Övrigt

Skriva "dagbok"

2014-11-01 10:44 #0 av: redheadgeorgeous

Jag har funderat på att jag ska skaffa en skrivbok där jag under en tid kan skriva ner allt som finns inom mig, vad jag tänker och känner för att sedan ge till min psykolog så hon kanske lättare förstår varför jag misstänker borderline. Har svårt att hitta rätt ord och sätt att förklara när jag väl är hos henne, det blir så svårt och det känns som att jag inte ens får med allt eller glömmer bort mycket. Så jag tänker att om jag börjar att skriva ner mitt mående och tankar kanske det är lättare för henne att förstå att jag behöver en utredning.

Är det en bra idé? Har någon annan gjort något liknande?

Anmäl
2014-11-01 11:38 #1 av: Allt oviktigt

Varför inte bara säga att du skulle vilja göra en utredning?

Anmäl
2014-11-01 11:47 #2 av: redheadgeorgeous

För att det verkar som hon inte riktigt tror jag har problem med det, utan att det är min ADD, ångest och social fobi som spökar i någon blandning.. Ledsen

Anmäl
2014-11-01 19:15 #3 av: Vale

Jag förde dagbok under ett par år, där fick jag ur mig mycket ångesttankar och hatkänslor, när jag stängde boken kändes det alltid lite lättare i huvudet på något sätt. Ingen annan har fått se min "dagbok" men om du tycker att din läkare kanske lättare får uppfattning utav det du går igenom och verkligen är villig att läsa så tycker jag det är en bra idé. Känns det som en lösning för dig tycker jag du ska göra det! :) lycka till!

Anmäl
2014-11-01 21:50 #4 av: Lia

Jag brukar alltid föra anteckningar inför ett möte hos min psykolog. Varje gång jag upptäcker att jag är överdrivet paranoid eller hör saker som inte finns eller tänker i vissa banor som rör det vi arbetar på just då skriver jag ner det. Eller till exempel vad som händer under gräl osv. Så det tycker jag är supersmart av dig att göra!

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2014-11-05 10:50 #5 av: MalinVirvelvind

Jag har skrivit dagbok ända sedan jag lärde mig skriva typ. Det har varit till stor hjälp för mig, att få ut mina känslor på papper för att avreagera på något sätt. Det har också varit till hjälp att i efterhand läsa och kunna se samband och förstå varför jag gjorde som jag gjorde eller kände som jag kände. Att skriva dagbok kanske inte passar alla, men det är verkligen något jag rekommenderar alla att testa.

Att skriva dagbok i syfte att visa sin psykolog eller läkare är också något jag har gjort. Jag har en dagbok fylld med paranoida tankegångar och mycket depressiva känslor som jag är glad att jag skrivit ner. Det är läskigt att läsa, men samtidigt nyttigt. När jag träffade min psykolog och hade en "bra dag" verkade det ju som att jag mådde bra fast att jag inte gjorde det. Jag hade svårt för att beskriva mitt dåliga mående när jag inte var mitt i det. Då hjälpte det att kunna läsa upp det jag skrivit när jag varit mitt i den känslan.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.