Annons:
Etikettövrigt
Läst 557 ggr
eirwen
4/28/14, 10:44 AM

Uppsats

Jag har valt att skriva en uppsats om Borderline i skolan. Jag tänkte fokusera mest på varför det är fler kvinnor som får Borderline. Har läst någonstans att män istället får Antisocial personlighetsstörning som diagnos istället för Borderline, men det vet jag inte om det stämmer. Varför tror ni att det är fler kvinnor som har Borderline än män?

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Annons:
VildaVittra
4/28/14, 11:18 AM
#1

Jag skulle helt ovetenskapligt gissa på de kvinnliga könshormonerna, då vi blir smått galna vid mens samt under graviditet och amning. Kanske östrogenet är kopplat till störningen eller om en högre testosteronhalt skyddar mot den?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
4/28/14, 11:36 AM
#2

Jag har hört en teori (ja allt är ju teorier egentligen) som säger att anledningen skulle vara att många män helt enkelt feldiagnostiseras med antisocial personlighetsstörning, när många av de egentligen lider av borderline. Detta skulle få bero på att det är svårt att skilja på dessa två diagnoser hos män, och att det istället är lättare att se symtomen hos kvinnor. Så enligt denna teori så skulle det vara en väldigt jämn fördelning mellan män och kvinnor egentligen, om alla bara tilldelades rätt diagnos. Så om den här teorin stämmer så är frågan istället varför diagnosen är tydligare hos kvinnor än män. Så det finns nog många anledningar till varför tror jag, på olika vis också! Lycka till med din uppsats.

Zadeira
4/28/14, 7:01 PM
#3

Vi pratade om det här för inte så längesen på DBTn då vi fått en kille i gruppen nu. Efter lite diskussion så kom vi fram till att kvinnor i allmänhet är mer benägna att söka vård och hjälp, både psykiskt och fysiskt. Ett exempel är ju att misslyckade självmordsförsök är vanligare bland kvinnor än män, för kvinnor väljer ofta osäkra metoder medan en man som verkligen har bestämt sig ser till att lyckas ordentligt när han väl gör det. Sen är det ofta kvinnor som söker vanlig vård på tex vårdcentraler för alla möjliga sjukdomar och åkommor. Vi i gruppen lutar alltså åt att tro att det delvis är så att fler kvinnor söker hjälp och därför får diagnosen borderline och att män är sämre på att söka vård för sina problem. Jag vet faktiskt inte hur statistiken ser ut generellt för psykiska diagnoser mellan könen, men ofta är det ju kvinnor man hör om, ser och möter inom psykvården när man själv är där.

Givetvis finns det säkert flera andra anledningar. Kvinnor är ju oftare mer känslomänniskor, hormoner kan säkert bidra till att fler kvinnor lider av borderline. Jag tror också att det är vanligare att män diagnosticeras med någon annan psykisk sjukdom eftersom de ofta är mer utåtagerande och uppvisar lite andra symtom än kvinnor.

Upp till toppen
Annons: