Annons:
Etikettsymtom
Läst 614 ggr
vaniljkaka
2014-06-19 10:04

Från glad till sur?

Alltså man säger ju som symptom på borderline att humöret går upp å ned, men menas det att man kan sitta och vara glad och sen utan anledning blir man skitförbannad? 

Det är typ de ända symptomet jag inte känner igen mig i, men jag kan ju.. sitta å va glad sen händer nån småsak som irriterar mig och DÅ bryter helvetet ut.

Annons:
Honestyisdead
2014-06-19 10:17
#1

Är det det enda symptom du har beror det antagligen på tex hormoner, stress eller annat.

vaniljkaka
2014-06-19 10:59
#2

#1 Neeej, jag skrev att det är det är de ända symptom jag INTE har, alltså jag har alla symptom på borderline förutom det. 

Alltså det är ju inte så att jag mår skitbra sen utan anledning blir jag skitförbannad. Men kan bli skitförbannad för småsaker.

Honestyisdead
2014-06-19 11:46
#3

Haha läste visst helt fel :)

rymdman
2014-06-19 15:20
#4

Alltså man behöver ju inte bli skitförbannad utan anledning. Eller, inte vad jag vet. Har själv diagnosen och blir lätt arg för småsaker, men inte HELT utan anledning.

eirwen
2014-06-19 18:53
#5

Visar det sig under en riktigt utredning att du fyller upp alla kriterier utom just detta så har du troligen Borderline ändå. Man behöver uppfylla minst 5 av 9 kriterier för att få diagnosen.

Men ja, man kan gå från att vara glad, till extremt ledsen eller arg. Gå från ett humör till ett annat humör fort. Det finns dock oftast anledningar till varför du gör det, även fast du själv kanske inte är medveten om dom anledningarna.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Zadeira
2014-06-19 20:09
#6

Det behöver inte heller vara att man går från att vara glad till förbannad/arg, utan det är att humöret kan svänga väldigt fort. Jag uppvisar sällan illska/aggresivitet utan jag blir ledsen istället, men för mig är det för att jag har lärt in ett felaktigt beteende eftersom jag snabbt lärde mig som liten att jag inte fick uppvisa illska.

Annons:
vaniljkaka
2014-06-20 13:49
#7

Ok!! :) men min psykolog sa ju att jag KANSKE har någon personlighetsstörning, men det finns ju många olika personlighetsstörningar, men tror nog hon syftar på denna… elr? har ni någon annan personlighetsstörning?

Upp till toppen
Annons: