Annons:
Etikettdiagnos
Läst 2813 ggr
[Diddit]
2015-03-07 21:49

Hjärnskada, och båda sidorna av borderline.

Jag har tänkt på några saker, eftersom att borderline är en personlighetsstörning, så måste det vara en hjärnskada, ellerhur ? så som antisocial personlighetsstörning så är ju det något som sitter i hjärnan, det går ju inte bota borderline, men det går att förbättra, förstår inte riktigt varför VC skriver '' det går att bli fri  från borderline '' känns inte redigt som folk tar det på allvar, enligt mig så är det något man föds med, ett beteende är inte något som bara kommer så ju.

Något annat jag har tänkt på, är att det finns, eller kan finnas vissa psykopatiska drag hos en person med borderline. Jag var väldigt psykopatisk när jag var barn, men när jag blev äldre så fick jag mer sympati för andra.

Varför visas inte båda sidorna upp ? för det mesta så läse man ju på flashback och andra sidor att man ska '' fly för livet '' så fort man möter en person med borderline.

Men oftast så berättar man inte båda sidorna.

Hur är ni ? har ni psykopatiska sidor ? vad händer isåfall och hur beter ni er ?

tänkte höra, ska hålla ett tal i skolan angående borderline, vad tycker ni mest jag ska ta upp isåfall och vad bör jag INTE ta upp ?

Man måste väl se alla olika sidorna av borderline ?

  • Redigerat 2020-12-18 23:29 av Lia
Annons:
VildaVittra
2015-03-07 22:03
#1

Jag är friskförklarad, så visst går det att bli av med det.

Psykopatisk är man inte som borderline, det låter snarare som du haft mer än den diagnosen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JohannaEkroth
2015-03-07 22:51
#2

Jag hade drag av borderline som en del av svar på min utredning som gjordes 2009.  Idag har jag inga av de dragen kvar. Jag tog tag i dem direkt efter och gav mig sjutton på att bara ha Asperger. Är nästan helt botad från min kräkfobi också som jag har haft grym sedan mellanstadiet.

Aspergern och mina koncentrationssvårigheter (drag av ADD) kommer jag alltid att leva med för de är neuropsykiatriska diagnoser.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Diddit]
2015-03-07 23:18
#3

men jag, som har 99 % borderline, har både psykopatiska drag och de stunderna då jag själv mår skit dåligt osv. vet inte hur det är med andra ?

Och visst måste det vara en hjärnskada?

Trodde ett tag att jag var botad också, men nej. kommer man i en svacka så är man tillbaka igen.

VildaVittra
2015-03-07 23:36
#4

#3 Man kan ha mer än en diagnos. Psykopati ingår inte i borderline. Eller menar du på psykos? 

Och nej, det är ingen hjärnskada. Min borderline utlöstes av flera stora emotionella trauman för mig, man får inte hjärnskador av att vara med om hemska saker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Diddit]
2015-03-07 23:41
#5

vad menas med '' på psykos '?

tycker det är jäkligt konstigt, för känns i princip som att jag föddes med alla mina diagnoser.

Jag vet att man kan ha andra diagnoser, undrar bara om det finns psykopatiska drag i borderline, då det har varit mycket skriverier om det på flashback osv.

VildaVittra
2015-03-07 23:54
#6

#5 Flashback är sista platsen på jorden där man ska hämta kunskap. Tro aldrig på vad som står där. Man ska alltid vara väldigt kritisk till det man läser på nätet, en person skrev till mig på en annan sajt att folk med borderline inte gick att ha i städade rum och att denne var psykolog, tror du jag trodde på något av det? 😎

En psykos är när man till exempel hallucinerar, har vanföreställningar osv. Psykopati är något helt annat, många våldsbrottslingar är psykopater. De saknar känslor som ånger osv, så skulle du under ett utbrott slå ihjäl din mamma, så skulle du inte bry dig sedan. 

Jag misstänker att du blandat ihop begreppen, för temporära psykoser dyker ibland upp hos de med borderline.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Diddit]
2015-03-08 00:10
#7

jag får ofta psykoser, ja. jag har varit kriminell.

det finns flera faktorer till varför jag ställde denna frågan, och det var just om jag var ensam om detta eller om det var flera som kände såhär. gjorde ett test på nätet och jag fick 36 av 40 när det gällde antisocial personlighetsstörning. men om man både har borderline och anti social, blir det inte lite av en krock då ? för båda går väl i princip emot varandra. i en månad kan jag vara väldigt psykopatisk, och andra som borderline typen. är väldigt kontrollerande och dominerande, och jag har aldrig fel, ja.. och så fortsätter visan. går det göra utredning för anti social personlighetsstörning när man inte är liten ? hör att man mestadels gör den utredningen på barn.

VildaVittra
2015-03-08 00:25
#8

#7 Test på nätet är inte något som går att ställa diagnos med, men ja, man kan ha diagnoser som krockar. Ta upp frågan med din samtalskontakt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Diddit]
2015-03-08 01:15
#9

nej jag vet, gjorde det inte och självdiagnotiserade mig inte heller.

Tror jag har många diagnoser.. och diagnoser som jag har. social forbi, BPD,add,anti social..det är mkt :/

Zadeira
2015-03-08 15:16
#10

Det går att bli fri från borderline eftersom att det är en störning du utvecklar, en beteende störning. Du föds inte med borderline och det är därför läkare ofta inte heller sätter en borderline-diagnos på barn och unga ungdomar. Du kan bli frisk från din borderline om du kan ändra ditt beteende och därmed inte längre agera på din borderline. Däremot så är du med borderline ofta en person med förhöjd känslostatus, dva att du upplever känslor större, mer eller vacklar mer än en person med mindre känslighet och det försvinner inte bara för att diagnosen borderline kan försvinna.

Psykopati och borderline hör på inget sätt ihop, även om du kan ha båda diagnoserna.

Vad jag har förstått från folk som diskuterat det här med att "fly för livet" om du träffar en borderline så är det nog så att det är många som har svårt att hantera känslosvängarna och att de inte vet hur de ska förhålla sig till borderlinens ofta impulsiva och stora känsloregister. Har själv varit i en diskussion där jag fått höra att personen var nästan på rädd att umgås med borderline-personer eftersom han hade erfarenhet av att tidigare umgåtts med en borderline-diagnosticerad som alltid fick honom att själv må dåligt pga att han aldrig visste om han gjort något fel eller inte osv.

[Diddit]
2015-03-08 16:53
#11

#10

tack för svaret, oftast har jag bett om kanske 5 utredningar ungefär, för allt känns så stort, mestadels så känns det som om jag har borderline och anti social, om dessa nu krockar, borde det inte bli så att man har perioder där man agerar borderline och en annan period där man agerar som en psykopat isåfall ?

För så fort jag har fått kontroll på mina känslor och mår '' bra '' så kommer min psykopatiska sida fram, vilket känns väldigt förvirrande.

hör många kalla mig för psykopat, känslokall osv. även om jag inte ser något fel med det jag har gjort.

VildaVittra
2015-03-08 17:01
#12

#11 Är det bara att du upplevs som känslokall eller är det att du faktiskt är det dom gångerna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Diddit]
2015-03-08 17:06
#13

oftast så är jag känslokall, och oftast är jag medveten om det själv men när någon säger '' du är så känslokall, bla bla bla '' så bryr jag mig typ inte. men ber oftast om ursäkt utan att mena det, just för att de inte ska lacka, och så pågår det. vi kommer överens, jag börjar göra dom sura och arga och sedan blir vi vänner. och så pågår det.

Annons:
eirwen
2015-03-09 01:00
#14

Man får inte sätta personlighetsstörningar på personer under 18, just eftersom att man inte är "klar" i personligheten. När man gör en utredning för personlighetsstörningar så gör man en utredning för alla personlighetsstörningar, man väljer inte bara en.

Man är inte en "psykopat" för att man har Antisocial personlighetsstörning. Och nej, dessa är inga hjärnskador. De beror på uppväxt, miljö, trauman och viss genetik. Antisocial och Borderline personlighetsstörning ligger båda i kluster B av personlighetsstörningar och definieras som dramatiska, emotionella och oberäkneliga. Alla personlighetsstörningar går lite in i varandra och har liknande symptom. Men de i samma kluster går ännu mera in i varandra. Så Borderline och Antisocial kan ha liknande symptom och beteendemönster men de skiljer sig samtidigt.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

[Diddit]
2015-03-09 12:32
#15

Men psykopater föds ju oftast som det, som jag te.x jag kommer ihåg saker från 4-5 års åldern som stämmer in på en psykopats beteende och borderline beteendet. tycker det är riktigt konstigt att folk säger att man inte föds med det, varför är det då en personlighettstörning ? det har ju visats att borderline är en skadad del av hjärnan, att det är den som orsakar saker och ting.

Lindb
2015-03-09 13:17
#16

Sårbarhet för psykiska sjukdomar ligger i generna. Det vill säga att vissa har större chans att utveckla sådana diagnoser än andra, beroende på uppväxtmiljö. Från spädbarnsålder och uppåt börjar man utveckla sitt inre känsloliv, trygghet, bekräftelse och skillnaden mellan rätt och fel. Spädbarn som blivit ignorerade, fått grov brist på kärlek eller på andra sätt misskötta börjar redan då anamma sitt trasiga "jag". Så du föds inte med sjukdomar, men du kan födas med sårbarhet, och sedan börja utveckla psykiska personlighetsstörningar redan som liten bebis. Sedan kan det bryta fram ordentligt under tonåren eller 20+. När man sätter diagnoser brukar man ju titta tillbaka och se hur man varit sedan man var liten. Som borderline, det ska man kunna spåra tillbaka rätt många år. :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

[Diddit]
2015-03-09 19:37
#17

okej, tack för svarer nr #16 :)

Upp till toppen
Annons: