Annons:
Etikettsymtom
Läst 2684 ggr
91Marran
3/5/17, 10:43 PM

Psykoser

Hur vanligt är psykoser vid borderline? Misstänker borderline/bipolär men har psykoser dagligen och det gör mig osäker. Är paranoid, ensamhets problem, ilska och humörsvägningar (som medicineras), vanföreställningar (medicineras), en instabil självbild, pendlande relationsskänslor. Humörsvägningarna går från minut till minut. Detta är bara lite om hur jag är. Har "diagnosen" psykotiska drag sen tidigare.

Mvh
Mig

Annons:
Lia
3/6/17, 4:54 AM
#1

Har man psykos har man ingen sjukdomsinsikt. Man vet alltså inte om att man har en psykos. Däremot kan man vara mycket paranoid och veta att man kanske är lite överdrivet ängslig eller misstänksam. Paranoia är dessutom vanligt vid borderline, det är till och med en av kriterierna man kan ha.

91Marran
3/6/17, 12:42 PM
#2

Man kan i vissa fall inse att man är i en psykos. Precis när den tar slut. Jag känner även på mig när de börjar ibland. Är väldigt paranoid stundtals.

Mvh
Mig

91Marran
3/6/17, 12:44 PM
#3

Mitt ex som hjälpte mig att inse att det är psykoser som jag har. Läkaren sa att jag har fler psykoser än jag tror.

Mvh
Mig

Lia
3/6/17, 1:14 PM
#4

#2 Du har alltså fått psykos som diagnos av en läkare? Jag har en stark ångest ibland som är väldigt lik psykos, men enligt läkare är det inte det. Jag blir till exempel mycket paranoid och dissocierar. Det är kanske det du lider av också?Det är som sagt mycket likt, men du kanske fått psykos på pappret? :-)

91Marran
3/6/17, 5:11 PM
#5

Har diagnosen psykotiska drag. Känner igen mig på det du skriver. Bara stå på dig eller åk in när det händer och spela att det sitter kvar. Jag dissosierar ofta. Hur blir du när du dissosierar?

Mvh
Mig

Lia
3/6/17, 5:54 PM
#6

#5 Ja, alltså i mitt fall är det inte psykos, så det är inget jag kan stå på mig om :-) Oftast tappar jag bort vem jag är och känner att jag egentligen är någon annan, jag glömmer bort vilka mina nära är som att jag inte känner dem, och det känns som att mina armar och ben inte är mina och att de ruttnat eller nåt. Ibland kan jag ha svårt att känna igen mig på platser jag brukar vara på osv. Det leder till stark ångest och då tror jag att jag ska dö. Jag får panik helt enkelt.

Annons:
91Marran
3/7/17, 12:02 AM
#7

Känner så väl igen mig. Nu när jag har kort hår och tittar mig i spegeln så kan jag fråga mig själv vem som har klippt mig. Jag vaknar ofta upp och undrar vad jag gör eller hur jag hamnade där (psykos). Jag skiftar dagligen personlighet och blir någon annan. Ibland så hinner jag märka att det är på g. Ibland vaknar jag mitt i och ibland efteråt. Ibland blir jag en man som kan slå mig skithårt och jag kan inte få honom att sluta. jätteläskigt! Det gör verkligen ont. Har också svårt med verkligheten. Den känns så långt borta och oigenkännande.

Mvh
Mig

Lia
3/7/17, 12:07 AM
#8

Har du pratat med läkaren om detta?

91Marran
3/7/17, 11:32 AM
#9

Japp, vet inte om jag la fram mannen så farlig som han är dock. Fått medicin mot detta så nu är det lugnare.

Mvh
Mig

Lia
3/7/17, 1:55 PM
#10

Det är ju bra :-) För att svara på din första fråga… Namnet borderline kommer från att man uppfattade oss som att vi var i ett gränsland mellan psykos och neuros. Det uppfyllde inte riktigt kriterierna för båda utan var mer en blandning. Nu tänker man ju inte så längre, men att blanda in psykos är inte helt fel. Man kan få psykotiska symtom, men som inte är lika allvarligt som en psykos. Jag tror det är detta din läkare syftar på :-) Så om det är lite starkare symtom i ditt fall är det jättebra att du fått medicin om det funkar bra!

Upp till toppen
Annons: