Annons:
Etikettrelationer
Läst 583 ggr
Marvel-lous
2014-05-09 10:33

Ej överens med kvinnor

Det här är ett problem jag haft hela livet och det verkar aldrig bli bättre.
Jag är nu 31 och har fortfarande otroligt svårt att komma överrens med andra kvinnor, jag pratar då främst i arbetslivet. Det är inte att jag inte försökt och de som jag har kommit överrens med är, om man kan säga så, lite mer mentalt mogna. Tjejer/kvinnor i allmänhet, iallafall inom kulturen på kontorsarbeten, verkar mentalt ha stannat upp i högstadiet och kan inte hantera att man som tjej är rak och inte "gulligull" mot dem.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till då problemet blir att arbetsgivaren (jag arbetar som konsult) till slut ser mig som ett problem då vissa kollegor uppfattar mig som hård och besynnerlig.

Annons:
Niklas
2014-05-09 10:37
#1

Hur kommer du överens med killarna? Är det inga problem där?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Marvel-lous
2014-05-09 11:17
#2

Kommer alltid överrens med de killar/män jag arbetat med och har det uppstått problem har jag tagit det direkt, vilket funkar.
När jag försökt göra samma sak med kvinnor så tror de att jag kritiserar dom som person när det handlar om sakfrågor.

Niklas
2014-05-09 11:20
#3

Okej. Vad kan det handla om för situationer då du uppfattas som besynnerlig och hård av kvinnorna?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Marvel-lous
2014-05-09 11:28
#4

Jag tycker inte saker är gulliga i allmänhet, de sitter gärna och diskuterar kläder, skor, bebisar och annat och jag säger aldrig något emot det, men jag sitter inte heller och ojar mig (inte ens när jag nu själv är gravid och det verkar också störa dom att jag inte tycker att hela världen kretsar kring det).

I arbetsrelaterade situationer så är jag väldigt rakt på sak och säger ifrån (inte otrevligt) om det är något som inte fungerar.

Det är svårt för mig att pinpointa vad det är men de jag har arbetat med är uteslutande grupper med kvinnor och jag märker hur de mer och mer undviker att bjuda med mig på luncher eller ens ha med mig i konversationer.
Jag kan få folk att skratta och ha en bra känsla men så har det framkommit att de inte gillar mig och jag blir snart inte riktigt klok. Jag vet att jag med åren har lärt mig försöka anpassa mig till de jag jobbar med men det kan räcka med att jag en gång säger något som inte passar dem och då är man plötsligt inte "attraktiv" i umgänget längre.

Det kanske ska tilläggas att ju mer professionella folk jag arbetar med, desto mindre är problemet - om det nu spelar någon roll.

Niklas
2014-05-09 11:33
#5

Jag förstår. Det låter svårt utan att ändra sätt till något som kanske skulle kännas konstigt. Säger de något om dig till arbetsgivaren som kan ställa till problem för dig?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Marvel-lous
2014-05-09 11:36
#6

Var tidigare på ett längre uppdrag där de beklagade sig till ena chefen (den enda kvinnliga), vilket resulterade i att jag inte fick anställning där - trots att jag var den mest kunniga.
Vad exakt som var problemet vet jag inte, men jag passade väl helt enkelt inte in.
Har dock fått veta att jag inte var den enda som det hänt där, men det är fortfarande inte bra när sådant förs vidare till min chef då jag inte kan säga mycket till svars. Jag vet att jag inte gjort något fel men vad hjälper det när man förlorar den tjänsten.

Den enda fördelen är att jag numera inte suttit särskilt länge på ett och samma ställe men det har kommit till en punkt där jag känner att jag vill söka mig till mer mansdominerade arbetsplatser.

Annons:
Niklas
2014-05-09 11:45
#7

Tyvärr är du inte ensam om det här. Jag vet flera kvinnor som har råkat ut för samma sak. Fast det är knappast någon tröst. Fokus på arbetet och karriären verkar ibland uppfattas som hotfullt när det gäller kvinnor. Vi män accepteras på ett helt annat sätt när vi är så som du beskriver. Det premieras till och med. Jag har lite svårt att ge några råd annat än att försöka hitta en arbetsmiljö där det är mer accepterat. Annars tror jag att konsultrollen är bra just för att man inte behöver stanna evigheter på samma ställe.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Egycsaj15
2014-05-09 12:12
#8

Hej:) hoppar in i diskussionen om de e ok:) jag har aldrig kunnat komma överens med kvinnor. Finns någon få men liksom under mina 23år har jag hittat en tjejkompis som jag verkligen kommer överens med. Inga problem med att komma överens med killar oftast. Men tjejer e de omöjligt…

Upp till toppen
Annons: