Annons:
Etikettskriver-av-mig
Läst 500 ggr
MissFlisan
2014-10-02 19:35

Helger

Jag tycker helgerna är så jobbiga! Jag känner mig så ensam då och jag saknar behandlingshemmet, jag saknar att skatta med den, ha fredagsmys och ostbricka med de, jag saknar personalen och deras trygghet…Hur ska jag hantera detta har nu tips? Jag har inte så mycket kompisar att jag kan vara med någon varje helg. Men visst förre helgen var jag i Malmö lördag-söndag hos en kompis, helgen innan det så var jag med kompisar både fredag, lördag och söndag. Denna helgen ska jag till Lund på lördag, men det är på dagen, då har jag kvällen på både fredag och lördag som jag inte har någon aktivitet på. Det är så jobbigt att må dåligt över varje helg eftersom det inte ser ut som jag önskar…

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Zadeira
2014-10-03 12:39
#1

Jag vet att det inte är lätt, men försök se helgerna själv som övning i att vara ensam, att vara med dig själv. Försök ha fredagsmys med dig själv, unna dig något gott, titta på nån favoritfilm och ta hand om dig själv. Ta ett bad, måla naglarna eller på annat sätt gör något för dig själv och för din egen självkänsla.

Tänk inte på det som att "f*n vad ensam jag är, jag vill inte ha det såhär" utan försök vända det till att "idag är jag ensam och kan ta hand om mig själv. Om en dag kommer jag ha fullt upp med att träffa kompisar/vara på behandlingshemmet (eller träffa människor på ett eller annat sätt) så idag kan jag ägna mig helt åt att bara göra bra saker för mig själv för det behövs det också".

Ofta är det svårt att vara ensam just för att man kanske tvingas ta itu med sina egna tankar, rädslor och känslan av att man är ensammast i världen. Har du någon kompis som du kan ringa och prata en stund med varje dag? Då vet du att du trots allt inte är ensam även om det känns så, och även om du är "själv" just i stunden.

MissFlisan
2014-10-03 21:35
#2

Vilka bra tips! Dock är jag såååå trött på att allt ska vara ett jobb och en övning, jag vill ju att saker ska vara lätta nu :) men det är precis som du säger, när jag är ensam så tvingas jag ta itu med mina egna tankar och känslor och jag kan inte lägga dem på annat eller andra. Så jag  behöver ju egentligen öva på att klara av helgerna med mig själv.

Jag har faktiskt tagit till mig av dina råd i kväll och lagat god middag och haft fredagsmys med ost, parmaskinka och mango :).

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Zadeira
2014-10-04 11:35
#3

Vad roligt att du kunde ta till dig tipset och i alla fall kunde göra något bra av ensamheten igårkväll.

Jag förstår precis hur du menar med att du vill att saker ska vara lätta och självgående och inte så mycket ett fortsatt jobb och kämpande. Tror tyvärr att de aldrig kommer bli helt självklart utan man får nog i alla fall i perioder fortsätta se livet som en övning mot ett större mål.

Upp till toppen
Annons: