Annons:
Etikettsymtom
Läst 1301 ggr
hyvetytte
4/17/16, 7:54 PM

Karaktär med Borderline

Jag skriver på en roman där en av huvudkaraktärerna har Borderline. Hon är en extrem känslomänniska och slår om fort. Det jag undrar är; hur extrema utbrott får en person med borderline generellt i tonåren som odiagnostiserad?(utan verktyg för att hantera ilskan). Jag förstår att det är individuellt men min karaktär får extrema utbrott och eftersom alla mina karaktärer är väldigt excentriska så känner jag att historien kräver det men  jag vill samtidigt ge en nyanserad bild.

  • Redigerat 12/18/20, 10:58 PM av Lia
Annons:
[emds123]
4/23/16, 12:07 AM
#1

Var femte minut ibland, eller 20 min tills det sen blir längre mellan skoven. Vet det har en anhörig som har Borderline. Lycka till med boken! Pengaberoende är ochså vanligt med borderline och en stark känsla att göra något hela tiden. Och man kan bli suicide flera gånger om dagen, hemskt det:(..

Zadeira
4/28/16, 12:23 PM
#2

Det beror på vilken form av borderline man har, det finns både utåtagerande och inåtvända varianter som generellt kan vara väldigt olika. Jag fick aldrig utåtagerande extrema utbrott och gav mig aldrig på andra, men däremot kunde jag vara extrem mot mig själv.

Harakiri
5/14/16, 9:03 AM
#3

(har dyslexi så förlåt min stavning) När jag va i tonåren kunde jag få extrema utbrott av något så litet som att min pojkvän höjde rösten och lämnade mig i rummet, satte mig i ett hörn och grät hysteriskt, övertygad om att han inte älskade mig mer. När han kom tillbaka och försökte hjälpa blev jag mer hysterisk. Slog mig själv och sparkade, försökte ta mig ut med åsikten att dränka mig i sjön. När jag blev stoppad bröt jag ihop i en hög och slog tills jag blev för svag. Efter nån timme av att blivit hålld och omskött återhämtade jag mig men till och med efter ett sådant utbrott som varade 3 timmar kunde samma sak sätta av ett likadant eller värre utbrott igen.
Som du sa, detta är individuelt och jag är en inåtvänd variant framför allt men när jag va yngre kunde jag fortfarande få några utåt utbrott runt min pojkvän

Förlåt dyslektikern Ledsen

Upp till toppen
Annons: