Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 1243 ggr
punkmusic
9/16/16, 12:48 PM

Erfarenhet av Mentaliseringsgrupp?

Jag har nu (3 månader efter utgången vårdgaranti) fått meddelande om att få börja i en sk mentaliseringsgrupp som behandlar och är en psykoeducation: " Försöka förstå sig själv och andra utifrån mentala tillstånd som tankar, känslor, impulser och önskningar"

Jag tycker att det låter som skitsnack rent ut sagt, MEN jag har aldrig testat så ska väl inte säga nej direkt. 
Någon som har erfarenhet utav det?

Annons:
Zadeira
9/16/16, 1:49 PM
#1

Jag har endast erfarenhet av DBT (dialektisk beteendterapi). Är det MBT du pratar om eller någon annan form av mentaliseringsbehandling?

Jag tror att de flesta av dessa behandlingar är man ofta väldigt skeptisk till före man provat. När man får beskrivet att "det här innebär denna behandlingen" är det svårt att bilda sig en uppfattning kring HUR det egentligen ska hjälpa en, det är ofta svårt att förstå varför och hur en sån behandling går till och vad/varför den ska hjälpa osv. Vad man får göra är försöka gå in med öppet sinne och verkligen ta till sig det de säger, göra uppgifter, följa råd osv hur j*kla meningslöst det än känns.

Under i princip hela mitt första år i DBT behandling förstod jag inte alls meningen med det. Jag deltog, gjorde uppgifter, jobbade på som terapeuten sa osv men tyckte inte något blev bättre. Sen började jag smått komma på mig själv med att hantera situationer annorlunda och faktiskt börja märka att behandlingen gjort något. Det kom inte som något plötsligt mirakel utan det var liksom småsaker som jag gjorde annorlunda eftersom jag envist hade följt behandlingen även om det kändes som skitsnack hela första året.

Tyvärr kan jag alltså inte hjälpa dig med just vad din behandling innebär och ger, men jag ville mest påvisa att ingen behandling känns från början meningsfull eller som att den kommer göra skillnad.

Lia
9/16/16, 1:55 PM
#2

Jag har inte provat ännu, men MBT ska vara väldigt bra för borderline. Hade jag blivit erbjuden hade jag tagit chansen.

Eveliiina86
1/18/17, 7:19 AM
#3

Jag avslutade psykoeducationen i december och har nu börjat individuell terapi. I början av februari börjar jag gruppterapi. Ge det en chans! Alla är vi olika men men för min del kände jag stor skillnad bara efter psykoeducationen. Jag ångrar det inte en sekund och att jag skulle fortsätta efter psykoeducationen med grupp/indivuduell terapi var det inget snack om och som mitt boendestöd sa till mig: se det som en investering i sig själv! Ge det en chans! Be om ett möte med dom (mbt teamet) och ta med någon som kan.vara ett stöd och extra öron och dom får förklara för dig om behandlingen osv Lycka till!

punkmusic
1/19/17, 8:06 PM
#4

Hej allesammans! Trodde att jag hade svarat på dessa två första för längesen. 

Tack så mycket för svaren. Jag har snart gått klart hela "terminen" och alla möten. OTROLIGT bra för dem som antingen har svårt att förstå dig på andra eller sig själva - eller både och för den delen. Man får en annan syn på mötet med människor och varför man själv och andra gör som dom gör. Detta går att tillämpa på alla skeden i livet som pratnerskap, löneförhöjning, trösta andra eller sig själv och sin egen ilska/oro/ångest  - för att ge exempel. 

Testa på om ni får chansen, eller köp en bok eller dylikt. Har fått övingar att göra varje vecka om man känner att man klarar av det, väldigt effektivt.

Upp till toppen
Annons: