Annons:
Etikettdiagnos
Läst 749 ggr
emmaa888
2014-07-26 15:25

Onlinetest

Jag tog ett onlinetest igår och fick svaret att jag troligen har borderline. Jag har inte pratat med mina föräldrar om det och vet inte hur jag ska berätta det. Funderar på att gå till BUP och prata med dem innan och kanske få det utrett och om jag har borderline kan jag berätta det på riktigt och inte bara efter information på ett onlinetest. Fick 29 av 41 där 0 var att det inte fanns nån chans att jag hade det. Hur och vad ska jag göra?:s

Annons:
Honestyisdead
2014-07-26 15:32
#1

Onlinetester säger ganska lite. Så innan du blir upprörd borde du prata med läkare för eventuell utredning.

rymdman
2014-07-26 16:22
#2

Sen är jag ganska säker på att de inte sätter diagnosen på "barn" under 18. En del emotionell instabilitet tillhör puberteten så det kan ju bara vara helt normalt, du behöver inte ha diagnosen bara för att du fick högt på testet. Och som Hera skrev, ett onlinetest bör tas med en nypa salt. Mår du dåligt är det ändå bra om du kontaktar BUP så du kan få hjälp att må bättre.

Lia
2014-07-27 09:49
#3

Håller med föregående talare. Det är ovanligt att barn under 18 år får diagnosen borderline, eftersom personligheten inte är "klar" innan dess. Själv har jag också gjort onlinetester, och jag har fått 40 på mina. Ibland ger onlinetesterna lika mycket utslag på tex borderline som schizofreni eller någon annan psykisk åkomma eftersom de inte är speciellt tillförlitliga, så om du inte har så jättehöga värden så tycker jag inte att du ska oroa dig för mycket. Känns du fortfarande att borderline stämmer in på dig kan du ju prata med dem på BUP, men de är ofta snåla med diagnoser - det är ibland svårt att bli diagnosticerad ens med depression där. Men att prata om din oro och andra problem i ditt liv på BUP låter som en jättebra idé! Lycka till.

[velvetmorning]1
2014-07-27 22:09
#4

Jag fick min diagnos när jag var 15 och då gick jag även i DBT för första gången. Social fobi och paniksyndrom "fick" jag ännu tidigare. Så visst ställer dom diagnoser på BUP, även om det såklart är lite svårare eftersom ja, precis som ni redan skrivit, mycket kan ju ha med puberteten att göra. 🙂

Men till dig TS, mår du inte bra tycker jag att du ska försöka prata med någon om det, vare sig det handlar om borderline eller inte! Går du i skolan skulle du till exempel kunna testa med att prata med kuratorn först?
Och jaga inte upp dig för sånnadär onlinetester, dom verkar ju vara gjorda för att man ska "bli så sjuk som möjligt"…
Ta hand om dig! ☀️

Upp till toppen
Annons: