Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 591 ggr
Marvel-lous
2014-07-24 19:44

Fysioterapi

Har på senaste tiden blivit remitterad till en fysioterapeut och där fokuserar vi på andningsövningar, meditation och avslappningsövningar.
Är det fler av er som provat på detta?
Måste säga att jag var skeptisk i början men efter några gånger har jag börjat se fram emot dessa sessioner. Det är sådant som tar tid men man får även lära sig små, kortvariga andningsövningar (bland annat) som jag börjat använda mig av i vardagen - och det hjälper faktiskt lite. :)

Annons:
MissFlisan
2014-07-29 21:03
#1

Nice! Sådan terapi visste jag inte att det fanns..Jag vet att det finns kroppskännedom, men det är kanske inte samma sak?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Marvel-lous
2014-07-30 20:39
#2

Kroppskännedom kan implementeras i just denna form av fysioterapi, målet är att bli medveten om din kropp, andning och att vara i nuet. 
Efter varje Session är man så avslappnad att man känner sig helt mjuk i kroppen och det har fått mig att börja uppmärksamma och erkänna mina humörsvängningar mer för att kunna hantera dem bättre. 

Ett hett tips alltså till de som, likt jag, har en tendens att lätt bli uppjagad/stressad/arg. 👍

MissFlisan
2014-07-30 20:48
#3

Tack för tipset! Vart får du det någonstans? På psykiatrin eller vårdcentralen?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Zadeira
2014-07-30 22:10
#4

Fysioterapi kallas vardagligt "sjukgymnastik" och en fysioterapeut är detsamma som en sjukgymnast. Dvs, fysioterapi utgår från dig som person och dina behov. Ibland handlar det om olika sortters fysisk träning, ibland avslappningsövningar osv. Fysioterapi är alltså inte enbart det som TS skrev, utan helt enkelt en form av behandling som man kan få hos en fysioterapeut efter utredning.

Jag ex är kallad till en fysioterapeut för att testa på Basal Kroppskännedom.

MissFlisan
2014-08-01 13:55
#5

#4 då förstår jag! Tack!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Upp till toppen
Annons: