Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 1263 ggr
[Diddit]
2015-07-10 12:38

Läkarn vägra skriva ut annan medecin

Så har gått hos psykolog sen jag var 13-14, efter ett tag skrev dem ut atarax till mig och en medecin för sömnen, inget utav det funkade. Så nu har jag Theralen men det funkar inte heller trots att läkarn har sagt att jag ska ta 2-3 stycken.

Min läkare vill inte skriva ut något annat för hon påstår att jag konsumerar coca cola för mycket när jag dricker ett glas om dagen( ?) Och hon ville även sätta upp ett schema för när jag får dricka coca cola och inte samt att jag inte får titta på tv på kvällen. blir helt tokig, då detta jag skrev ovandför inte handlar om att jag druckit ett glas coca cola eller tittat på tvn en liten stund.

Jag är så hyperaktiv  hjärnan på kvällarna, ser bilder/ filmer i huvudet, händelser som har hänt och inte hänt.  Jag kan inte hjälpa detta alls, men ändå vill läkarn inte skriva ut någon annan sömn medecin..

Jag tror jag förmodligen har ADHD, kan det vara orsaken till varför sömnmedecinerna inte funkar isåfall ? och vad ska man göra för att läkarn ska skriva ut medecin som faktiskt funkar ? Av theralen så känner jag inte mig ett dugg sömnig eller liknande, har fått tagit dem i ett par veckor nu då läkarn ville se om de hade blivit förändring, om de skulle ge effect eller inte, får oftast bara bakfylla av theralen, gör ont i mina blodådror och känner mig som en zombie dagen efter. men känner inte av något på kvällen när jag tagit dem ?

Har drogmissbrukat inte och vet inte om det kan göra att jag är immun mot tabletter såhär ? missbrukade bara hash dock, inga tabletter.

  • Redigerat 2020-12-18 03:01 av Lia
Annons:
[Diddit]
2015-07-10 12:39
#1

en annan medecin för min deppression skulle det stå där uppe.

[Torpedtass]
2015-07-10 12:49
#2

Provat att skippa colan helt? Jag är själv förtjust i cola (dock dricker jag inte just coca cola pga de tonvis farliga ämnen det innehåller) och vet att ett glas räcker för att jag ska få värsta energikicken.

Jag har två mediciner på kvällen som jag tar av andra orsaker än just psykiska  och som har biverkningen "trötthet" och dricker jag cola hjälper de inte ett dugg. Drack cola i går kväll, var uppe till klockan halv fyra på natten vilket jag får betala för idag då jag är som du säger, en zombie.

För att veta om en medicin verkligen hjälper har jag fått rådet att skippa allt vad koffein heter, som då cola innehåller.

Tv förstår jag däremot inte, jag kollar ju aldrig på tv själv förvisso men den har ju ingen inverkan på huruvida man blir trött av en medicin eller inte. Men hon kanske tänkte att när du tar medicinen ska du ligga i sängen och invänta effekten, en tanke bara.

Geru
2015-07-10 12:58
#3

Well, i och med att du har missbruksproblematik så kommer du ju inte att gå någonting som är beroendeframkallande. I vilket fall inte tills den som skriver ut medicinen litar på att du faktiskt kommer att sköta dig.

ADHD människor påverkas av sömntabletter. Dock så är ju inte sömnproblem sådär någonting som är en grundpelare för ADHD människor.

Du borde inte ta tabletterna om du bara får biverkningarna av dom men ingen av effekterna, och du borde säga det till läkaren med.

Det finns massor av tekniker för att få kontroll på hyperaktivitet i huvudet. Och sedan är det ju en fråga om ditt sov schema och liknande. Är man riktigt trött brukar man sova om dvs man inte har en riktigt irriterande hjärna den dagen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Diddit]
2015-07-10 13:01
#4

alltså grejen är det att jag får ingen effect av coca cola alls,  mitt tillstånd ändras inte alls. när jag har tagit min medecin så har jag försökt att ligga i sängen och läsa eller något, tittar inte alls på tv ofta innan jag ska sova nu.  har börjat dricka iste istället nu, istället för coca cola, dricker oftast inte så jäkla mycket cola på kvällen utan är när jag ska äta ungefär.

[Diddit]
2015-07-10 13:05
#5

jag har varit ren i mer än ett år nu, har heller inte kontakt med människorna jag missbrukade med, samt när jag drack alkohol så valde jag att inte ta theralen då jag läst att det kan få konsekvenser.  jag brukar gå och lägga mig runt 11 tiden, sen kanske jag inte somna förrens klockan 2-4 på natten, och går jag då i skolan så försover jag mig ju..  vad för tekniker finns det man kan använda sig av då ?

[Torpedtass]
2015-07-10 13:11
#6

#4 Ja då borde det ju inte vara några problem att testa något annat. Dock håller jag med #3 att beroendeframkallande mediciner kommer du säkerligen inte få testa pga tidigare missbruk. Jag har samma problematik, har aldrig missbrukat men jag har tagit överdos (självmordsförsök) och läkare ställer en rad frågor och kollar på de milda medicinerna först innan de ger mig något.

Annons:
Aleya
2015-07-10 13:12
#7

#5 tyvärr kommer det följa dina journaler lovet igenom att du missbrukat. Så du kommer nog vara stämplad resten av ditt liv tyvärr.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

uffelarsen
2015-07-10 13:16
#8

Sömn är ett absolut måste för både psykisk och fysisk hälsa, Jag äter sömn mediciner pga att jag har kroniska smärtor (stillnoct/Zopiklon) och har också haft Theralen, Theralen är delvis för att minska "oro" i kroppen inför sömnnen, Vad du kan börja med är att du slutar fullständigt med koffeinintag (cola, kaffe, energidryck osv) efter typ 19:00 (helst innan) och skapar en rutin där du lägger dig typ 21:30 varje dag. Tv/dator skapar en massa synintryck som kan sätta hjärnan i gång utan att du vill det ,så minst en timme innan du lägger dig avslutar du  tv/dator.Jag vet att det låter som en massa bull/läkar snack men jag har testat allt eftersom jag har haft problem i ca 15 år med sömnen. Du måste jobba själv med detta och verkligen försöka , det tar lång lång tid typ ett par månader att skapa rutinen som jag skrev  ovan  och som är en sorts kognitiv behandling , kroppen funkar så även om du inte tror det. när kroppen börjar(efter ett par mån) fatta att det är dags för sömn dvs att du lägger ner tv/datortittande så kommer den att anpassa sig inför sömnen om du inte har dragit i dig en massa koffein innan. Hela grejen är att du måste varva ner ett bra tag innan du lägger dig. Piller är en skitdålig lösning , tro mig. Gör nu ett riktig bra försök och jag håller tummarna för dig att du får det till att funka. Brist på sömn gör en" fucked up" i huvudet

/Uffe

cmfftw
2015-09-16 19:56
#9

Faktum med är den att min läkare förbjöd mig att dricka coca cola. Drack verkligen inte mycket men hon påstod att det gjorde skillnad ändå. Har bara druckit det för det är gott och har aldrig direkt känt av en s.k "sockerkick" men tydligen är den där för när jag väl tog upp atarax och propavan igen och slutade dricka coca cola helt och hållet så kom sömnen faktiskt ikapp efter tag. Gav upp på att be efter ny medicin då jag insåg att hon inte skulle ge mig något annat då jag inte heller får ta del av medel som är beroendeframkallande

 Regnbåge    /C   Regnbåge

Upp till toppen
Annons: