Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 1100 ggr
jossa5
8/3/14, 2:13 PM

Få behandling?

Hm, kanske fel grupp, men det passar ändå in där.

Imorrn ska jag ringa upp min kontakt jag hade när jag gick på psyk för depression. Tog mig ur den och mitt självskadebeteende, men inser mer och mer att dom missade lite grand där på psyk.
När jag kom dit fick jag göra ett test för att se vad mina problem var. Där fick jag "tendenser till borderline". Tänkte inte så mycket på det då, för jag var inte så insatt i det. Hade bara sett min bekanta/kompis som hade det, och hon var vad många tyckte var extrem. 
Jag och min tant pratade mest om min depression och mitt självskadebeteende, och det gick ju bra. 

Men har funderat på den där meningen väldigt mycket, och det har blivit mer och mer på sistone. Jag kan se tydliga saker ända från att jag var liten, fram tills nu hur vissa saker bara skriker diagnos! Saker som man skrattat lite åt, för att man var liten och "inte förstod bättre", men som man nu ser att det var kanske inte så roligt ändå. Tex, vi satt och skulle äta middag, och det var typ kött med sås, men min bror som satt brevid mig tog den sista såsen. Jag blev så arg så jag högg honom i armen med gaffeln, bara för att jag inte fick nån sås. Helt galet.

Så ska ta kontakt med dom och be att få en utredning på hur mycket tendenser till borderline jag har. Har blivit sjukt trött på att pendla i humöret som jag gör. Inser ju själv att det är nåt som är fel. 
Finns ingen anledning att bli asförbannad för att sambon köper med sig smörgåstårta hem, och den innehåller leverpastej! (Äter inte leverpastej för jag tycker inte det smakar gott) 

Läste tråden här inne "När din Borderline inte syns" och det är så mycket som ni skrivit som jag känner igen mig i. 
Så nu tänker jag ta hjälp, orkar inte hålla på så här.

Men vad kan man få för hjälp? Finns det nån medicin som gör att man blir stabilare, eller är det bara hittepå "lyckopiller". Åt medicin tidigare när jag var deprimerad, atarax vid akutfall, och nån annan liten svag tablett varje dag. Gjorde mig mindre deprimerad, men var å andra sidan inte glad heller. :/
Eller är det bara terapi som hjälper? 

Oavsett, håll tummarna åt mig imorgon är ni snälla, det kan nog behövas! (Brukar inte vara den som ber om hjälp)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

  • Redigerat 12/18/20, 3:15 AM av Lia
Annons:
SegerSims
8/3/14, 2:25 PM
#1

Jag har som du en släng av borderline, personlighetsstörning och blir ofta arg för inget alls. Jag fick hjälp med det under den tiden jag genomgick KBT behandling för min depression. Att dom inte upptäckte det medans du fick din behandling kan jag inte förstå. Man måste jobba mycket med sig själv när det gäller ilskan. Lära dig vad du kanske borde ha gjort i stället osv.  Det tog många år för mig för att komma dit jag är idag och jag har ilska kvar men inte som jag har haft, långt ifrån.

jossa5
8/3/14, 3:25 PM
#2

#1 Jo, jag förstår ju att det är inte bara att knäppa med fingrarna så är allt bra och ilskan finns inte mer.
Skönt att det har hjälpt dig, med KBTn!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Zadeira
8/3/14, 3:40 PM
#3

Vad bra att du söker hjälp. Oavsett om du har borderline eller inte så är det ett stort steg att be om hjälp och vilja ha svar på varför man mår som man gör.

Terapi i form av KBT eller DBT brukar vara vanligt när man har fått sin borderline-diagnos. Man behöver lära sig förstå och hantera sina känslor och vad man ska göra för att inte bli "dysreglerad".

Medicin mot just borderline finns inte eftersom det är en störning man måste jobba med känslomässigt och mentalt, men ibland kan man medicineras mot sådant som ofta hänger ihop med borderline, ex depression och ångest.

emlyyy
9/5/14, 9:34 PM
#4

Ja, du ska uppnå 9 st kriterier för att få diagnosen borderline. Jag fick min diagnos för ett år sedan. Har sedan dess gått DBT behandling. Och den behandlingen har nog vart min räddning. Det har börjat gå framåt. Det är inte många som får börja en sådan behandling, så om du får chansen. ta den. jag ångrar inte timmarna jag har spenderat där de senaste året. 
ha det gott! kram (:

Lia
9/5/14, 10:50 PM
#5

#4 Nej det räcker med att uppnå 5 av alla 9 kriterier för att få diagnosen borderline, men i bedömningen spelar självklart även mer in.

#0 Jag äter litium till och från. Inget annat kan få mig glad, men samtidigt blir jag väldigt likgiltig och känner inte igen mig själv. Därav till och från…

jossa5
9/7/14, 10:36 AM
#6

Kanske ska uppdatera hur det har gått sen sist. 
Är glad för alla svar jag får. :)

Men har varit hos kuratorn, och hon skickade remiss till psyk. Hon vart jätteförvånad när jag sa att jag ville till psyk, för dom flesta vill inte det. :P

Så jag har fått en kallelse till psyk, så jag ska snart dit. Hoppas på det bästa, att jag får börja på DBT. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
emlyyy
9/7/14, 10:26 PM
#7

blev hon förvånad att du ville ha bättre hjälp? 
*suck*.  ja… jag kommer ihåg när ja gick hos kurator på UM. inget jag skulle göra igen. 

#5  oj, ah haha. är så van vid att säga 9 st eftersom jag uppnådde alla 9st. men du har rätt (:

jossa5
9/8/14, 10:14 AM
#8

#7 Haha, ja, det blev hon. Tyckte det var jättemärkligt, men glad att hon lyssnade på mig iaf. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

jossa5
9/15/14, 10:36 PM
#9

En liten uppdatering.

Har nu idag varit till bedömningsensheten (det gick faktiskt väldigt snabbt), och har blivit bedömd. Läkaren som gjorde bedömningen tycker inte jag uppfyller kraven för just borderline, vilket gör att jag inte kommer få DBT. Dock skulle skicka interna remisser. Dels så jag kan få någon att prata med, som kan använda sig utav DBT-metoder, och dels för att kolla om jag har någon form av bipolär sjukdom.

Så nu är det bara att vänta igen, men det går lättare nu när man vet att allt är i rullning, och jag finns med hos psyk-vården igen.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

emlyyy
10/23/14, 10:27 PM
#10

Om man säger så här, alla människor har en sväng av borderline, ibland mer ibland mindre. MEN för att få själva diagnosen så ska du visa tydliga tecken på minst 5 av 9 kriterier. Men DBT behandlingen, själva DBT tycker jag att det skulle vart en lektion i grundskolan. vi får lära oss om sex men inte om hur vi funkar psykiskt?

Lia
10/23/14, 10:39 PM
#11

#10 Ja, kanske inte en sväng av borderline. Borderline är ju egentligen bara väldigt starka känslor. Och alla kan ju ibland drabbas av överväldigande känslor. Starka känslor i sig är inte borderline. Det blir endast en störning om man, som du säger, visar "tydliga tecken på minst 5 av 9 kriterier." Men man ska inte tro att alla går runt med en släng av störningen, eftersom inte ens vi har en störning innan detta är uppfyllt :)

Jag förstår hur du menar, men jag vill förtydliga så att ingen misstolkar!

Upp till toppen
Annons: