Annons:
Etikettskriver-av-mig
Läst 1107 ggr
[Torpedtass]
2015-05-24 16:08

Nu händer det grejer

För att göra en lång historia kort…

6 år sedan blev jag aktuell hos psykiatrin pga självskadebetenden och emotionell instabilitet. De mata mig med antidep mediciner som slog bakut dvs förvärra hela saken samtidigt som de gjorde utredning, medan jag var medicinskt påverkad. Slutligen gav de mig en ADHD diagnos och börja stoppa i mig mediciner avsedda för den diagnosen, mediciner som inte funka överhuvudtaget. 

Till sist skrek jag "STOP" och vände mig till psyks enhetschef. Jag blev kastad hit och dit mellan personer som helt körde på att jag hade ADHD och även tröck ner mig i botten med att säga "personer som ha ADHD klarar inte ta hand om sig själva", "du kommer aldrig klara av någonting i livet" mm. 

Jag blev så less på alla personer jag slussades mellan att jag en dag vände mig till akut teamet och de läste min journal, hörd mig berätta om min vardag och säger slutligen "Men detta är ju inte ADHD, du har ju Borderline" och avslutar sen samtalet med "jag blir så arg, du har blivit felbehandlad av vår enhet".

De ville då göra utredning för Borderline men innan jag visste ordet av det skickades jag till en till ny person IGEN som även den körde helt in på ADHD diagnosen och tjata på mig om att ta mediciner trots att jag sa att jag inte har ADHD.

Till sist blev jag så less att jag vände mig till patientnämnden och det dröjde inte länge innan de steg in och sa "stop, detta är feldiagnostisering och felmedicinering" och just när psykiatrin börjar inse att "aj fan, hon har inte adhd" så remitterades jag till en privat psykolog (min önskan) men skulle få börja en utredning av Borderline på psyk men nej, psyk ringer sen en dag och avsäger sig ansvaret för mig och någon utredning sker därmed inte. 

Nu har min privata psykolog fått höra hela min 6 åriga resa med fel diagnos och hon är inte glad. Hon har nu bockat av kriterierna för sjukdomen med mig, hört mig berätta om min vardag och mina känslor och kom fram till det samma som akut psyk, att jag lider av Borderline. Hon kommer nu vända sig till en annan privat psykolog kopplat till fk samt, med skepticism,  psyk för att en gång för alla få Borderline printat i journalen som den rätta diagnosen. 

Det tog "bara" 6 år men jag trodde aldrig jag skulle känna sådan lättnad, som en stor sten som släppte från bröstet.

Annons:
Pialinn
2015-05-24 16:23
#1

Vad skönt det måste kännas för dej att äntligen få en rätt diagnos. 🌺 En stor bukett sänder jag.

Men det är otäckt att man måste kämpa med näbbar och klor för att bli trodd, när man känner att dom har fel.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Torpedtass]
2015-05-24 16:38
#2

#1 Ja jag satt nästan och grina när min privata psykolog gav mig det beskedet. Det var 6 års tyngd som släppte direkt och jag började förstå varför jag mår som jag mår och funkar som jag gör. Även min man har flera gånger sagt att jag inte har ADHD men han är helt med på Borderline och för honom att veta att detta nu kommer bli rätt är även en lättnad för honom. 

Det hör ju inte till ovanligheterna att ligga och slåss med sjukvården idag, tyvärr. Jag är ju långt ifrån ensam om att ha haft problem med psykiatrin och man hade önskat den var bättre än vad den egentligen är.

Vixxen
2015-05-27 23:07
#3

Ja det är tufft…

I dagens Sverige måste man vara frisk för att vara sjuk!

Upp till toppen
Annons: