Annons:
Etikettsymtom
Läst 1477 ggr
[Memento Mori]
2/26/14, 3:23 PM

Erat "värsta" inköp?

Tyvärr så är det ju en del som får det där problemet med att spontanhandla och slösa pengar som dom egentligen inte borde på grund av sin borderline. Så som rubriken säger, vad är erat värsta eller dyrast spontaninköp? 😉

  • Redigerat 12/18/20, 10:38 PM av Lia
Annons:
[Memento Mori]
2/26/14, 3:30 PM
#1

Själv så brukar jag komma undan ganska lätt med bara småsummor på några hundra eller så. 

Nu senast så köpte jag i för sig en nu chinchilla bur och det var lite "roligt", enligt annonsen ville dom ha 800 kronor för den men när jag kom dit så sa försäljaren att det gick bra att betala endast 600 för den men då prutade jag upp den till 700 istället för det kändes "fel" att betala så lite. Se så bra är jag på att pressa priser. 👍

Men det värsta måste nog ha varit när jag spontanköpte en mobil för runt 5000 kronor, det blev lite kämpigt med räkningarna då kan jag lova. 😃

Lia
2/26/14, 3:39 PM
#2

Jag har faktiskt aldrig impulshandlat 🙂 Dock har jag flera block fyllda med saker jag vill köpa, och som jag absolut kommer köpa så fort jag får pengar, så är det alltid 😇 Men jag ser ändå alltid till att ha pengar till räkningar och allt det först.

[Memento Mori]
2/26/14, 6:40 PM
#3

#2 Vad bra, själv så har jag ju tyvärr det som någon form av "tröstshopping" när känslorna blir för starka. Inte bra för det följer ju oftast upp med ångest över att man "slösat" pengar på sånt som man egentligen inte behöver. 😇

[vinterflinga]
8/7/14, 8:44 PM
#4

Jag handlar alltid massor och hoppas på att "allt ska bli bra igen" jag handlar-går hem och rensar och in med det nya- rensar och går och köper nya saker och slänger det som det är fel på. Kan kasta massa grejer, helt plötsligt är något fult , har fel färg och stör mig, kan slänga mat som har fel färg på förpackningen, kan gå och köpa saker jag redan har…. allting i hopp om att allt ska bli bra igen. ..har förstört MASSOR av pengar på detta, i perioder går det bättre sen sämre igen …. de är på mig om godman , jag har varken lån eller skulder och sköter räkningar och allting perfekt :) sen säger det POFF och mina nöjespengar försvinner typ på en vecka. 

Självklart blir det konsekvenser av det hela, att jag får ljuga  då jag inte har pengar kvar till andra nöjen, jag döljer detta för mina vänner, dom som jobbar runt mig (stödteam,psykiatri ) vet ju om detta, de pratar bara om godman, inte det där inuti mig som jag hela tiden tror jag bli bättre.

Kram till er om kämpar!

Allt oviktigt
8/8/14, 9:51 PM
#5

Inga problem med impulshandlande här heller. Jag har på tok för lite pengar för att kunna göra något sådant

[velvetmorning]1
8/15/14, 1:27 PM
#6

Ofta när jag känner mig nere sätter jag mig vid datorn för att internetshoppa och tror att det ska hjälpa, det kan bli allt från nya kläder, proteinpulver, parfymer, mobilladdare, rökelse, smink.. Mycket väntar fortfarande på sitt "rätta tillfälle".

Mitt senaste riktigt onödiga köp var sånnadär kalorifria nudlar, jag hade ingen aning om hur dom smakade och ändå räckte det inte med att beställa ett paket och testa först utan jag beställde en hel låda med 24 förpackningar, insåg att det var ju rätt så äckligt och nu ligger 23 förpackningar där hemma och skräpar och närmar sig sitt bäst före..

En annan gång beställde jag fem par skor med hög klack, och jag använder inte ens klackar så dom åkte ner i förrådet direkt efter att jag kollat om dom passade. Nu får även dom vänta på sitt "rätta tillfälle" som, om jag känner mig själv rätt, aldrig lär komma.

I "fysiska butiker" går det heller inte så bra, jag ser alltid något jag "verkligen behöver och alltid letat efter", och sen när jag kommer hem tänker jag i princip alltid "vad skulle jag med denhär till..?" och så känner jag mig tom igen.

Enda gången mitt slösaktiga beteende känns okej är när jag handlar på Erikshjälpen, då kan jag ändå rycka på axlarna åt alla konstiga grejer jag får med mig hem, eftersom pengarna förhoppningsvis gör livet bättre för någon annan!

Trots detta blir räkningarna alltid betalda och jag har inga skulder, så det är skönt, men värre bör det ju helst inte bli. Det är mest körkortet jag försöker spara till som får lida.. 🤔

Annons:
[vinterflinga]
8/15/14, 6:32 PM
#7

velvetmorning

Vad jag känner igen mig,  vet inte om du läst mitt inlägg här ovanför men iaf :) jag betalar också noga det jag ska,men sen går det fort utför… du känner inte att du vill sälja det du köpt som bara står? :) tänkte om du då får tillbaka dina pengar igen :)

[velvetmorning]1
8/15/14, 7:28 PM
#8

#7 Jodå, och kände igen mig gjorde jag dessvärre också 😉
Jo, det skulle jag absolut vilja göra, men dels tycker jag att det är svårt att veta var/hur.. har funderat på tradera eftersom jag ändå handlat där endel men vågar inte riktigt då det känns som att det är mycket att hålla koll på. Och dels är jag något utav en samlare också, så det är många om och men innan jag gör mig av med grejer. Man vet ju aldrig om man någon gång skulle vilja ha just en såndär som man redan har, och då vore det ju jobbigt om man behövde köpa en ny.. inte för att det hänt speciellt många gånger, men tanken sitter ju hårt ändå!
Hur gör du själv??:) Jag ska snart flytta så borde försöka göra mig av med en hel del..

[vinterflinga]
8/15/14, 8:48 PM
#9

Ahaa okej :) då blir det ju såklart svårare för dig med att sälja och sådär, det förstår jag ju då . Du kanske någon gång känner för det,men man ska inte göra något som inte känns bra liksom.

Jag är sådan som slänger/skänker så fort jag bara kan , klarar inte att ha det hemma ens en dag typ, ut med allt så fort som går ur lägenheten typ,oavsett om jag så skulle kunna få något för det ,tyvärr =)

Evelina!
8/16/14, 4:36 PM
#10

Jag fick en impuls att börja med reborns, dvs naturtrogna bebisdockor och köpte en ordentlig, fin barnvagn för 3500 kr strax därefter. Intresset var över på en vecka och än har jag kvar barnvagnen som står och samlar damm…

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[vinterflinga]
8/16/14, 5:11 PM
#11

Garderob :

Är det inget du kan sälja och få igen pengarna så kanske det känns lite bättre ? :)

Evelina!
8/16/14, 5:31 PM
#12

#11 Jo, möjligtvis, men det är jobbigt att sätta ut annons och så tycker jag att det är pinsamt att jag som den nollbarnsmor jag är utannonserar en barnvagn.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[vinterflinga]
8/16/14, 7:55 PM
#13

Garderob

Det är klart,det förstår jag då :/

Annons:
Zadeira
8/17/14, 8:48 AM
#14

Jag har lagt märke till ett köpe-beteende som inte funnits hos mig förr. Jag har aldrig impulshandlat och gör det fortfarande aldrig (nu räknar jag inte sånt som måste bestämmas i stunden, tex billigt loppisfynd som man kanskr är osäker på om det passar storleksmässigt, då chansar jag ibland). Jag är alltid väldigt noga med att handla på rea i största möjliga mån, eller vara väldigt noga med att leta efter billigaste priset på just det paret ridskor osv.

Men sedan ett par månader tillbaka har jag märkt att när jag hamnar i mina svackor, de svarta meningslösa hålet, så känner jag ett behov av att handla något för att jag lurar mig själv att det kommer göra att ja mår bättre, det kommer ge mig tillbaka livsmotivationen, det kommer ge mig en mening igen. Alltid är det både viktiga, behövliga och nödvändiga saker, men jag kan gå en vecka och må skitdåligt över att "det är ju ingen mening, om jag ändå ska ta livet av mig behöver jag ju inte en vinterjacka som passar".  Sen köper jag den ändå när jag väl hittat det billigaste priset, velat fram och tillbaka och inte tänkt på annat på flera dagar. Efteråt mår jag dåligt ett tag för att jag inte förtjänar nya saker, och för att det kostade ett par hundralappar.

Om jag nu ska vara ärlig så impulshandlar jag mat. Har ju hetsätningsproblematik och det blir en hel del impulsköp i matbutikerna. Tror att det största kvittot  låg på 300 kr enbart för en hetsätning, enbart inköpt på impuls.

vaniljkaka
8/26/14, 6:10 PM
#15

En hamster,fiskar,löshår,onödiga hår/hudprodukter är sånt jag köpt i onödan. 

Jag tänker lixom.. får jag detta så blir jag lycklig! Men det är bara i tankarna jag är lycklig, när jag planerar mina köp. Sen är de inte roligt längre.

[vinterflinga]
8/28/14, 7:40 AM
#16

Vaniljkaka

Precis så är det, det är bra roligt i stunden 😕

emlyyy
9/5/14, 9:24 PM
#17

Jadu, mitt dyraste inköp är nog mina två katter..  tillsammans kostade dom 14000kr. Men jag har inte ångrat dem en sek (: 

saker jag ångrar massa efter jag köpt är nog dyra schampoo osv.

[vinterflinga]
9/6/14, 11:52 AM
#18

Många säger att man ska lära sig tänka " behöver jag verkligen det här ? , blir jag lycklig om jag får det ?" men det är inte alltid så lätt. 

❤️

Lia
1/10/15, 3:32 PM
#19

#12 Nu vet jag inte om du har kvar grejerna, men köparen har ju inget att göra med om du har barn eller ej 🙂 Dessutom kan du ju säga att du säljer den åt en vän eller nåt. Annars kan du titta in på Reborns iFokus, där kanske du kan få det sålt, om du inte redan gjort det, det vill säga 🙂

Evelina!
1/10/15, 3:46 PM
#20

#19 Ja, jag ska nog lägga ut en annons på prylarna, inte kommit mig för tidigare bara. Men jag ska nog göra det.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Upp till toppen
Annons: