Annons:
Etikettsymtom
Läst 774 ggr
Allt oviktigt
2014-07-12 12:06

Fysiskt/Psykiskt?

För ett par månader sedan var jag otroligt trött och ganska logiskt så tolkade jag det som något psykiskt. Läkaren på öppenvården trodde också att det var något psykiskt och det enda han erbjöd mig var att prova någon annan medicin. Jag blev tröttare och tröttare och till slut orkade jag inget och det hela slutade med att jag fick vårdintyg på mig och hamnade på psyket. Först när jag kom dit togs det blodprov på mig och det visade sig att det var ett fysiskt fel på mig och medicin sattes in. 

Nu har det gått ett tag men fortfarande kan jag bli irriterad över att min läkare på öppenvården aldrig tog några blodprov på mig fast jag under flera månader klagade på att jag var trött och inte orkade något.

Nu funderar jag lite på om fler har haft fysiska problem/fel som bara har bortförklarats som psykiska?

Annons:
Zadeira
2014-07-12 17:41
#1

Jag har nu äntligen fått bekräftat att jag har fibromyalgi. Har länge haft kronisk smärta och värk i leder och muskler, trötthet, orkeslöshet och oförmåga till vissa fysiska rörelser.  När jag gick till vårdcentralen tog min läkare mig inte alls på allvar när jag sa att jag ville bli utredd för fibromyalgi (min mamma har det nämligen så jag har i flera år misstänkt att det är precis det jag också har). Han läste i mina journaler om depression, borderline och ätstörningar och att jag går på vård inom psykiatrin varje vecka. Då avfärdade han det som att mina fysiska problem  berodde på mina psykiska diagnoser. Han tog ett blodprov som inte visade något mer än lågt d-vitamin, klämde lite och böjde lite på mina leder och skickade hem mig med orden :"Det är fullt normalt att man har ont från och till i livet. Det är inget att bry sig om, så är det."

Genom min psykiater skickades jag till smärtrehab där en heldagsutredning gjordes och fick diagnosen fibromyalgi, precis som jag gissade på redan från första början. Hade jag haft orken hade jag gått tillbaka till den läkaren med mitt intyg om min KRONISKA SJUKDOM som han inte ens ville utreda trots att jag bad om det.

I mitt fall är det tyvärr mycket så att mina psykiska och fysiska diagnoser går ihop väldigt mycket och jag och min psykolog och psykiater pratar mycket om det här med att det i mitt fall är svårt att särskilja dem. Kronisk smärta/värk leder ofta till depression, depression bryts genom bland annat aktivitet vilket begränsas enormt av min fibromyalgi. Ond cirkel.

Allt oviktigt
2014-07-12 20:15
#2

#1. Fy vilket bemötande du fick. Skönt att din psykiater tog det på allvar.

Lia
2014-07-13 21:54
#3

Var det blodbrist? Det har jag också till och från, jag misstänker att det är kroniskt eftersom jag inte har några andra brister. Hoppas det blir bättre snart!

Allt oviktigt
2014-07-14 10:09
#4

Nej jag har inte blodbrist. Jag har primär hyperaldosteronism, en enkel förklaring är att det är något tok med ena eller bägge mina binjurar. Min kropp tar inte upp kalium som den ska och mitt blodtryck är för högt. Jag väntar på att ytterligare undersökningar ska göras för att ta reda på om det är ena binjuren eller bägge som inte fungerar som de ska

Upp till toppen
Annons: