Fast jag måste skriva att du ska vara glad att du fick en tid till kuratorn så fort. Inte heller tycker jag att det är konstigt att de i första hand väljer att skicka människor till kuratorn. För en del räcker det säkert vilket gör att det blir mindre tryck på psyk vilket gynnar alla

Zadeira
8/18/14, 6:30 PM
#4

Som #3 skrev så fick du tid till kuratorn snabbt och de flesta får inte en kontakt med psyk direkt när man har fallit ur systemet. Eftersom du redan har haft kontakt med psyk tidigare så kan du ta upp det med kuratorn och förhoppningsvis får du remiss snabbt då. Det borde inte vara några problem om h*n bedömer att du är i behov av den sortens hjälp igen.

Det är ju så med psykvården generellt att det tar tid. Är det akut fara för dig själv så är det psykakuten som gäller. Annars får man hålla tummarna att det går snabbt även "den långa vägen".

jossa5
8/18/14, 6:41 PM
#5

#3 #4 Jo, absolut är jag glad att jag fick tiden så snabbt. Vet ju att psykvården inte är den snabbaste överlag.

Blev nog mest irriterad på att kvinnan jag pratade med inte tycktes förstå nånting av det jag sa. Så tänkte att det kanske släpper, tjurigheten över henne, om jag skriver av mig lite.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Zadeira
8/18/14, 7:19 PM
#6

#5 Självklart att du blir irriterad när du känner dig missförstådd, det är en helt relevant känsla. Tyvärr måste man nog vara väldigt övertydlig när man förklarar för en del som inte jobbar inom just psykvården utan på VC.

Håller i alla fall tummarna för dig och att du snabbt får det stöd och hjälp du behöver!

Annons:
Allt oviktigt
8/22/14, 9:27 AM
#7

Hoppas att du har fått någon vettig hjälp nu

Upp till toppen
Annons: