Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 477 ggr
suzylee
2014-11-22 18:14

Utredning?

Jag fick min diagnos för 5 år sen ungefär. Det är möjligt att jag uppfyllde kriterierna för borderline då men jag tvivlar på att jag gör det idag. Jag ska få göra en utredning en gång för alla så att jag får reda på vad som händer, läkarna är inte överrens. Hur går en utredning till? Gräver man mycket i bakgrunden eller är det fokus på nuet?

Annons:
Lia
2014-11-22 18:34
#1

Hur genomfördes utredning för 5 år sen? Det är delvis prat om bakgrunden, då man ofta utvecklar störningen i låg ålder. Men främst diskuteras problemen som påverkar en i dagsläget :)

suzylee
2014-11-22 19:54
#2

Ingen utredning genomfördes då.. Min sjukdomsbild har ändrats väldigt mycket de senaste 5 åren. Men okej, jag slipper inte undan bakgrundsgrejerna men de kommer förhoppningsvis inte basera diagnosen på min bakgrund. tack för ditt svar :)

Lia
2014-11-22 20:11
#3

#2 Hur fick du då diagnosen? Endast samtal och "sjukdomshistoria"?

När jag fick min diagnos fick jag fylla i papper och svara på frågor under flera möten, och vid ett tillfälle fick mamma följa med och svara på frågor angående hur det var för mig när jag var mycket liten. Men jag utreddes för massor av diagnoser på samma gång, så jag kan faktiskt inte urskilja utredningarna riktigt. Men jag vet att vi pratade om hur det var innan puberteten, men det var inte så mycket. Problemen är ju här och nu :) Men de kommer antagligen titta på vilka diagnoser du redan har eller haft och sånt också.

suzylee
2014-11-23 08:49
#4

Ja, samtal och journaler, typ Jag hoppas att min utredning kommer igång snart och inte blir så lång.. är redan orolig. Men ja det är just det med att titta på problemen idag.

Zadeira
2014-11-23 17:01
#5

Jag fick min diagnos för drygt 2 år sedan genom enbart 3-4 samtal och bedömning från psykiater, där vi pratade om de symtomen jag uppvisade i dagsläget och hur det hade varit med just de och liknande saker under uppväxten.

Nyligen fick jag fylla i ett frågeformulär för att utvärdera min diagnos idag, och då var frågorna baserade på hur jag hade varit under de senaste 3 månaderna. Då gick vi inte in på djupet i min uppväxt eftersom diagnosen redan satts baserat på det, utan det är hur jag har varit de senaste tre månaderna som var fokus för att utvärdera om min diagnos har förändrats!

suzylee
2014-11-23 21:05
#6

Tack för svaren. Jag tror inte själv på att jag har borderline men om man skulle bedöma mig vid 15års åldern hade jag nog varit solklar. Nu är jag 25 och det händer mycket på tio år. Men ja, jag får väl veta snart. :)

Annons:
Lia
2015-01-10 13:43
#7

Hur har det gått, TS? :)

Upp till toppen
Annons: