Annons:
Etikettsymtom
Läst 1095 ggr
Lia
2014-10-22 00:10

6. Sinnesstämning

"Kortvarig kraftig förändring av sinnesstämning, så som stark irritation, ångest eller depression. Detta varar mellan några timmar och några dagar"

Det finns nog ingen som går igenom hela livet med samma sinnesstämning. Vissa perioder i livet är ljusare än andra, och ibland kryper irritationen fram. Men känner du dig ofta irriterad över vad som verkar vara "ingenting"? Kan du deppa ihop i kortare perioder för att sen bli glad igen en stund senare? Kanske drabbas du av oförklarlig, tillfällig ångest?

Det är inte lätt när känslorna pendlar som en berg-och-dag-bana. Känner du igen dig? Hur påverkas din ork av detta? Har du några tips?

Annons:
Lia
2015-01-10 17:13
#1

Detta skiljer sig från starkare aggression och depression, eftersom det kommer fort och försvinner lika fort. Det är inte heller lika starkt och djupt. Jag påverkas att detta varje dag. Vissa dagar är jag irriterad utan anledning, och då blir jag lättare arg. Andra dagar kämpar jag mig fram med ångest var och varannan minut, men den är hanterbar och inte så stark - så jag fungerar ändå. Den skiljer sig från min morgon- och kvällsångest både i styrka och att jag inte kan svara på var den kommer ifrån. Glad, däremot, är jag sällan utan anledning.

Upp till toppen
Annons: