Annons:
Etikettsymtom
Läst 2567 ggr
[Memento Mori]
2014-03-06 22:12

Overklighetskänslor

Ett av de lite ovanligare symptomen på Borderline är ju att man upplever psykoser, overklighetskänslor och förföljelsetankar. 

Är det någon som ni har eller har haft någon gång?

Annons:
[Memento Mori]
2014-03-06 22:19
#1

Jag har det nog "bitvis" skulle jag vilja säga. Vill inte riktigt kalla det "psykoser" men jag kan helt klart känna mig förföljd utan anledning, som exempel att någon skulle hackat sig in på min dator och ibland när man går på stan så kan man få en olustig känsla över att någon följer efter mig. 🤔

Lia
2014-03-06 22:35
#2

När jag var yngre kunde jag inte ens vara i mitt eget hem utan att se mig omkring flera gånger i timmen och leta efter dolda kameror.

Sen har jag också stor skräck på stan. Jag drabbas ofta av magkatarr eftersom jag misstänker att varje person ska köra en kniv i ryggen på mig eller våldta mig eller något.

Väldigt ofta förlorar jag verklighetsuppfattningen genom att jag plötsligt, ibland flera gånger om dagen eller så sällan som någon gång i månaden, glömmer bort vilka människorna omkring mig är. Det kan vara både min kille och min mamma. Så blir jag lämnad, livrädd eftersom det finns människor omkring som jag tydligen inte känner. Dock varar det ofta inte så länge, men det är hemskt jobbigt!

Så jag har en hel del olika orosmoment. Det är också svårt att tänka på annat under så starka känslor och upplevelser.

[Memento Mori]
2014-03-06 22:42
#3

#2 Oj, ja usch, jag hade på något sätt "glömt" det där med dolda kameror. Jag tror väl i för sig inte att det finns några hemma hos mig men så snart som man ska någonstans som till släkten, kompisar och även pojkvänner så har man det där i bakhuvudet någonstans. 🤦‍♂️ Särskilt då vid badrumsbesök, samlag och sova, så lite "intimare" saker blir otrevligt. 

Allmänna badrum kan jag inte använda till något annat än "gömma mig" och kanske kolla in sig själv lite försiktigt i spegeln. 

Men det måste verkligen vara jobbigt för dig att oroa dig så mycket över allt hela tiden, hoppas det blir bättre för dig.

solus
2014-03-10 09:41
#4

Ja… hör både röster och ser saker då och då… vet inte varför och läskigt är det, det som är så tråkigt är att min läkare verkar inte bry sig….

Någon som vet om det är normalt att både se saker och höra saker kanske… någon gång i månaden? har som mest hänt att under 2 månader så har man sett och röst saker 3 gånger….

http://solus.blogg.se/ 

[Memento Mori]
2014-03-10 12:14
#5

#4 Jag har nog inte upplevt att jag hört eller sett något men ibland när man har sämre dagar så "hör man fel" och man blir helt övertygad om att folk pratar illa om mig. Men det är ju inte riktigt samma grej. 

Har du sagt hur ofta det är till läkarna? Annars så kan du ju försöka att vara övertydlig om att det är något du oroar dig för och gärna vill att dom ska hjälpa dig med.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: