Annons:
Etikettdiagnos
Läst 1700 ggr
Kaskad
4/26/14, 2:08 AM

Ska inte borderline utredas?

Fick hem några journaler för ett par dagar sen, och bland det första jag läser är "Huvuddiagnos: Emotionellt Instabil Personlighetsstörning". Dessa papper är över ett år gamla, och ingen har under den tiden sagt ett ord om att jag har Borderline. Kan diagnoser delas ut lite hur som helst utan att man blir informerad eller vad är det frågan om?🤔 Har inte gjort någon utredning vad jag vet liksom, och visst krävs det en utredning för detta?

Annons:
Lia
4/26/14, 1:28 PM
#1

Jo det ska ju krävas utredning! Själv har jag bipolär sjukdom i mina papper, trots att till och med utredning sagt att jag inte har det! De gör precis som de vill har jag märkt. Det enda man kan göra är att tjata om utredning, begära det! Detsamma blir mitt lilla projekt här i vår! Lycka till!

Kaskad
4/26/14, 4:15 PM
#2

#1 Hej och tack för svaret. 🙂 En bipolär-diagnos har jag också fått slängd på mig utan en utredning, men då fick jag iallafall veta om det. 😕
Skulle inte bli förvånad om jag faktiskt har Borderline då jag känner igen mig i det mesta som jag läst om det, men gillar inte att ingen sagt nåt. Räknas det som "en riktigt" diagnos även utan utredning? Har ju tänk avsluta min kontakt med psyk och allt som har med det att göra, så vill helst inte dra igång nåt…

Lia
4/26/14, 5:49 PM
#3

#2 Ja, står det i din journal att du har borderline, ja då "har" du det. I alla fall enligt alla andra utom dig. För de har ju ingen aning om hur du fick diagnosen. Jag tycker ändå att du ska stå på dig själv, för diagnoser ska man inte behöva ha utan att få rätt till behandling!

Jag "råkade" läsa mitt om bipolär sjukdom när jag skulle lämna in ett sjukintyg till skolan. Så det var inte heller intressant att berätta för mig tydligen. När jag pratade med läkaren om det sa han att "han tyckte att jag kanske hade det". Så tydligen ska det "räcka". Och det finner jag mig inte i. Jag tycker verkligen inte att jag är bipolär, inte ens typ 2. Skulle jag mot förmodan ha det så vill jag ju dels få veta det på ett vettigt sett, och dels få en ordentlig utredning. Tydligen räckte det inte för honom att jag redan blivit utredd för bipolär sjukdom (då visade det sig att jag inte hade det, men ändå tyckte han det). Så helt enkelt gör de lite som de vill. Men de kommer ju fortsätta så om man inte står på sig, så jag tycker absolut att du ska vänta med att säga upp kontakten tills du fått rätsida på det. 🙂

Kaskad
5/11/14, 2:28 AM
#4

*Sorry för sent svar*

#3 Att de ens får göra så är himla märkligt… Fick du nån "smygbehandling" eller något för bipolären eller blev det bara uppskrivet och sen inget mer med det? Sen hade jag ju för mig att man ska kunna "välja" om man vill ha någon diagnos uppskriven alls (eftersom man får välja om man vill bli utredd eller inte), men så var det tydligen inte. Hm, får hoppas det löser sig för dig! ☀️

Jag har iallafall pratat med min läkare nu, och fick då reda på ännu en diagnos (!) som han nyligen satt på mig utan utredning. Blev bara så himla trött. Angående borderlinen så svarade han väldigt undvikande och hummade bara lite när jag frågade om jag hade det och började sen prata om annat. Fick inget vettigt ur honom om det alls liksom…

Lia
5/11/14, 3:27 PM
#5

#4 Jag äter litium för borderline, så då ansåg de att den medicinen fungerar på både borderline och bipolär sjukdom, alltså var det skäl nog att jag skulle vara sjuk i det 🤔 Jag förstår inte riktigt…

Jo, jag började fråga efter en ny läkare nu, och i sommar ska jag få ha min gamla utredare 4 veckor, eftersom min psykolog har semester då, så då ska jag ta upp det med henne!

Vad var det för diagnos de hade get dig nu då? 😡

Kaskad
5/13/14, 2:16 AM
#6

#5 Skumt resonemang 🤔
Låter ju rätt bra, då kanske det börjar hända något inom en inte alltför lång framtid iallafall!

ADD var det… Visserligen hade läkaren nämnt diagnosen innan då han började skriva ut Ritalin för ca 2 månader sen, men då sa han att han bara skriver det på receptet för att det ska kunna visas upp en anledning till att medicinen skrivs ut (minns inte exakt hur han la fram det, men nåt i den stilen), det var tydligen lite mer noga med sånt när det handlar om den typen av medicin, men nu hade han väl bestämt sig för att jag har det med. Man börjar ju undra hur många diagnoser man kommer stå med i slutändan.

Annons:
Allt oviktigt
5/13/14, 9:14 AM
#7

Jag fick inte en diagnos men däremot skrev en läkare in i min journal att han misstänkte en neuropsykiatrisk diagnos. Det skrev han in efter att ha pratat med mig någon enstaka gång. Enda sättet för mig att få bort det ur min journal var att göra en ordentlig utredning. Den visade precis som jag visste att jag inte har en neuropsykiatrisk diagnos. Det räcker att prata med mig för att inse att jag inte har en sån diagnos.

Ibland får jag en känsla av att läkare inte inser hur fel det kan bli när de skriver in diagnoser som det inte finns bevis för

Upp till toppen
Annons: