Annons:
Etikettsymtom
Läst 3002 ggr
[Diddit]
8/30/15, 1:00 PM

brukar ni ha Psykoser ?

Vet inte redigt om det jag haft har varit psykoser, men känns nästan som det.

Så för att verkligen ta reda på det tänkte jag se om ni har upplevt psykoser och om ni skulle vilja skriva dem här isåfall? Ska till läkarn och prata medecin på tisdag, och ja, jag har kontakt med BUP.

Första gången jag fick en såkallad '' psykos'' så blev jag helt stel, kunde inte prata, hörde mitt ex prata men kunde inte koppla det redigt, var väldigt rädd då jag innan det hade hallucinerat ( om det nu räknas som hallucination) och sett en svart skugga.  kunde heller inte röra mig eller liknande, och kunde inte göra ansikts uttryck eller dylikt.

Andra gången ( i fredags) hade blivit arg, nästan så jag kände '' jag får snart black out '' men det var som om min hjärna bara stängdes av, jag blev otroligt misstänksam, hade svårt att prata ( sluddrade typ) kändes även som om jag vore drogpåverkad eller något. pappa märkte att det var något konstigt och ba '' du verkar lurig av dig, vad är det '' ? kommer inte ihåg vad jag svarade.

Berätta gärna era '' psykoser '' om ni vill, och tror ni det jag skrev ovandför har varit psykoser ? har ni fått tabletter som hjälper mot psykoser? tack på förhand.

Annons:
Maria
8/30/15, 1:09 PM
#1

Vad som är kännetecknar en psykos är ju att man inte är medveten om att man har psykos. Verklighetsuppfattningen är annorlunda.

Din beskrivning och din medvetenhet talar emot att det är psykos tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Diddit]
8/30/15, 1:11 PM
#2

just i den stunden tänkte jag inte '' jag har en psykos '' om det är vad du tror, utan det var när jag kom ur '' bubblan'' som jag tänkte efter och läste på lite om psykoser.

Maria
8/30/15, 1:18 PM
#3

Jättesvårt att svara på men fortfarande så är din insikt ett gott tecken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Diddit]
8/30/15, 1:37 PM
#4

varför ger det ett gott tecken ? jag har sett flera personer här som vet om att de har haft psykoser ?

Maria
8/30/15, 1:38 PM
#5

Insikt är ett gott tecken för då är oftast inte psykosen så djup. Men allt är givetvis personligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Everlyn
9/2/15, 1:38 PM
#6

För mig blir det som en minneslucka under själva "infallet", under den tiden blir jag misstänksam, får raseriutbrott, pratar osammanhängande, gråter och ser saker som inte finns osv.
Jag minns nästan inget av det förutom små korta frekvenser, men de som varit med när det hänt har berättat om diverse konstiga saker jag sagt och gjort. 
Fick förklarat för mig på sjukhuset att jag var "psykosnära" och fick börja med mediciner. Har haft en längre period också då jag blev sådan med väldigt täta mellanrum och då fick jag läggas in. 

Har fortfarande inte fått förklarat för mig om det här var psykoser eller inte, men "psykosnära" iallafall, och medicinerna har ju funkat iallafall så jag är nöjd!

Vill även tillägga att det här var för ett par år sedan, sen blev det med längre mellanrum och nu har det inte varit något alls på iallafall ett år🙂



Annons:
IaMiaMaria
9/4/15, 9:40 PM
#7

Jag har inte haft en psykos men de säger att jag har psykos symtom samt är gränspsykotisk och paranoid. Men det tycker ju mycket och gissar mycket på psyk.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Tuulikki]
10/16/15, 8:46 AM
#8

Jag har haft flera psykoser. Bl.a varit paranoid, hört röster. Ja jag har fått antipsykotisk medicin. Testat flera olika.

Hörde röster i en längre period men det har gått över nu, så nu behöver jag ingen medicin mot det :)

Candela
2/19/16, 5:03 PM
#9

Hur länge kan en psykos sitta i?

Thadea93
3/31/16, 10:51 PM
#10

Har varit med om nånting liknande! Jag blev som en zombie typ, helt plötsligt. Minns att ja var helt borta, kunde inte göra några ansiktsuttryck, inte visa känslor, inte göra nånting utan att bara få fram enstaka ord. Några minuter efter så vart det bråk i hallen, ja ställde mig emellan dom o bara kollade på ena killen, helt tom i blicken medan en Annan tjej försökte stoppa dom från att fortsätta. eller ja kanske kolla på han efter för ja minns att ja sa åt han att gå därifrån. Men iaf, medan dom bråka o ja stod i hallen o tjejen som försökte stoppa de kolla på mig så sa jag - jag orkar inte! Eller nåt, Helt känslolöst o gick till vardagsrums fönstret. Kollade ut genom fönstret på en vattenpöl nedanför en bit ifrån (dom bor på andra våningen), det regnande o ja bara stod där o kollade på samma pöl i minst 10 min medan ja hörde alla röster i bakgrunden, dom blev sams o skrattade, försökte skriva nå text om vad ja kände/eller a inte kände på mobilen innan polaren ropade på mig några gånger innan ja reagera o drog mig till köket. Stod där fortfarande som en zombie o kände ingenting fastän alla var glada o skrattade. Svarade med enstaka ord. Höll i sig i nå timme innan det började släppa, då var vi ute på väg hem till mig o ja kunde visa känslor, intresse o ansiktsuttryck igen.. Var skit läskigt, aldrig hänt förut, vet dock inte om de va chock/psykos eller nåt helt annat. Tror mer på chock men man vet aldrig..

L.E.R.
12/10/16, 1:34 PM
#11

Kan det ha varit dissociationer ni haft?

Upp till toppen
Annons: