Annons:
Etikettsymtom
Läst 1248 ggr
VildaVittra
3/26/14, 11:14 PM

Kreativitet

Min personliga erfarenhet är att folk med diagnosen borderline oftast är väldigt kreativa (även om man kanske inte alltid orkar slutföra).

Är du med diagnosen borderline kreativ? Har du något att visa upp för oss?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Lia
3/26/14, 11:55 PM
#1

Jag skulle nog säga att jag är kreativ. Men mest tror jag nog att jag fått det från mamma, som är konstnär. Sen har mina diagnoser och mitt dåliga mående lite "tvingat" mig mot att bli mer kreativ.

Jag började gymnasiet på naturvetenskapliga programmet. Jag hade absolut klarat det om jag inte var så sjuk under stora perioder. Det har varit borderline, depression, OCD, ätstörningar, panikångest - och även olika fysiska sjukdomar som endometrios, reumatism och vestibulit. Så på grund av allt så har jag varit mycket sjukskriven och heller inte lyckats gå alla naturvetenskapliga kurser och då fått byta ut en hel del mot annat.

Så nu efter studenten i våras hade jag fortfarande mycket kurser kvar, och fick därför ett till år. Det har jag fyllt med massor av estetiska kurser, alltså piano och olika bildkurser. Jag tyckte det var kul och hoppades kunna avsluta gymnasiet med hjälp av dem.

Trots det har det ändå varit för tufft, och nu medan jag utreds för kronisk anemi och lite annat så har jag helt enkelt fått prioritera min hälsa. Så nu ska jag återuppta studierna på komvux till hösten efter sjukskrivningen löpt ut.

Det blev en liten "extrapresentation" där! Men ja, jag är nog trots allt ganska kreativ.

[Memento Mori]
3/27/14, 3:08 AM
#2

Jag brukar åtminstone tänka att jag är rätt så kreativ utav mig även om jag inte alltid har orken till att "göra något av den". Kommer inte riktigt på någonting just nu men att jag har "kreativa lösningar på problem" brukar jag få höra. 

Lite halvt OT men är det inte något universitet i Budapest som hade kommit fram till att "Kreativitet och galenskap" (=psykiska och särskilt psykos sjukdomar) hade någon viss gen eller nåt sånt så att det var större chans att bli kreativ då? 🤔 

Var jättelänge sen som jag läste om det där så minns inte riktigt hur det var men särskilt bland bipolära så var det många som räknades som kreativa så det borde ju kunna vara samma med borderline för det är ju ändå lite liknande diagnoser.

JodineFritzl
3/27/14, 10:13 AM
#3

Anser mig själv vara kreativ. Syr egna medeltidskläder baserade på fynd, främst vikingatid, och andra hantverk från den tiden. Fotograferar också ganska mycket och hittar på egna recept.

Känner också lite att det är tack vare borderline som jag har blivit kreativ, var definitivt inte lika kreativ innan, för att jag inte kan jobba eller studera eller umgås med andra människor riktigt så måste jag ha något att göra.

Zadeira
3/27/14, 10:17 AM
#4

Jag var mycket mer kreativ innan min diagnos, men tror jag att det berodde på att jag hade mer energi då. Nu orkar jag sällan vara aktiv i min kreativitet utan får fokusera mer på att göra sånt som måste göras var dag, vilket är en fruktansvärt tråkig bieffekt av depression.

nlinds
3/27/14, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag är nog ganska kreativ (misstänker borderline), är kanske lite bra på att rita/måla/teckna och fotografera. Sen så är jag nog kreativ i perioder, lägger ner mina intressen ganska fort för att sedan ta upp det efter någon/några månader.

Denna bild är ritad för drygt 3 år sen.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

FotoAlle
3/31/14, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Är och har alltid varit kreativ, ritade och målade när jag var yngre, är idag fotograf :-)

Annons:
nlinds
4/1/14, 10:38 AM
#7

rooompaaaah

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Evelina!
4/1/14, 12:48 PM
#8

Nä, jag är inte vidare kreativ. Jag gillar iofs att bestämma färger på kaninernas selar och på mina kaninhoppningshinder, men that's it.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

agneshak
4/3/14, 10:21 PM
#9

Har alltid varit superkreativ. Kan gå totalt upp i projekt och sitta och sy kläder hela nätterna, eller bygga dockhus eller göra smycken eller virka eller vad jag nu hittar på. Blir alltid som uppslukad, men har svårt att avsluta också… Har tyvärr inga bilder. Men det är ofta det kliar i fingrarna av skaparlusta!

VildaVittra
4/3/14, 10:26 PM
#10

#9 Har du sett att det finns ett dockskåp i fokus också? http://dockskap.ifokus.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

agneshak
4/3/14, 10:31 PM
#11

#10 Åh! Var ett tag sen jag höll på med det, men den ska jag absolut kolla in :)

Upp till toppen
Annons: