Annons:
Etikettsymtom
Läst 1525 ggr
milow
2014-05-22 17:13

Dölja ärr

(Jag har inte hittat reglerdokumentet så admin får ta bort detta inlägg om det anses som stötande eller triggande) 

Nu är sommaren här och det innebär mycket positivt, men för en del också mycket negativt. För flera år sedan självskadade jag, och ärren syns tydligt än idag. Hur gör ni för att dölja dem? Ångest varje gång jag ska ge mig ut i solen då jag är rädd att de ska synas, och har alltid långärmat på mig. Jobbar dessutom på en förskola och vill verkligen inte att barn, kollegor och fram för allt inte föräldrar ska se ärren då jag är rädd att de ska döma mig för något jag gjorde när jag var tonåring… Hur gör ni? :(

  • Redigerat 2020-12-18 22:40 av Lia
Annons:
Honestyisdead
2014-05-22 17:17
#1

Jag bryr mig inte om mina. Dom är en del av mig.

Dock är det klokt att dölja på ett sådant jobb. 

Men annars förstår jag inte varför du vill dölja dom?

Jetaime
2014-05-22 17:36
#2

Jag bryr mig inte heller om mina längre, trots att dom syns väldigt tydligt. Jag säger som Hera, dom är en del av mig. Det var inte så att jag satt på min arbetsintervju och flashade mina ärr för min blivande chef, men dom har ju sett det nu efter hand, men bryr sig inte heller även om dom frågat.

Frågar barn så brukar jag bara säga att jag har skadat mig eller att jag har varit sjuk. Jag kan till och med känns mig rätt stolt ibland att jag vågar ha kortärmat och shorts på mig nu för tiden :)

Zadeira
2014-05-22 18:08
#3

Jag bryr mig inte heller om att försöka dölja mina ärr. Går jag på stan eller solar eller så och någon dömer mig så får det stå för dem. Hade ärren varit pga en fysisk sjukdom (säg att man har ärr efter vattkoppor över hela armarna) hade jag ju inte dolt dem och skämts över dem. Ärren finns där som en del av det jag varit med om. Oavsett vart ärren kommer ifrån.

Jag förstår att det inte är helt lägligt kanske att i det jobbet "flasha" ärren. Tror kanske du får leva med att dölja dem under arbetstid. Har en kompis som jobbat inom hemtjänst och hon fick inte ha annat än långärmat för sin chef pga sina självskade-ärr från säkert 15 år tillbaka.

Men utanför det så tycker jag inte att man bör skämmas. Speciellt inte om ärren är läkta och flera år gamla, för då har man ju trots allt blivit frisk från sin sjukdom och kommit vidare.

VildaVittra
2014-05-22 18:12
#4

Visa upp dina ärr för en läkare, för har det gått tillräckligt lång tid och du anses som stabil kan du få reducera dina ärr hos en plastikkirurg på landstingets bekostnad.

Själv har jag så pass bra läkkött att mina bara syns som något ljusare hårfina linjer när jag är som allra brunast.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Allt oviktigt
2014-05-22 19:29
#5

Oftast bryr jag mig inte alls om mina ärr, de är så pass gamla. När ärren var nyare så lärde jag mig att alltid hålla armarna på ett sätt så att ärren syntes så lite som möjligt. Det sitter så pass i ryggmärgen att jag fortfarande gör så. Nu har jag bara ärr på undersidan av armarna så jag kan dölja rätt bra. När människor frågar vad det är för ärr brukar jag bara säga att det inte är något jag vill prata om. Okända har alltid accepterat det svaret. Har jobbat på ställen som man måste ha kortärmat

milow
2014-05-25 11:46
#6

Jag lider av social fobi, och jag tror det har att göra med min rädsla att folk ska uppmärksamma dem snarare än att jag faktiskt skäms. Men jag börjar mer och mer ha kortärmat på min fritid. 

#4 Hur fungerar det? Är det bara att gå till en läkare och fråga?

Annons:
VildaVittra
2014-05-25 12:44
#7

#6 Ja, men gärna någon inom psykiatrin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: