Annons:
Etikettdiagnos
Läst 599 ggr
[Diddit]
2015-03-15 17:38

Hålla tal om borderline

Hejsan, ska hålla tal om borderline i skolan imorn.

Tycker ni det är okej att hålla tal om just borderline även om man inte har diagnosen på papper ? men att man bli behandlad för det på DBT och liknande ?

Jag känner att det är en viktig sak många får höra, du det är att leva med det.

Kan ju känna att folk kanske tycker illa om mig eller liknande just för att det inte är skrivet på papper just för att jag är under 18 år *suck*

Om ni tycker det är okej, är det något ni vill tipsa om som jag kan skriva extra mycket om ? har talet färdigt men kan fin redigera det lite med hjälp av er :)

Annons:
VildaVittra
2015-03-15 17:50
#1

Jag skrev om Gestapos tortyrmetoder i skolan, det betyder ju inte att jag höll på med dom eller utsatts för dom. 😎 Så ja, du kan prata om borderline även om du inte har diagnosen. 

Glöm inte att trycka på att borderline inte är en sjukdom, vi är inte psykiskt sjuka och våra känslor är inte felaktiga, utan vi reagerar bara mycket mer än andra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
2015-03-15 20:09
#2

Håller med #1 om att verkligen förklara att det inte är en sjukdom. Jag tycker bara att det är bra att informationen sprids, oavsett om man själv är drabbad eller ej.

Sen skulle jag nog personligen inte gå ut offentligt med min diagnos. Många har en väldigt felaktig bild av borderline, och jag hade känt mig väldigt utsatt i en sån situation. Och då är det ju som nämnt bra att det kommer ut rätt information, och bra information! Men hade jag varit du så hade jag nog bara hållit föredraget, och låtit bli att nämna att jag själv har det/tror att jag har det. Men det är kanske bara jag 🙂

Zadeira
2015-03-16 14:14
#3

Jag håller med de båda föregående talarna. Att korrekt information om borderline sprids är nog bara nyttigt och bra i allmänhet. Men var noga med att det du säger är just korrekt och faktabaserat. I såna tal är det viktigt att trycka på skillnaden mellan fakta och personliga tankar.

Om du vill tala om borderline ur eget perspektiv och erfarenheter så är det viktigt att du är tydlig med att det är DINA personliga tankar och åsikter, och att det kan skilja sig från person till person. 

Jag hade inte heller gått ut med att jag har/eventuellt har diagnosen själv men det är jag personligen. Man kan ändå prata om ämnet genom sina egna erfarenheter om man nu vill det.

Upp till toppen
Annons: