Annons:
Etikettrelationer
Läst 667 ggr
Zadeira
2014-04-12 11:55

Anhörigträff DBT

I torsdags hade vi ett informationsmöte med DBT-gruppen och de anhöriga vi valt att bjuda in som lever nära oss och på så sätt behöver handskas med vår borderline-diagnos. (Ex partner, föräldrar, nära vänner)

Terapeuterna höll ett litet föredrag med information om borderlinediagnosen och berättade om vad DBT-behanlingen innebär och hur den är upplagd. Sen var det frågestund då de anhöriga fick fråga och diskutera funderingar och frågor de har om diagnosen, behandlingen, att vara anhörig osv…

Det var första gången våra terapeuter anordnade en sån här informationskväll och det märktes, det var lite rörigt och en hel del som inte riktigt framgick på det sättet det kanske var tänkt. Det blev dock väldigt väl bemött och de flesta anhöriga önskade en uppföljningskväll för tankar och funderingar som kunde komma att uppstå när allt från mötet "sjunkit in" lite.

Har ni någon erfarenhet av liknande informationsmöten osv i er behandling eller kontakt med psykvården? Vad tycker ni om det? Vad tycker era anhöriga?

Annons:
Zadeira
2014-04-12 12:10
#1

Jag bor hemma fortfarande men är väldigt restriktiv med hur mycket stöd jag söker hos familjen och hur mycket de vet om mitt liv. De vet i princip vilka diagnoser jag har och vad jag går i för behandling, och jag har väldigt ytligt och snabbt berättat för dem vad det innebär. Jag valde i alla fall att låta dem komma om de ville, det är ju inget personligt utan bara i allmänhet en informationsträff. De verkade positivt inställda efteråt och tyckte det hade varit väldigt intressant.

Pojkvännen vet ju redan allt från början och är delaktig i precis allt, så för honom var det mest skönt att få bekräftat saker och få prata med människor i samma sits som honom.

Personligen tyckte jag det kändes skönt att få bjuda in sin familj som lever med mig till en informationsträff om min diagnos och behandling. Det är ju trots allt så att jag är vuxen nu och jag behöver inte göra dem mer delaktiga i mitt liv om jag inte vill det, det är helt upp till mig som vuxen och myndig att göra precis vad jag vill, men nu har de en chans att i alla fall förstå varför jag ibland inte funkar som jag ska.

FotoAlle
2014-04-14 22:33
#2

MBT-teamet har såna träffar en gång per termin, alltså två per år, och de brukar vara uppskattade. Upplägget är likadant.

Upp till toppen
Annons: