Symtom

Hög- eller lågfungerande?

2014-04-01 20:59 #0 av: FotoAlle

Hur fungerar du?

Jag själv är högfungerande, och så länge jag inte delar, så skulle ingen ha en aning om att jag har borderline. Anses däremot ofta "färgstark", intensiv mm...

Anmäl
2014-04-02 08:56 #1 av: Zadeira

Jag är inte säker på vad det egentligen menas med högfungerande och lågfungerande, vill du förtydliga?

Anmäl
2014-04-02 20:50 #2 av: [Memento Mori]

Jag är inte säker på att alla får antingen hög- eller lågfungerande men högfungerande innebär att man "fungerar" rätt bra trots diagnosen. Man vänder med mesta inåt så man kan ha jobb, kontakter och så som inte riktigt märker av borderlinen. 

Lågfungerande antar jag är motsatsen, alltså att man är utåtagerande så det är svårt att dölja diagnosen för andra.

Anmäl
2014-04-03 17:17 #3 av: agneshak

Meh va, får en liksom en sån stämpel? Typ "högfungerande"? Det har inte jag. Fast jag ligger iofs också bara på gränsen för diagnosen också, min terapeut ville inte sätta den pga min låga ålder (20, 19 när jag började gå hos honom). Men det är ingen som märker om jag inte berättar, beskrivs också som "intensiv" typ. Träffade min kompis nya kille i helgen och hon hade förvarnat honom om att jag är "passionerad", haha....

Anmäl
2014-04-05 10:10 #4 av: [Memento Mori]

#3 jag tror det ibland kallat extrovert eller introvert istället och personligen så föredrar jag ju de benämningarna för särskilt "lågfungerande" tycker jag låter väldigt fult. 

Men som sagt så är det ju inte alltid man får det "tillägget" till diagnosen för personer med borderline beter ju sig ändå olika. 

Anmäl
2014-04-06 01:52 #5 av: Lia

#4 haha, vad bra att du förklarade! Jag fattade inte innan. Men jag är helt klart introvert.

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2014-04-06 13:12 #6 av: [Memento Mori]

#5 Hehe, ja alltså det är ju en lite lagomt krånglig diagnos som inte riktigt har några "fasta namn" utan att samma "typ" av borderline/emotionell instabil personlighetsstörning (hjälp vad långt namn det är!) kan kallas olika saker.. Skämtar

Själv så tror jag att jag kan vara något mellanting, jag kan vända det väldigt mycket utåt mot allt och alla i närheten men oftast så brukar jag nog dra mig undan och ta ut det mot mig själv. 

Anmäl
2014-04-07 12:45 #7 av: Emelie

Jag har då inte blivit kategoriserad på detta sätt. Har aldrig hört talas om heller, men misstänker att jag då är högfungerande då jag kan "dölja" mina problem ganska bra. 

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.