Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 1862 ggr
Zadeira
7/7/14, 9:51 AM

Vikt-täcke

Äntligen har jag fått prata med en terapeut som skickat iväg en order på ett kedje-täcke som jag ska få prova mot mina sömnproblem och ångestattacker på kvällen. Förhoppningsvis så inom någon vecka har jag fått hem det och kan utvärdera, vi började med startvikten 8 kilo men sen kan man gå både upp och ner i vikt på täcket till man hittar det man trivs bäst med.

Är det någon här inne som har ett vikt-täcke? Erfarenheter eller funderingar?

Annons:
Klebold
7/7/14, 4:31 PM
#1

Har själv åtta kilo och det funkar riktigt bra faktiskt! Det och lite sömnhormon brukar ge mig extremt lätt att sova. 
Hoppas du får hem det snart själv fick jag vänta i ett halvår tror jag.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Lia
7/7/14, 9:49 PM
#2

En liten fundering från mig: hur hjälper vikt er att sova bättre? Själv känner jag mig fri av lätta täcken, utan något som tynger ner och håller fast mig. På så vis kan jag sova gott. Nyfiken på hur det fungerar för er! :)

Zadeira
7/8/14, 3:49 PM
#3

Vad jag förstått så dels så trycker vikterna på punkter i kroppen som ska verka avslappnande, dels så är det för många en trygghet man får av att vara rejält omstoppad. "Studier visar att mjuka vikttäckens tyngd påverkar kroppsegna hormoner som är ångestdämpande och lugnande för både blodtryck och puls." (http://www.ipps.se/personlig-vard/kognitiva-hjalpmedel/fibertacket-harmony)

Det du beskriver om att ligga "fritt" är för många en otrygghet. Jag sover allra bäst med dubbla täcken och pojkvännen så nära att man inte kan vända sig. Då sover jag som lugnast och bäst. Han dör av värme men jag  sover aldrig så tryggt och gott som då. De nätter jag sover ensam hemma i min säng upplever jag mycket mer oro, kastar mig runt i sängen, känner mig otrygg och drömmer mycket. Så jag tror definitivt att ett kedjetäcke kan hjälpa mig att sova bra även ensam.

Lia
7/8/14, 5:41 PM
#4

Aha, okej! Nej jag var bara nyfiken som sagt ^^

Allt oviktigt
7/10/14, 9:15 PM
#5

Jag har provat kedjetäcke men för mig fungerade det inte alls. Jag tyckte bara att det var otäckt med något tungt på mig

Linneatingeling
7/21/14, 3:39 AM
#6

Jag har ett som jag använde några år bara, det funkade jätte bra i början och sen efter ett tag så började jag få svårt att somna igen på grund av oro, jag började drömma massa igen och i och med att jag vaknade så mycket på natten så började jag bli störd av ljudet från täcket ( fast jag har ett lite tyngre med både kedjor och bollar ), och till slut så sov jag mer utan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: