Annons:
Etikettdiagnos
Läst 1266 ggr
MissFlisan
2014-07-08 13:10

Vad är borderline?

Ibland får jag fråga "vad är borderline?" Jag tycker det är sååå himla svårt att svara på eftersom det är så mkt. Jag har inte så stor självskadeproblematik och är inte heller så impulsstyrd och det känns som dom lättaste sakerna att sätta ord på.

Men vad säger man om man har problem med skenbar kompetens (som inte märks…) problem med att tankarna maler på och ger en katastrof tankar, när man fungerar oftast bra i sociala sammanhang och inte alls i andra och har svårt för att klara av ensamheten eftersom det då inte är någon som validerar en hela tiden? när man naglar sig fast vid en trygg person och hänger upp hela sitt liv på den?

Hur förklarar jag detta så att "vanligt folk" förstår?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Tjeja
2014-07-08 13:13
#1

Jag tycker att du förklarar väldigt fint, tydligt och enkelt just här i detta första inlägg!

Borderline kan ju se väldigt olika ut för olika personer, men för dig ser det ut så som du beskriver det ovan! :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissFlisan
2014-07-08 13:15
#2

Men jag tycker det är så svårt eftersom det knappt syns på mig och hur ska då omgivningen förstå?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Tjeja
2014-07-08 13:23
#3

på samma sätt som de förstår när vem som helst berättar hur de känner och reagerar på någonting. Alla kommer inte alltid att förstå. För alla har inte förmågan att känna empati eller insikt i att andra kan känna annorlunda än dem själva.

Men de allra flesta människor kan det i alla fall i någon mån. Och då kan de förstå att det är så du känner och då förstå att det är jobbigt för dig. Även om de inte fullt ut kan förstå hur jobbigt eller hur svårt det är exakt osv.

Tänk dig själv, endel tycker om deathmetal musik, andra får huvudvärk och tycker att det är avskyvärt och vill helst höra på mjuka visor. osv… De flesta som tycker om någon form av musik kan ändå förstå att andra också kan ha starka känslor fast för helt annan typ av musik.

Det viktigaste är att du berättar för dem du har runt dig som påverkas av hur du känner och fungerar så att de får veta om det. Just eftersom ingen människas känslor automatiskt går att utläsa från en persons stil och utseende.

Så istället för att svara på "vad borderline är", så svara istället att "det är olika för olika människor, men för mig är det så här..".. och så berättar du lika enkelt och kortfattat som i ditt första inlägg. 

Vill de ha ett generellt svar får du väl säga att det är när en person har svårigheter att styra sina känslor och tankar i vissa/olika sammanhang… och sedan berätta vad det innebär för dig som ovan.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

.m.m
2014-07-08 13:25
#4

En labil person utan känslobarriär..?

MissFlisan
2014-07-08 13:29
#5

#4 jag fattar inte?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

.m.m
2014-07-08 13:48
#6

#5. Som svar på frågan, vad en person med borderline är. Kortfattat…

Annons:
Tjeja
2014-07-08 13:58
#7

#4 och 6 en dålig förklaring tycker jag! Det orsakar bara mer förvirring och frågor hos den som undar! Meningen är att de ska få hjälp att förstå för att kunna ta hänsyn till TS. Inte se henne som något ufo!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

.m.m
2014-07-08 14:04
#8

#7. Tja.. Varför skulle det vara en ufo-förklaring menar du? Är det osant? Kommer det följdfrågor är det väl bara bra ? Tycker det istället ger en bra översikt. Och en överblick om att problematiken kan genomsyra alla områden i vardagen, inte bara de man tar upp som exempel.

Zadeira
2014-07-08 16:01
#9

När någon frågar så brukar jag säga att borderline även heter "Emotionellt instabil personlighetsstörning", och att det brukar vara så att vi med borderline har ett "förhöjt känsloläge", alltså har både snabbare och lättare att regera känslomässigt på saker, ofta utan att hinna tänka rationellt på saken. Och att det tar sig uttryck lite olika beroende på hur man är som person.

Att det inte syns utåt betyder inte att det inte finns. Det viktiga tror jag är att man berättar hur man själv tänker, reagerar och upplever saker, inte att man generaliserar att "alla med borderline känner såhär eller funkar såhär". Det finns mängder med sjukdomar som inte syns utåt, både fysiska och psykiska och om personen inte tror en så är det  upp till den och inte dig.

#4. "En labil person utan känslobarriär" är väl lite väl hårt att dra som genralisering? Jag förstår hur du tänker och håller med om att det är bra om det kommer följdfrågor så att man kan utveckla och förklara djupare, men jag förstår inte riktigt hur du menar med att man inte har en känslobarriär om man har borderline. Vill du utveckla hur du tänker där?

MissFlisan
2014-07-08 18:20
#10

Vilka bra svar!! Tack!!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Tjeja
2014-07-08 19:12
#11

Det ger ingen som helst vettig översikt för vanligt folk som undrar! Det ger dessutom inget som helst svar på vad och hur det yttrar sig för TS personligen. Frågan ställs ju av individer i TS närhet som vill förstå henne då våre det väldigt respektlöst och dessutom okonstruktivt att ge några, för de flesta, obegripliga termer i ansiktet. Det löser inget att få folk att känna sig dumma och okunniga!

Varken nu när du "försökte hjälpa ts" eller när hon i sin tur försöker förklara något för andra!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

.m.m
2014-07-08 22:55
#12

#11. Jag antar att ditt i nlägg är riktat till mig. Som du säkert vet och som #9 poängterar så heter det egentligen emotionell instabil personlighetsstörning. Borderline är ett gammalt uttryck som syftar på att personen ligger mellan att vara neurotisk och ha en psykotisk. Eftersom man kommit lite längre i sin insikt i vården så heter det nu istället Emotionellt Instabil Personlighetsstörning, även om frasen borderline fortfarande används. Varför vet jag inte riktigt. I mitt inlägg #4 så skrev jag "emotionell instabil personlighetsstörning" med andra ord. Innebörden är den samma. Gillar du inte dem så gillar du kanske inte den egentliga rubriken på diagnosen heller? Emotionellt syftar på dina känslor. Instabil är synonymt med labil och personlighetsstörning… Tja, det lämnade jag utanför. Eftersom det heter just störning så är det inte ovanligt att paralellen dras till att personen är störd. På sätt och vis stämmer det ju, störningen ska ha uppkommit i en "störd" uppväxt på något sätt men det kanske man inte har lust att gå in på var gång frågan dyker upp (?) Mottagaren får helt andra bilder i huvudet när man uttrycker "störning" än vad personen kanske har i åtanke att förmedla till frågaren… Jag tycker inte alls att det var någon svår svenska, men ser nu att andra kan tycka det. Det var inte meningen att få nån att känna sig dum eller att man inte förstår. Jag förstår inte ditt inlägg fullt ut, men jag tror nog ändå att ts kan tala för sig själv. Inlägg nu mer 4 är ett förslag på svar eftersom ursprungsinlägget innehåller en fråga. #9. Visst kan jag det. En känslobarriär är en naturlig inkännande gräns där känslorna övensstämmer och är rimliga i situationen. Som du själv beskriver så är detta just ett problem med personer med borderline/Emotionellt instabil personlighetsstörning. Jag uttryckte mig bara annorlunda. Det är upplevelser av djupa, hårda och intensiva känslor som präglar tillvaron och det kan behövas väldigt lite för att det ska blåsa ordentligt. Det kan säkert som ni lägger fram det, finnas en risk inatt förklara så fåordigt som möjligt. Men jag ser även risken i det motsatta.

Zadeira
2014-07-09 08:52
#13

#12, nu förstår jag hur du menar med känslobarriären och ja, det var ju detsamma som jag menade men uttryckt med andra ord. Nu blir det verkligen tydligt att trots att vi båda menade samma sak och har kunskap om borderline så låter det annorlunda i våra beskrivningar. Tänk då för folk som kanske inte alls vet vad det innebär eller har någon erfarenhet, det är inte konstigt att det är svårt för vissa att förstå.

Annons:
MissFlisan
2014-07-09 12:52
#14

#12 och #13 bra skrivet!!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
2014-07-09 12:55
#15

Så om jag sammanfattar de ni alla har skrivit så kanske jag kan svara att för mig innebär det att jag reagerar väldigt känslosamt och mycket på saker och jag har sedan svårt att reglera mina känslor och fastnar lätt i katastrof tankar vilket ger mig ökad ångest och oro som jag hat svårt att reglera. tankarna springer i väg med mig och då reagerar jag starkt och det blir väldigt svårt för mig. Sedan har jag även haft svårt att vara ensam eftersom jag då inte har någon som bekräftar mig hela tiden.

Är detta bra förklaringar?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

.m.m
2014-07-09 22:29
#16

Det tycker jag #15. :)

Upp till toppen
Annons: